Právě si prohlížíte Českou hrou roku je Beat Saber, nejvíce ocenění si odnáší Kingdom Come: Deliverance
Beat Games: Beat Saber

V pátek 5. dubna proběhl již devátý ročník ocenění Česká hra roku, na kterých, jak již název napovídá, jsou vyhlašovány ty nejlepší videohry vzniklé v uplynulém roce pod rukama českých vývojářů, nebo na území České republiky. Letos se soutěžilo v šesti kategoriích, z nichž ve většině hlasují o vítězi sami herní vývojáři. Konkurence byla letos opravdu silná a nejvíc se čekalo od světoznámých titulů Kingdom Come: Deliverance a VR hry Beat Saber.

Cena vývojářů

Tak byla pojmenována zároveň hlavní cena celého večera. Dvě z nominovaných her jsem již zmínil. Kingdom Come: Deliverance jako prvotina Warhorse Studios pod taktovkou Daniela Vávry je RPG počin obrovských rozměrů, dovolím si tvrdit, že českou hru takových rozměrů, ať co do rozlohy herní mapy nebo do ní vložených financí, jsme ještě neviděli. Jeho hlavním soupeřem pak byla hra od studia Beat GamesBeat Saber – určená pro virtuální realitu.

Černým koněm v souboji o první místo byl třetí nominovaný, Chuchel, kterého mají na svědomí vývojáři z Amanita Design (Samorost, Machinarium) a který se přes svůj pro cizince poměrně krkolomný název prosadil stejně jako oba předchozí tituly po celém západním světě. Čtvrtým a posledním nominovaným v hlavní kategorii bylo survival MMO DayZ od již téměř legendárního českého studia Bohemia Interactive.

Z vítězství se nakonec radoval Beat Saber, který zaujal svou nápaditostí, určitou jednoduchostí, hudební stránkou a herní vývojáři mu tedy dali přednost před všemi jeho rivaly.

Cena redaktorů

Svou cenu předávali i redaktoři českých herních médií. Do nominace v jejich kategorii se vešli oba dva hlavní favorité (BS a KC: D) a vítězství jedné z dalších dvou zbylých nominovaných videoher by bylo spíš překvapením. Obě jsou totiž tahovými strategiemi připomínajícími hry ze série Total War. Aggressors: Ancient Rome od studia Kubat Software a mobilní titul Heroes of Flatlandia od Highland Studio.

I u herních redaktorů zvítězil VR hit Beat Saber.

Cena youtuberů

Tato cena byla na Českých hrách roku předávána poprvé a o vítězi rozhodovali vybraní čeští youtubeři a streameři. Nominace byla podobná jako u ceny vývojářů, pouze Chuchla od Amanity nahradilo postapokalyptické kooperativní FPS Band of Defenders od Alda Games.

Na rozdíl od vývojářů a redaktorů ocenily youtubeři více velké RPG v otevřeném světě než výtvor pro ne tolik populární virtuální realitu, a jejich cenu tak získalo studio Warhorse za Kingdom Come.

Warhorse Studios: Kingdom Come: Deliverence

Technologické řešení

Stejně jako ve většině ostatních kategorií zde nechybí hry od Warhorse a Beat Games. Navíc zde však byl nominován simulátor nákladního vesmírného transportéru Frontier Pilot Simulator od studia Razar a frenetické FPS MothergunShip vzniklé ve spolupráci českých Grip Digital (The Solus Project) a amerických Terrible Posture Games.

V této kategorii, kde stejně jako v obou následujících rozhodovali herní vývojáři, zvítězilo zaslouženě dokonale realistické RPG Kingdom Come: Deliverance.

Audiovizuální zpracování

I v této kategorii hlasovali herní vývojáři a i zde byly nominace podobné jako v případě ceny hlavní. MMO DayZ však nahradila veleúspěšná budovatelská strategie Project Hospital od Oxymoron Games.

Nakonec však zvítězil Chuchel od Amanita Design, studia, pro které je audiovizuální stránka her doslova stavebním kamenem.

Amanita Design: Chuchel

Herní design

Beat Saber sice získal hlavní cenu, ale více sošek si domů vezli vývojáři z Warhorse. Kingdom Come totiž ovládlo i kategorii herního designu. Spolu s těmito dvěma favority bylo nominováno i DayZ a first person adventura s nádechem psychologického hororu The Apartment od studia Shattered Mirror kde se hráč vžívá do role detektiva pátrajícím po sériovém vrahovy.

Síň slávy

Do síně slávy byli uvedeni bratři Tomáš Smutný a in memoriam Eduard Smutný za dlouhodobý přínos české videoherní kultuře. Společně se podíleli na stavbě jednoho z prvních osobních počítačů ve východním bloku.

Filip Svoboda

Jsem studentem žurnalistiky zajímajícím se o videohry, film, divadlo, hudbu a vůbec především kulturu v celém jejím rozsahu.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..