Premiéra filmu Barbie spustila spolupráci stovek fast fashion značek s Mattelem. Snad každý obchod má svoji Barbie kolekci. Módní značky se snaží přimět své zákazníky, aby si kvůli premiéře koupili nový outfit, který však řada z nich znovu nevyužije. Neprotiřečí si však tohle všechno se samotným filmem?
Mattel a jeho stovka spoluprací
Na základě nového filmu o Barbie vzniklo přes sto spoluprací firem s Mattelem. Nejedná se pouze o značky oděvů, svoji Barbie kolekci mají i kosmetické značky a v zahraničí dokonce i restaurace s rychlým občerstvením. Příklady značek rychlé módy s vlastní Barbie kolekcí jsou H&M, Zara, Boohoo, GAP, Primark a mnohé další. Z rychlého občerstvení se Barbie produkty chlubí například Chatime nebo Burger King.
Podíváme-li se například na značku GAP a její kolekci, narazíme na často se objevující reklamu na Youtube. Upozorňují v ní na to, že každý má v sobě kousek Barbie. To je skvělý marketingový tah, kterým se lidi snaží přimět ke koupi jejich produktů. Oproti ostatním značkám rychlé módy má GAP výhodu v celkem kvalitních materiálech, ze kterých oblečení vyrábí.
Vítěz v kategorii Barbie a rychlá móda
„Nejpropracovanější“ Barbie kolekci ze značek rychlé módy bezpochyby vytvořila Zara. Nemají pouze pár „nudných“ kousků s logem Barbie. Jejich kolekci totiž tvoří i několik replik filmových outfitů, mezi něž patří i plavky, ve kterých se prodávala první panenka Barbie. Ovšem na kolekci je vidět, že si nedávají příliš záležet na materiálu.
Populární mikina
Na základě nového filmu o Barbie nevznikly pouze řady spoluprací s ostatními značkami, Mattel rozšířil také svůj vlastní sortiment. Začal vyrábět panenky a oblečení podle filmové předlohy. Přitom původně deklaroval, že neplánuje prodávat repliky filmových outfitů. Příkladem nového produktu je replika mikiny, kterou na sobě měl Ryan Gosling v závěrečné scéně. Tato mikina, vyrobená ze stoprocentního polyesteru, se vyprodala za méně než den.
Mattele, máme problém
Problémem těchto kolekcí není pouze nekvalitní materiál a špatně placení zaměstnanci v továrnách, ale také fakt, že si řada lidí pořizuje svůj růžový outfit pouze na samotnou premiéru a pak ho nadále nevyužije.
Dalším problémem je, že si všechny tyto kolekce protiřečí s poselstvím filmu. Barbie v něm měla snahu udělat svět lepší, tudíž by rozhodně nepodporovala rychlou módu. Usilovala by o to, aby zaměstnanci továren dostali férově zaplaceno, aby se v továrnách nedřely do úmoru malé děti, aby se oblečení vyrábělo co nejudržitelnějším způsobem z materiálu, který vydrží desetiletí. Tohle by chtěla ta skutečná Barbie.
A co na to influenceři?
Na problém ohledně rychlé módy a Barbie upozornilo zatím jenom pár zahraničních influencerů. V ČR se k tomuto tématu zatím nikdo nevyjádřil. O nových spolupracích s Mattelem jste mohli slyšet například od nizozemské influencerky Gittemary Johansen, která se problému rychlé módy věnuje dlouhodobě. Nedávno natočila krátké video, kde mluví o problematice Barbie z hlediska rychlé módy, zatímco si na premiéru obléká outfit z druhé ruky.
Další, kdo se vyjádřil k tomuto tématu, je slovenská influencerka Natália Pažická. Ve videu na Instagramu nemluví pouze o „kvalitě“ výrobků, které na základě filmu vznikly. Také se zamýšlí nad tím, kolik lidí bude nosit oblečení z Barbie kolekcí i měsíce po premiéře. Na konci videa nechybí ani tip, na co věnovat peníze, které ušetříte za Barbie oblečení.
Jediná Češka, kterou jsem viděla mluvit o tomto tématu, je influencerka Rozárie Haškovcová. Ve svém krátkém videu na Instagramu vyjadřuje skepsi nejenom k celému konceptu rychlé módy, ale také k tomu, zda lidé budou toto oblečení ochotně nosit i po premiéře.
Nejlepší outfit na premiéru
To nejlepší, co můžete udělat, je obléct si na premiéru to, co už v šatníku máte. Když doma nenajdete nic vhodného pro danou příležitost, zkuste se zeptat známých, zda by vám něco nepůjčili. Pokud ani tato možnost nevyjde, je teprve čas vyrazit na nákupy. Nejdříve doporučuji poohlédnout se po oblečení z druhé ruky a až poté navštívit obchod s novou módou. Pokud se rozhodnete k nákupu nového oblečení, dejte přednost pomalé módě před rychlou. Ať už se rozhodnete jakkoliv, přemýšlejte, zda oblečení využijete i po premiéře.