04.02.2020 08:38

16 let od založení sociální sítě Facebook – jsme to ještě pořád my?

Jakub Rychlý

V únoru uplynulo přesně 16 let od založení sociální sítě Facebooku. O tři dny později byl oficiálně spuštěn a nová éra lidstva mohla započít. Během 16 let si prošel mnoho změnami. Facebook nás silně ovlivňuje každý den. Pojďme se dnes společně podívat na to, jak se Facebook vyvíjel a jak zasahoval do našich každodenních životů.

Původně sloužil Facebook pouze pro studenty několika amerických univerzit. Po několika letech ale extrémně vzrostl a rozšířil se téměř po celém světě. První českou univerzitou zapojenou do komunity Facebook byla Masarykova univerzita v Brně.

Jenom pro lidi z Harvardu

Facebook založili dva studenti Harvardovy univerzity – Mark Zuckerberg a Eduardo Saverin. Síť původně bežela na doméně thefacebook.com a do ní se bylo možné dostat pouze přes pozvánku od někoho zevnitř. Během následujících dvou měsíců se síť rozšířila na několik dalších amerických univerzit a do konce roku se připojila většina univerzit. Později se do sítě mohl dostat každý s univerzitními e-maily. Facebook se později rozšířil i na zahraniční univerzity, které byly schváleny správci. Po několika měsících byl přístupný všem uživatelům nad 13 let.

Soudní spory již od začátků

Dvojčata Winklevossovy pár měsíců po spuštění napadla Zuckerbergův projekt, jelikož jim prý ukradl nápad. Následně probíhal dlouholetý proces, který je dost detailně popsán ve filmu The Social Network, který vznikl k desetiletému letému výročí. Soudní proces vyvrcholil v roce 2011, kdy Mark Zuckeberg vyplatil dvojčatům 65 milionů dolarů.

Facebook se přel i s jeho zakladateleme Eduardem Saverinem, který byl během začáků fungování Facebooku odtržen a později mu byl snížen i podíl. Ve filmu je tento spor vyobrazen jako konec přátelství mezi Markem a Eduardem. Druhý zmiňovaný ale dodnes vlastní 0,4 % akcií společnosti a je stále uváděn jako spoluzakladatel. Jelikož podepsal smlouvu o mlčenlivosti, tak o tomto případu moc nevíme, pouze mnoho spekulací.

Nejdřív jen jako seznamka, dnes jako marketingový nástroj

Dříve Facebook fungoval pouze jako komunikátor pro spojení studentů univerzit. Během 16 let síť vyrostla do neuvěřitelných rozměrů a dnes slouží jako obrovský marketingový nástroj. Facebook ovlivňuje naše každodenní životy a to někdy až příliš. Posledních pár let jsou velkým tématem fake news, které mohou ovlivnit naše vnímání na okolní svět. Facebook s nimi samozřejmě bojuje, ale kontrola nad tak velkou sítí je nesmírně těžká.

Na Facebooku můžete sdílet svoje rodinné fotografie, ukazovat své úspěchy a nebo budovat značku své firmy. Soukromí je také velkým tématem, které síť v poslední době zasahuje. Mnoho si lidí si neuvědomuje sílu Facebooju a jeho algoritmu, který může fotky z rodinné oslavy dostat k někomu na druhém konci světa.

Profil na Facebooku má dnes každý

Na světě má Facebook více jak 2,5 miliardy aktivních uživatelů. Denně se na něj z mobilních zařízení připojí více jak 1,7 miliardy lidí. Přesto je na něm přes 83 milionů falešných účtů, které ve většině případů mají za cíl šířit hoaxy a polopravdy, které mohou mnohdy ovlivnit naše životy více, než si myslíme.

Tahle sociální síť určitě přináší nový směr komunikace mezi lidmi po celé planetě, ale zároveň blokuje „face-to-face” komunikaci, která v poslední době mizí. Člověk raději napíše někomu ve druhé místnosti, než aby za ním došel, protože je to prostě jednodušší.

Jsme to ještě pořád my?

Můžeme si vytvořit falešný profil a stát se v podstatě kýmkoliv. Lidé mnohdy zapomínají na to, že na internetu jsou jen fiktivní postava, která nějakým způsobem vystupuje. Facebook proti falešným profilům známých osobností zakročuje tzv. oveřením profilu. Přidá zelenou fajfku k profilu a tím dokáže, že na druhé straně je opravdu ta osoba, který tam má být.

Komentáře