Právě si prohlížíte Balady s příchutí vzteku na celý svět: recenze nového alba GUTS zpěvačky Olivie Rodrigo

Navazuje na předchozí album SOUR, emocionálně vypjaté a plné lásky i nenávisti. Nová deska popové zpěvačky Olivie Rodrigo, která se už týden po vydání vyšplhala na vrchní příčky mnoha hudebních tabulek napříč státy. Hudební video singlu vampire má na youtube už přes 55 milionů zhlédnutí a v budoucnu rozhodně nehodlá zpomalit.

Druhé album popové zpěvačky Olivie Rodrigo se poněkud liší od díla, které ji proslavilo. Muzikál ze střední a srdceryvná skladba All I Want odstartoval její zatím poněkud krátkou hudební a autorskou kariéru. Ovšem vzhledem k tomu, že její první debutové album SOUR se dočkalo mnoha a mnoha ocenění, byla sedmkrát nominována na ceny Grammy a domů si odnesla čtyři z nich, můžeme už teď hodnotit její začátky jako velmi úspěšné. A tím samozřejmě nekončíme, protože svůj monumentální start dvacetiletá zpěvačka rozhodně nepřepálila, naopak přišla na trh s dalším luxusním produktem.

Nepokoj v hlavě

Jak jinak začít, než se singly, které zpěvačka vydala ještě před vypuštěním alba do éteru. První z nich, vampire s příchutí zlomeného srdce, se stal skoro okamžitě populární na platformě nové generace – tiktoku. Dává si záležet na tom, aby posluchač rozuměl textům s hlubší myšlenkou a hudební stránka občas zůstává až na druhém místě. Rodrigo zpívá o „problémech teen holky“ s takovou podivně básnickou atmosférou a člověk si nejspíš musí nejprve najít cestu k textu, než aby se slyšel v hudebním provedením. Singly get him back! a bad idea right? jsou snad až opakem. Obě skladby dávají najevo bublající vztek v hlavě dívky, i když někdy s náznaky zoufalosti a chaosu v životě.

Ustlat si postel

Two plus two equals five, I’m the love of your life.Nesprávně spočítaná replika z Orwellova románu nebo také velice logická rýmovačka z písně logical je otvírákem dalších mnoha témat, které Olivia Rodrigo ve svém novém albu zmiňuje. Z názvu písně pretty isn’t pretty můžeme odvozovat, že tématem je sebekritika a také kritika člověka ve společnosti, zpívá o tom, jak je těžké se (nejen) jako žena cítit přijatá. O tom, že každý si v její hudbě může najít něco svého, nás přesvědčuje making the bed, která zároveň vypráví citlivé příběhy za zástěnou soukromí.

Teenage dream

Když se nyní zaměřím na tu více poetickou stránku věci, tedy text, mohu básnit o tom, jak je rozmanitý, originální a opravdu vás chytí za srdce. Spolu s producentem Danielem Nigrem odvedla Olivia Rodrigo skvělou práci a zaslouží si jen chválu. Věřím, že spousta dívek i chlapců si najde v rýmech své a rádi si celé album poslechnou. Abych se přiznala, můj šálek kávy to není, i když se vždy ráda obohatím něčím novým, ale i přesto jsem mnoha obratům a metaforám porozuměla a nějakým způsobem se mě dotkly.

A pokud si album pustíte jen jednou, je možné, že se vám všechno slije do jedné dlouhé naštvané linky se zlomeným srdcem. Písničky jsou si mnohdy dost podobné a pokud zrovna nedáváte pozor, snadno doposloucháte celé album, aniž byste si všimli nějaké razantní změny. Co však musím ocenit, je rozmanitost vokálních partů, zde se Olivia Rodrigo opravdu nešetřila a šla až na pokraj svých sil, aniž by to šlo poznat. Doporučuji vyzkoušet na vlastní uši.