Romantizace života na sociálních sítích, aneb klíč k (ne)štěstí?

Právě si prohlížíte Romantizace života na sociálních sítích, aneb klíč k (ne)štěstí?
Zdroj: Pixabay

Každý z nás, kdo se pohybuje na sociálních sítích, si nejspíš mohl povšimnout, jak skvěle funguje jejich algoritmus. Sociální sítě nám díky naší aktivitě a projevu zájmu poskytují obsah, se kterým se dokážeme snadno ztotožnit. Takový kontent nás často vede k tomu, abychom si události z běžného života dokázali romantizovat či idealizovat. Mnohdy je taková romantizace velmi dobrý nástroj pro to, abychom více vnímali a vážili si maličkostí během našeho každodenního fungování. Často ale dochází k obvykle nechtěnému (ve spoustě případech ale i chtěnému) romantizování i osobních či přímo psychických problémů. Ráda bych se na tento fenomén podívala z obou stránek, rozebrala zde jeho pozitiva i negativa a pokusila se pojmenovat konkrétní případy. Kdy je tedy romantizace klíčem ke štěstí a kdy naopak?

Co je to romantizace?

Aby bylo téma co nejsrozumitelnější, měli bychom si definovat, co pojem romantizace v oblasti sociálních sítí vlastně znamená. „Many members of Generation Z consciously romanticize the mundane and subsequently post ordinary daily moments on their socials. In the era of social media, this practice often feels like a requirement. Whether you do it “for the aesthetic” or to recenter your soul, romanticizing your life should contribute to your happiness.“ (Jarvis, E., 2023)

Romantizace může být určitým postojem k životu. Obsah, který tento postoj propaguje, se na sociálních sítích objevuje v různých formátech. Často se jedná o videa převážně na TikToku, kde celý tento „trend“ také začal. Obsah tohoto typu poukazuje na činnosti, které se v našich životech objevují téměř denně, nebo jsou přímo součástí naší každodenní rutiny. Tvůrci těchto videí nás povzbuzují k tomu, abychom si takové chvíle něčím zpestřili – například koupí květin bez hlubšího záměru. Mnohdy jde ale pouze o nasměrování naší pozornosti na věci, které bereme tak moc jako samozřejmost, že už si tolik nevšímáme jejich krásy. Podle Caron, C. v článku pro The New York Times (2022) nás takový obsah vede k tomu, abychom si vážili toho, co máme přímo před sebou bez ohledu na to, o jak moc všední zvyky se může jednat – připomínka, abychom hledali okamžiky krásy a přijímali minimalismus.

Zdroj: https://vm.tiktok.com/ZNdh2befe/

Kromě podporování naší všímavosti se ale často objevují i případy, ve kterých dochází k idealizaci určitého stylu života. Pod takové téma spadá i spoustu dalších podtémat, kterými může být ideál krásy nebo podobně. Ve chvíli, kdy bychom se dostali k těmto tématům, už bychom se z nich pravděpodobně nedostali zpátky. V oblasti romantizování určitých stylů života je hlavním tématem vytváření si nezdravých návyků, ke kterým nás někteří tvůrci nabádají právě jejich romantizováním a idealizováním.

Romantizace – radost z přítomného okamžiku

Procházky, čtení knih, učení… toto a spoustu dalších momentů se objevuje ve videích snažících se šířit krásu romantizace běžného života. Existuje mnoho takového obsahu, který člověku opravdu dokáže dodat větší chuť do života a radost z maličkostí. V dnešní uspěchané společnosti spousta z nás často zapomíná žít v přítomném okamžiku. Jiné myšlenky – na minulost, budoucnost, nebo na naše povinnosti – často strhávají naši pozornost pryč od všeho, co se okolo nás děje právě teď v tuto chvíli. Dělá nám pak problém radovat se z maličkostí, protože nás mnohem více trápí věci, které se děly nebo se dít budou. Jsme zahlceni příliš velkým množstvím vjemů a nemáme kapacitu na to, abychom vnímali jiné, zdánlivě možná menší, ale často ty úplně nejkrásnější věci kolem sebe.

Zdroj: https://vm.tiktok.com/ZNdh2UHKt/

Konkrétně mohou videa zobrazovat jednoduché záběry neobsahující příliš mnoho vjemů. Video je doprovázeno klidnou hudbou a není zaznamenán ani příliš velký pohyb. Obecně se snaží co nejvíce ukázat kouzlo těchto minimalistických okamžiků. Kontent tohoto typu ovšem může mít spoustu různých podob a neřídí se žádnou konkrétní šablonou, jako jiné internetové trendy dnešní doby. Často jsou videa doplněna krátkým textem zdůrazňujícím danou myšlenku. Jedním z příkladů by mohla být videa typu „The art of noticing“, v překladu něco ve smyslu „umění všímat si“. Znamená to, že je člověk schopný pochytit i ty nejdrobnější střípky v životě a být jimi nějakým způsobem potěšen či fascinován.

Zdroj: https://vm.tiktok.com/ZNdh2XCfN/

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Agáta Havlová

Jmenuji se Agáta a studuji střední školu Naše Lyceum v Praze ve Vršovicích. Pokud ve svém volném čase nejsem zrovna se svými blízkými, tak poslouchám hudbu, hraju na piano, nebo píšu to, co mi zrovna běží hlavou.