Čeští čtvrťáci zaznamenali v mezinárodním srovnání nadprůměrné výsledky v přírodovědě a matematice, ve které se oproti roku 2015 zlepšili. Výsledky v přírodovědě se nezměnily. Zjistilo to testování TIMSS 2019, jehož výsledky v úterý představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Testování TIMSS prověřilo znalosti a schopnosti žáků čtvrtých ročníků základních škol z 58 zemí, z nichž 34 prezentuje Česká školní inspekce ve své národní zprávě. Česko si v obou sledovaných oblastech – přírodovědě a matematice – vedlo nadprůměrně.
V přírodovědě byli čeští čtvrťáci na 11. místě, a předčili tak všechny své sousedy včetně Německa, jemuž patří až 25. příčka. Lépe na tom bylo pět členských zemí EU a také USA, i když rozdíly jsou často poměrně těsné. Na špici jsou žáci z Jižní Koreje, Ruska a Japonska.
Ve srovnání s předchozím testováním v roce 2015 u českých žáků nedošlo v přírodovědných znalostí ke změně, výsledek zůstal na hodnotě 534 bodů. Lépe si opět vedli chlapci, a to rozdílem devíti bodů. Významně lepší výsledek u chlapců zaznamenaly kromě Česka ještě Itálie a Maďarsko. Nejlepších výsledků dosahovali žáci v Praze (úroveň Japonska), nejhorších v Karlovarském kraji. Lépe se žákům dařilo v uplaťnování znalostí v modelových situací, slabou stránkou byla neživá příroda.
Uzavřou se opět školy? ?♀️
Zveřejnil(a) Studentské listy dne Úterý 8. prosince 2020
V matematice se čeští čtvrťáci ve srovnání s rokem 2015 mírně zlepšili, a to z 528 na 533 bodů. V celkovém srovnání 34 zemí to stačí na 13. místo, před Německem (22.), Polskem (23.) či Slovenskem (28.). Lepší výsledky zaznamenali žáci v USA, Rakousku či Anglii. První tři pozice patří opět Jižní Koreji, Japonsku a Rusku.
Přibližně v polovině zemí měli chlapci v matematice lepší výsledky než dívky, včetně Česka, kde se rozdíl oproti roku 2015 zvýšil na 11 bodů. Podobně jako v přírodovědě i v matematice si nejlépe vedli čtvrťáci z Prahy, nejhůře ti karlovarští. Podle Zatloukala byli čeští žáci úspěšnější v úlohách zaměřených na uvažování, čísla a geometrii, zhoršili se naopak v práci s daty.
Ministr školství včera představil změny u přijímacích zkoušek na střední školy i maturit. Shrnujeme je v článku ?
Zveřejnil(a) Studentské listy dne Úterý 1. prosince 2020
„Dosáhli jsme nadprůměrných výsledků, a to jak ve srovnání se všemi účastněnými zeměmi, tak ve srovnání se vzdělávacími systémy Evropské unie,” pochvaloval si ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Podle něj by teď výsledky testování zřejmě dopadly jinak, a to v důsledku koronavirové pandemie a uzavření škol. Následující testování v roce 2023 by už mělo tento vliv ukázat. Tentokrát se do něj podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) zapojí i osmáci.
Testování TIMSS 2019 se uskutečnilo loni v květnu na 210 základních školách v Česku za účasti více než 6500 žáků. V celkovém srovnání všech 58 testovaných zemí vyhráli čvrťáci ze Singapuru.