Amerikánka: Křič, třeba tě uslyší

Právě si prohlížíte Amerikánka: Křič, třeba tě uslyší
Zdroj: Česká televize

Minulý týden vstoupil do kin dlouhodobý projekt režiséra Viktora Tauše – Amerikánka, který reflektuje zkušenost stovek dětí vyrůstajících v socialistických dětských domovech.

Přestože příběh pracuje se skutečným příběhem Amerikánky, nedostane se nám mnoho vodítek k jejímu osudu. Mnohem spíš i slovy Amerikánky: „Jsme to, co si nepamatujeme,“ film odkrývá mnohovrstevnatou snovou realitu vzpomínek a nabízí několik palčivě univerzálních otázek o světě, ve kterém žijeme a ve kterém chceme žít. Co je to rodina? Kde je mé místo na světě?

Všude je daleko

Viktor Tauš si hraje s pečlivě vystavěnými mikrokosmy. Starý byt na sídlišti, dětský domov, polepšovna. Všechny stojí nekonečně daleko, cesta ven se zdá nemožná a jediné, co je spojuje, stejně jako bájný americký západ, sen Amerikánky, je železnice vedoucí odnikud nikam.

Film pokládá jeden obraz za druhým a vrství lokace, stejně jako je Amerikánka zmítána osudem a putuje z místa na místo. Každý obraz má přesně určenou barevnou paletu od rudé, přes fialovou až po toxicky růžovou a zelenou domova její adoptivní rodiny. Barvy nejen napomáhají orientaci v ději, ale hlavně nám pomáhají se ptát, jak nepříjemně se hlavní hrdinka cítí tam, kde se neocitla svou vlastní vůlí.

Snímek na nás tak působí především obrazy, které si i přes pečlivou výstavbu zachovávají jistou divadelnost, a nabízí se otázka, jak moc staví tvůrci do popředí emoce a vizuální stránku na úkor porozumění příběhu. Například mezi působivou taneční scénou oslavy sametové revoluce a opakovaným voláním zoufalé dětské duše, může zaniknout nenápadná scéna dospělé Amerikánky – Emy, která, závislá na drogách, svěří své dítě do ústavní péče.

Dokument?

Z divoké cesty vzpomínkami diváka do reality vrací závěrečná sekvence, která film věnuje dětem ze (socialistických) dětských domovů a snaží se ho tak přerámovat z fikční roviny na rovinu dokumentu. Režisér Amerikánku označuje za snahu dokumentaristky zachytit autentickou emoci. S tím souvisí i obsazování dětských rolí – všechny jsou hrány dětmi z dětských domovů.

A sám Tauš film (i celý projekt Amerikánky) bere jako možnost skrz umění upozornit a angažovat se v problematice dětí vyrůstacích v ústavní péči. Kromě filmu (a předtím knihy a divadelní hry) mělo loni na Jatkách 78 premiéru představení Snowflakes, kde dětští herci z Amerikánky sdílí svoji zkušenost s dětskými domovy. O dílo se zajímá i vládní zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimečková Laurenčíková.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Anna Dostálová

Šéfredaktorka, prvním rokem studuji filmovou vědu v Brně, ale původně jsem z Chomutova. Ve volném čase sleduju dobré i méně dobré filmy, čtu dobré i méně dobré knihy nebo něco tvořím.