Rok 2020 byl pro českou i světovou kinematografii smutný. Diváci v kině namísto plnohodnotného roku strávili pouhých osm měsíců. Pandemie zasáhla filmový průmysl silou vlny tsunami. Přesto se velmi rychle ukázalo, jak moc je filmové umění flexibilní – hravě se přesunulo do virtuálního světa a fanoušci tak nebyli ochuzeni ani o čerstvé novinky. Celý filmový rok zakončily Ceny České filmové kritiky, které ocenily největší trháky, působivá svědectví i studentské filmy.

Z pražského divadla Archa se v sobotu večer vysílalo předávání Cen České filmové kritiky, které pořádá Sdružení českých filmových kritiků. Slavnostním večerem provázeli moderátoři Světlana Witowská a Ondřej Cihlář. Nominovaných snímků za rok 2020 bylo celkem osmnáct. Nejvíce nominací si odnesl černobílý film Krajina ve stínu režiséra Bohdana Slámy spolu s Šarlatánem Agnieszky Holland. V hlavní kategorii je doplnil průlomový počin Barbory Chalupové a Víta Klusáka V síti, jako první dokument vůbec, který byl kdy nominován v kategorii Nejlepší film.

Image result for krajina ve stínu csfd
Magdaléna Borová, Halka Třešňáková. Zdroj: CSFD.cz

Hvězdou večera, tedy Nejlepším filmem, bylo vyhlášeno historické drama Krajina ve stínu, které  černobílým okem vypráví příběh malé vesnice v českém pohraničí napříč několika dekádami minulého století. Režisér Bohdan Sláma působivě otevírá dosud nezacelenou ránu československé historie a ukazuje, jak malý je jedinec proti proudu dějin. „Jediná černobílá věc na celém odsunu Němců je tento film. Doufám, že se nám podařilo vnést do záležitosti trochu světla,“ řekl při přebírání ceny jeden z producentů.

Dvojnásobný Šarlatán a nejnavštěvovanější dokument

Cenu za Nejlepší režii získala Agnieszka Holland za životopisné drama Šarlatán, na kterém se kromě České republiky v koprodukci podílelo i Polsko, Slovensko a Irsko. Snímek před diváky odvíjí kapitoly ze života rozporuplného léčitele Jana Mikoláška, který kromě boje s předsudky a nástrahami diktátorského režimu musí vyhrát především boj sám nad sebou.

Ivan Troj ve filmu Šarlatán. Zdroj: CSFD.cz

Herečkou roku 2020 se stala Magdaléna Borová za roli Marie v dramatu Krajina ve stínu. „Jsem ráda, že se Marii dostalo tolik pozornosti. Její cesta by nám mohla být inspirací, stejně jako cesty tolika  lidí, kteří se do žádného filmu nedostali,“ zakončila Magdaléna Borová projev.

Cenu za Nejlepší herecký výkon si odnesl Ivan Trojan za roli protagonisty ve filmu Šarlatán. V děkovné řeči mimo rodině poděkoval i postavě, kterou sám ztvárnil, léčiteli Janu Mikoláškovi.

Autorem Nejlepšího scénáře se stal Petr Zelenka za psychologické drama Modelář, který porovnává hodnoty osob v současném globalizovaném světě. Svou řeč ukončil prvními politickými slovy večera: „Doufám, že covid a láska zvítězí nad Zemanem a nenávistí“.

V kategorii Mimo kino, která kombinuje internet, televizi a středometrážní snímky, zvítězili tvůrci seriálu Zrádci Viktor Tauš, Matěj Chlupáček a Miro Šifra. Seriál zobrazuje kapitolu ze života policejního informátora a zároveň drogového dealera, kterému hrozí nebezpečí na každém kroku.

Nejlepším dokumentárním filmem roku 2020 se stal zároveň i film nejnavštěvovanější. Na kontě má přes 400 tisíc diváků a je jím V síti Víta Klusáka a Barbory Chalupové. Dokument se nebál nastavit kritické zrcadlo současné digitální společnosti. Ústředním tématem je sexuální obtěžování dětí na internetu. Zcela ojedinělý experiment se soustředil na tři plnoleté herečky, předstírající nezletilost na sociálních sítích a pozornost, kterou dívky vzbudily ve stovkách predátorů.

Tereza Těžká, Anežka Pithartová, Sabina Dlouhá a režisér Vít Klusák. Zdroj: CSFD.cz

Strach z liduprázdna či sonda do české společnosti

Hned v úvodu večera byl vyhlášen Objev roku, kterým se stal Jindřich Andrš za dokumentární film Nová šichta z prostředí dolů na Ostravsku. Dokument, který má za sebou zatím jen online premiéru, vypráví příběh muže, který po uzavření dolů hledá nové uplatnění.

V kategorii Nejlepší audiovizuální počin, věnované té části štábu, která se většinou nekoupe v záři reflektorů, se umístili Tomáš Klein a Viera Čákanyová za kameru v experimentálním dokumentu FREM. Pečlivé pohyby kamery dvou tvůrců připevněné na dron v něm ukazují znepokojivě liduprázdný svět.

Zbrusu nové nominace pro letošní rok se objevily v kategorii Nejlepší krátký film, která vznikla v reakci na rozkvět tvorby tohoto typu jak ve světě, tak v tuzemské produkci posledních let. Za první krátký film, jenž byl oceněn, byl vyhlášen studentský projekt Anatomie českého odpoledne od Adama Martince, který představuje typicky českou náturu během několika letních chvil u českého rybníka.

Renata Visnerová-Prokopová, Matouš Borecký, Mikuláš Křen. Zdroj: CSFD.cz

Zdroj náhledového obrázku.

Julie Šafová

Jsem studentkou žurnalistiky a politologie na Univerzitě Karlově. Zajímám se o politiku a miluji kulturu ve všech podobách, od těch nejčistších, po ty nejpokleslejší. Ráda se hádám i o nejmenších maličkostech. Těší mě dělat cokoliv, co má smysl. I proto jsem nadšená, že mohu být součástí takové iniciativy, jako jsou právě Studentské listy.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.