Již téměř rok kulturní sály po celém Česku teskně vyhlížejí své diváky. Na prknech divadel se nepohybují herci, na plátnech kin nesledujeme nejnovější filmy a v halách netančí masy těl v rytmu muziky. V sobotu večer kultura přesto ožila, aby ukázala, že i když je v nebezpečí, stále má co nabídnout.
Akci, jejíž režie se ujal festival Metronome, vysílala ČT art přímo z prázdného hlediště Národního divadla. „Dnešní večer slouží jako upozornění na stav, ve kterém se kultura bez možnosti působit naživo nachází. Postižení nejsou jen umělci samotní, ale i všechny profese, které jsou na kulturu navázány,“ vysvětlilo v úvodu večera moderátorské duo z divadelního spolku VOSTO5 Petr Prokop a Ondřej Šilhář. Nechybělo ani poděkování zdravotníkům a všem, kteří se současnou pandemií bojují. Samotní iniciátoři akce David Gaydečka a Martin Voňka popisují chvíle, kdy se zrodil nápad na obrovský multižánrový koncert slovy: „Na začátku zimy nám došlo, že pauza, kdy se účinkující neuvidí s publikem, bude asi delší. Tak jsme se rozhodli zprostředkovat lidem povzbuzení“.
Bez diváku, ale s nadšením
Samotné jeviště i mnoho dalších prostor Národního divadla ale rozhodně prázdné nezůstalo. Moderátoři jednotlivé umělce potkávali téměř na každém kroku, takže obrovský tříhodinový koncert sloužil i jako jakási historická prohlídka divadla. Jako první vystoupil orchestr Národního divadla se skladbou Skočná z jedné z nejslavnějších českých oper Prodaná nevěsta. Dominantou večera byla bezpochyby právě hudba, a to jak klasická v podání Pavla Šporcla či sólistů Národního divadla, tak ta současná. Mezi účinkující hudebníky patřily kapely Chinaski, Lucie, Wohnout či Mig21. Ze zpěváků se na pódiu objevili Vojtěch Dyk nebo Dan Bárta. Ze zpěvaček vystoupily například Barbora Poláková, Tereza Černochová a Anna Fialová.
Prostor měly legendy české hudby jako Jana Kratochvílová, Michal Prokop či Václav Neckář, ale i mladí interpreti jako Ben Cristovao a další. Nouze nebyla ani o zahraniční talenty, například britská kapela Morcheeba zde poprvé uvedla svou novou píseň. Diváci nebyli ochuzeni ani o vizuální vystoupení, kterých se zhostila Laterna Magika, baletka Nikol Márová, Cirk La Putyka či festival Signal.
Jak se kultura nevzdala
Mezi hosty programu nechyběl ani umělecký ředitel činohry Národního divadla Daniel Špinar, který televizním divákům představil nový tvůrčí koncept Divadlo mimo divadlo, díky kterému lze sledovat hry i nyní, když jsou divadla zavřená. „Nechceme zkoušet do šuplíku, ale komunikovat napřímo, prostřednictvím online platforem,“ vysvětloval Špinar. „Divadlo je především o komunikaci, musíme se přizpůsobit“.
Obrovská akce nejen potěšila všechny, kterým umění v rozličných podobách citelně schází, ale především ukázala, že česká kultura disponuje ohromnou silou a odhodláním nevzdat se. A že ani téměř rok bez živého potlesku ji nezničí, právě naopak. Tak odhodlané seskupení lidí, jaké najdeme na české umělecké scéně, se společným cílem dělat život o něco hezčí, nalezne své místo v jakékoliv době.