Eurovize 2025: Překvapivý vítěz a kontroverzní cenzura

Právě si prohlížíte Eurovize 2025: Překvapivý vítěz a kontroverzní cenzura
Zdroj: FB Eurovision Song Contest

Ve švýcarské Basileji dnes hodinu po půlnoci vyvrcholila Velká cena Eurovize. Zvítězilo Rakousko s písní Wasted Love. Na druhém místě skončil kontroverzní Izrael a Česko zaznamenalo překvapivý neúspěch. 

Finále nejsledovanější nesportovní události světa s napětím sledovaly nižší stamiliony diváků. Vítěz vzešel z hlasů publika a odborných porot každého zúčastněného státu, přičemž hlasy poroty i diváků mají stejnou váhu. Trofej si nakonec s celkovými 436 body odváží 24letý rakouský umělec Johannes Pietsch vystupující pod akronymem JJ [Džej-džej]. Zvítězil s emotivní písní o neopětované lásce Wasted Love (v překladu „Promrhaná láska“), jejímž symbolem se staly papírové loďky, které všichni známe z dětství. V děkovné řeči JJ přiznal, že vítězství v Eurovizi bylo za hranicí jeho nejdivočejších snů. Podle bookmakerů měl totiž JJ jen 21% šanci na vítězství, zatímco šance švédského tria KAJ s písní Bara Bada Bastu (v překladu „Prostě si dej saunu“) dosáhly 49 %. Přesto však Švédsko skončilo až na čtvrtém místě.

Opakující se trendy

Již potřetí v řadě zvítězilo vystoupení favorizované porotou, nikoliv diváky. To bylo předmětem veřejného rozhořčení zejména loni, kdy se Švýcarsko reprezentované Nemo v diváckém hlasování umístilo až páté, a přesto vyhrálo díky porotcům. Letos diváci udělili nejvíce (297) bodů Izraeli, Rakousko by v nepřítomnosti poroty skončilo se 178 diváckými hlasy na čtvrté příčce. O názorovém rozkolu mezi porotou a diváky vypovídá i letošní výsledek domácího Švýcarska, jež se u poroty s 214 body umístilo druhé, ale diváci mu poslali tak málo hlasů, že v přepočtu nestačily ani na 1 bod. Mnozí fanoušci v posledních letech volají po zrušení poroty; příznivci současného systému hlasování argumentují, že přece jde o pěveckou soutěž a kvalitu písní nejlépe posoudí právě odborníci. 

Další eurovizní trend poslední doby byl nastolen právě Nemo s písní The Code, která propojila moderní hudbu s operou. Letošní vítězná skladba Wasted Love se nese ve stejném duchu. Vypadá to tedy, že tento žánr v Eurovizi skutečně funguje. 

Cenzura a kontroverze

Evropská vysílací unie (EBU) zodpovědná za Eurovizi se musela zodpovídat hned z několika rozhodnutí, která veřejnost považuje za kontroverzní. Reprezentantům bylo zakázáno do arény vnášet jakékoliv vlajky kromě těch svých, a tak například nemohli pomocí vlajky vyjádřit podporu LGBTQIA+ komunitě. 

Došlo také ke dvěma případům jisté cenzury. Maltská soutěžní píseň původně nesla název Kant (v překladu „Zpěv“), což se zároveň vyslovuje stejně jako anglické sprosté slovo „cunt“. Reprezentantka Miriana Conte ovšem slovo užila ve frázi „serving kant/cunt“, což v anglickém významu znamená být feminní a oplývat ženskou energií. Nejde tedy o nic nevhodného, přesto však EBU nařídila Conte slovo „kant“ vynechat a změnit název písně. Finská reprezentantka Erika Vikman zase musela upravit kostým, který původně byl dle EBU příliš odhalující a vyzývavý, přestože v minulých letech byly povoleny i daleko odvážnější kostýmy. Sama Vikman řekla, že „jí EBU chce zakrýt zadek“ a své vystoupení na předsoutěžní přehlídce severských států ukončila pózou, kde své pozadí protestně, ale stále vkusně odhalila. 

Největší kontroverzí byla stejně jako loni účast Izraele a mnozí diváci neúnavně apelovali na EBU, aby byl Izrael vyloučen. Odpůrci izraelské účasti se mimo jiné odvolávají na všemi vítané vyloučení Ruska v roce 2022 – po útoku na Ukrajinu. Izrael v pásmu Gazy vede válku, kde se dají najít znaky genocidy, a agresoři do Eurovize nepatří. Podle EBU se však těžko určuje, kdo je agresorem v Gaze, a tak byl Izrael v soutěži ponechán. Nenávistné komentáře zaplavily mnoho příspěvků na sociálních sítích, kde se izraelská reprezentantka Yuval Raphael (která sama přežila jeden z útoků Hamásu předstíráním smrti v bunkru) objevila. Hejt byl hlasitý a podpora tichá, ale silná: izraelská soutěžní píseň New Day Will Rise s přehledem zvítězila v diváckém hlasování.

Nejasná budoucnost Česka

Českou republiku reprezentoval ADONXS s písní Kiss Kiss Goodbye. Před začátkem soutěže patřil mezi deset soutěžících s největší šancí na výhru, přesto se však kvůli slabému vystoupení překvapivě ani nekvalifikoval do finále. Celkem tak Česko obsadilo 30. z 37 příček a zaznamenalo druhý nepostup v řadě. Rozmohly se spekulace, zdali Česká republika ze soutěže neodejde. K takovému kroku se zejména z finančních důvodů dlouhodobě neúspěšné země často uchylují. Uvidíme, jak zareaguje Česká televize, která za Česko umělce vysílá. 

Sloganem letošní Eurovize bylo „United by Music“ (v překladu „Sjednoceni hudbou“). Otázkou pro každého diváka zůstává, zda letošní ročník společnost skutečně sjednotil, nebo spíš rozdělil. V květnu 2026 se každopádně na Velkou cenu Eurovize můžeme těšit v jednom z velkých rakouských měst. 

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Anna Brodská

Studuji na bilingvním gymnáziu, po němž bych ráda pokračovala na medicínu. Zajímám se o neurovědu a seberozvoj, baví mě hudba, ráda čtu (zejména thrillery) a píši vše od akademických esejí až po notes-app poezii.