Jsou letošní změny maturit adekvátní?

Dva roky dlouhé distanční studium a válka na Ukrajině. Na to se odkazuje Česká středoškolská unie ve svém stanovisku k letošním maturitám. Podle ní není prodloužení časového limitu dostatečné, protože letošní maturanti se museli skoro dva roky učit z domova a návrat do školy pro ně byl velmi stresující a náročný.

Situaci navíc nepomáhá ani ruská agrese na Ukrajině, která se prodrala do každého aspektu našich životů. ČSU uvádí, že u mladistvých vede k úpadku motivace, zhoršení nálady, duševního zdraví a strachu o budoucnost.

„Bojím se, že se na svoji maturitu nedokážu dostatečně připravit. Mimo dohánění vědomostí a přípravy na maturitu musíme také nasbírat dostatečný počet známek na vysvědčení z druhého pololetí. Když k tomu připočteme stres a strach z pandemie, kterou teď vystřídaly podobné emoce, ale vztahující se k válce na Ukrajině, tak jsme vystaveni vysokému tlaku,“ zmiňuje současná maturanta klatovského gymnázia a členka ČSU Natálie Šebestová.

ČSU zároveň vyzývá učitele a ředitele, aby při maturitních zkouškách brali na všechny tyto aspekty ohled. Jako ideální řešení vidí kompletní reformu maturity, svoji vizi představí během několika následujících měsících po konzultaci se středoškoláky, učiteli a MŠMT.

A jak se tedy letošní maturity mění? U didaktického testu z češtiny a cizího jazyka se prodlužuje délka konání o 10 minut, u testu z matematiky je to o 15 minut. „Mimo toto prodloužení zůstává forma maturitní zkoušky pro jarní zkušební období 2022 nezměněna. Nestandardní průběh školního roku 2020/2021, kdy většina školního roku probíhala distančně, měl za následek specifický model maturitní zkoušky 2021. V tomto školním roce k distančnímu vzdělávání plošně přistoupeno nebylo, k výraznější úpravě maturitních zkoušek pro prvomaturanty tedy není důvod,“ komentuje to mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.

Podle ředitele Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia Radka Sáblíka by se neměly odpouštět části maturity, ale učitelé by měli být vůči svým studentům citliví. „Snažit se je podporovat, povzbuzovat a motivovat. Bohužel mnozí pedagogové konají přesný opak, vyhrožují pětkami, straší studenty nepřipuštěním k maturit. Nepodporují jejich kreativitu a aktivní přístup, ale naopak je umrtvují a vedou k pasivitě,“ doporučuje Sáblík s tím, že současná maturita neukazují talent studentů. „Ale jen naznačuje, jak se našprtal na své patnáctiminutové vystoupení, jak si zapamatoval krátkodobě kvanta informací, z nichž mnohé nejsou v reálném životě využitelné. Někdy hraje roli i náhoda, zda vytažená otázka studentovi sedí více či méně.“

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lukáš Hladík

Zdravím, jmenuji se Lukáš Hladík a momentálně jsem studentem čtvrtého ročníku na Akademickém gymnáziu v Praze. Zajímá mě prakticky jakákoliv forma umění, ale nejvíce se soustředím na literaturu a divadlo. Kromě toho je mým zájem také psychologie. Velkou část svých let na střední škole jsem se také věnoval dobrovolničení. Taková kuriozita o mě je, že rád navštěvuji pražské hřbitovy.