Dva roky dlouhé distanční studium a válka na Ukrajině. Na to se odkazuje Česká středoškolská unie ve svém stanovisku k letošním maturitám. Podle ní není prodloužení časového limitu dostatečné, protože letošní maturanti se museli skoro dva roky učit z domova a návrat do školy pro ně byl velmi stresující a náročný.
Situaci navíc nepomáhá ani ruská agrese na Ukrajině, která se prodrala do každého aspektu našich životů. ČSU uvádí, že u mladistvých vede k úpadku motivace, zhoršení nálady, duševního zdraví a strachu o budoucnost.
„Bojím se, že se na svoji maturitu nedokážu dostatečně připravit. Mimo dohánění vědomostí a přípravy na maturitu musíme také nasbírat dostatečný počet známek na vysvědčení z druhého pololetí. Když k tomu připočteme stres a strach z pandemie, kterou teď vystřídaly podobné emoce, ale vztahující se k válce na Ukrajině, tak jsme vystaveni vysokému tlaku,“ zmiňuje současná maturanta klatovského gymnázia a členka ČSU Natálie Šebestová.
ČSU zároveň vyzývá učitele a ředitele, aby při maturitních zkouškách brali na všechny tyto aspekty ohled. Jako ideální řešení vidí kompletní reformu maturity, svoji vizi představí během několika následujících měsících po konzultaci se středoškoláky, učiteli a MŠMT.
A jak se tedy letošní maturity mění? U didaktického testu z češtiny a cizího jazyka se prodlužuje délka konání o 10 minut, u testu z matematiky je to o 15 minut. „Mimo toto prodloužení zůstává forma maturitní zkoušky pro jarní zkušební období 2022 nezměněna. Nestandardní průběh školního roku 2020/2021, kdy většina školního roku probíhala distančně, měl za následek specifický model maturitní zkoušky 2021. V tomto školním roce k distančnímu vzdělávání plošně přistoupeno nebylo, k výraznější úpravě maturitních zkoušek pro prvomaturanty tedy není důvod,“ komentuje to mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.
Podle ředitele Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia Radka Sáblíka by se neměly odpouštět části maturity, ale učitelé by měli být vůči svým studentům citliví. „Snažit se je podporovat, povzbuzovat a motivovat. Bohužel mnozí pedagogové konají přesný opak, vyhrožují pětkami, straší studenty nepřipuštěním k maturit. Nepodporují jejich kreativitu a aktivní přístup, ale naopak je umrtvují a vedou k pasivitě,“ doporučuje Sáblík s tím, že současná maturita neukazují talent studentů. „Ale jen naznačuje, jak se našprtal na své patnáctiminutové vystoupení, jak si zapamatoval krátkodobě kvanta informací, z nichž mnohé nejsou v reálném životě využitelné. Někdy hraje roli i náhoda, zda vytažená otázka studentovi sedí více či méně.“