Odchod: Tady Havel, slyšíte mě?

Právě si prohlížíte Odchod: Tady Havel, slyšíte mě?

Co vznikne, vložíme-li veškerou důvěru v člověka za kamerou, který oplývá mimořádnou schopností potlačit vlastní tvůrčí potřeby v zájmu lidskosti a respektu?

Unikátní časosběrný dokument Petra Jančárka přináší dosud nepublikované záběry z posledních tří let života Václava Havla v osobním portrétu stárnoucího exprezidenta, který vždy nadřazoval zájmy obecné nad ty vlastní. Tady Havel, slyšíte mě? doputuje do kin 11. dubna letošního roku a obecně se předpovídá vysoká návštěvnost. Ač jsou dokumenty na velkých plátnech pramalým fenoménem, jedinečný Tady Havel, slyšíte mě? v kinech zkrátka nesmí chybět.

Václava Havla číslo dva nikdy mít nebudeme a považuji za až klíčový úkol, abychom si opětovně připomínali jeho světový význam, velikost a hodnoty, které po sobě zanechal a které dodnes sklízíme. Možnosti vidět snímek předběžně se dostalo divákům například v rámci festivalu Jeden svět, tedy festivalu dokumentárních filmů o lidských právech. Samotný tvůrce Petr Jančárek v rámci debaty k filmu upamatoval, že důraz na individuální svobodu patří mezi témata, která v této době společností rezonují a v současné ustavičně se zrychlující době, kdy světem otřásá válka a nejedna krize, je Havlův myšlenkový odkaz obzvláště podstatný.

Nejde o hru

Volná návaznost na Občana Havla režisérů Pavla Kouteckého a Miroslava Janka se liší převážně celkovým dojmem, který si divák při odchodu ze sálu odnáší. Hodině dějepisu jsou záběry ze skutečných a nelíčených situací života tohoto sympaťáka vskutku na hony daleko. Nenarazíte ani na statická informační okénka či jiný zásah do scenérií s návazností, kterou nepropojuje žádná dějová či časová linka. Jedná se tudíž o sled historek a upřímně ztvárněných životních situací.

Pokud bych měla napsat poznatek, který ve mně po zhlédnutí nejvíce rezonoval, bude to právě prakticky neexistující rozdíl mezi veřejným a soukromým vystupováním dramatika, esejisty, disidenta, kritika komunistického režimu a později politika a státníka Václava Havla. V dokumentu nenarazíte na přetvářku a nenabudete dojmu, že by šlo o exhibici. Naopak. Za vlastnosti Havlovi nesmírně podobné považuji spontaneitu, hlubokou zodpovědnost a niterné potřeby sebekontroly. Za zmínku stojí i záběr, kdy o sobě Havel mluví jako o plachém. Vnímán byl však bezpochyby především jako inspirující, vtipnou a hravou osobou.

„Nevěděl jsem, jak je exprezidentství náročné,“ říká Havel

Takřka celý dokument mapuje život po odchodu z prezidentské funkce. Bylo patrné, že zde proběhla snaha o sdělení myšlenky, že Václavu Havlovi nebyl ani ke sklonku života dopřán zasloužený klid. Aktivní přístup k osvětě a boji za pravdu a lásku měl zkrátka v krvi a lze říci, že naší republice skutečně sloužil.

Poprvé a naposledy filmařem

Velmi patrný zlom a pád do černé díry vidíme po premiéře filmového debutu Odcházení, který natočil podle své stejnojmenné hry. Vznik filmu vnímám jako poslední vypětí sil. Jak sám autor říká, jde o „splněný dětský sen“ a pouze nelidé a filmoví kritici mu to můžou mít za zlé. Toto poslední velké tvůrčí angažmá vnímám jen jako nepatrný střípek jeho tvorby.

Ztvárnění demokratova odchodu se nese v uvolněném duchu a publikum na promítání, jehož jsem se zúčastnila se převážně shodovalo v názoru, že jde o odpočinkový dokument, který člověku v nejeden okamžik vykouzlí úsměv na tváři. Polemizovat by se dalo o skutečnosti, že snímek odráží neskrývaný obdiv a náklonost k Havlovi Petrem Jančárkem. Nemůžeme mu to však mít za zlé.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Aneta Somrová

Jsem studentkou Gymnázia v Uherském Hradišti a ráda se obklopuji kulturou a uměním. Psaní mě naplňuje.