Starší generace si často (jak už to tak bývá od nepaměti) stěžuje na ty „mladé“, že nic nedělají a pořád se někde válejí. Opak je však pravdou, aktivních mladých lidí chodí i po celé České republice stále dost. Jedním z nich je i devatenáctiletý student Adolf Adam, který společně se svými kamarády založil projekt Artcase. Ten si klade za cíl nelehký úkol sjednotit poptávku a nabídku v umělecké branži.

Můžeš nám svůj projekt Artcase popsat?

Jedná se o uměleckou platformu pro začínající amatérské herce a umělece, co se chtějí uplatnit v umělecké oblasti a nabrat zkušenosti. Je to projekt, který je spojuje s jejich „najímateli“ – kulturními institucemi, jako jsou divadlo, castingové a komparzní agentury či divadelní spolky. Funguje to na principu, že člověk po zaregistrování a přihlášení vyplní základní kritéria (o co má zájem, věk, pohlaví atd.) a následně uvidí nabídky vyfiltrované přímo pro něj. Je to velmi rychlé a efektivní.

Na jakou věkovou skupinu se zaměřujete?

Hlavně na mladé. Ale nejenom. Přirovnávám to k bazaru – třeba můj táta hraje na kytaru a občas by si chtěl amatérsky pro legraci zahrát s někým v kapele. I jemu můžeme pomoci.

Neexistuje už náhodou nějaká podobná platforma?

Něco takového na podobném principu už existuje. Nebudu konkurenci jmenovat, jen řeknu, že to nedělá podle našich představ.

V jaké fázi je váš projekt?

Už na tom dělám od třeťáku dva roky.

V rámci školy?

Ano, v rámci předmětu ekonomické simulace na mé škole, Obchodní akademii Heroldovy sady. Pracuju na tom ale také mimo školu, v létě jsem toho stihl hodně. Myslím si, že teď se náš projekt nachází v takové fázi, kdy nelze postoupit dál, aniž bychom ho začali realizovat.

Tým projektu Artcase. Zakladatel Adolf Adam stojí druhý zleva.

Jak těžké je sehnat pro začínající projekt investory a finance?

Jednoho investora už jsem sehnal, souhlasil s tím, že bude investovat a momentálně stále vyjednáváme. Necháváme si otevřené dveře. Vždy se snažíme uvažovat před tím, než se zavážeme k nějaké spolupráci.

Kolik lidí je v tvém týmu?

Celkem tři. Vedu ho já, projekt jsem založil a financuju ho. Další dva mi s ním pomáhají.

Jaká tedy byla tvoje původní motivace, kvůli níž jsi do toho šel? Láska k umění, nebo vidina zisku?

Dělám to, protože jsem taky herec. Hraju čtvrtým rokem v jednom studentském divadelním spolku a i já jsem amatér.

Jakým směrem se plánuješ vydat po škole? Divadlo, nebo podnikání?

Po maturitě bych rád jel zahraničí, abych se naučil anglicky. Ale rád bych se i nadále věnoval divadlu.

Účastnili jste se nějakých studentských soutěží?

Účastnil jsem se celkem třech soutěží. První soutěž byla školní – na konci třeťáku jsme projekt prezentovali před třemi podnikatel, jakousi porotou, ve škole. Skončili jsme mezi pěti nejlepšími, což mě velmi namotivovalo. Artcase se od té doby hodně posunulo.

Druhá soutěž byla JA Czech v Hradci Králové. Ta na mě celkově působila laicky a nedotaženě, zejména pak problémy s prezentací, kterou nám zamítli v ten den a museli jsme narychlo prezentovat jinou.

Daleko lepší soutěží byla soutěž Soutěž a podnikej. Ta nebyla jednorázová – projekt jsme v rámci ní vytvářeli půl roku a museli jsme při tom plnit určité úkoly, za něž jsme dostávali body. Měli jsme i vlastního mentora, který nám radil. Zklamal má ale poslední den, regionální finále, ve kterém jako porotci hodnotili sponzoři soutěže. Měl jsem pocit, že se vůbec nepodívali na všechnu práci, kterou jsme v průběhu soutěže udělali, a hodnotili pouze na základě prezentace. A když má člověk složitější projekt jako já, tak je těžší vysvětlit, co obnáší a znamená. I tak jsme skončili druzí.

Tým projektu Artcase během prezentaci na soutěži Soutěž a podnikej.

Co ses během celého projektu nejvíce naučil?

Akceptovat kritiku. Když vám někdo ten projekt zkritizuje, vytkne vám dokonce i většinu věcí, tak je důležité to nezavrhovat a dál mít k projektu vztah. Naučil jsem se, že člověka nejvíce posune kritika od ostatních. Když vám ten projekt bude každý vychvalovat, nikam vás neposune.

Jakou jsi udělal největší chybu během projektu? Co bys zpětně udělal jinak?

Chybou bylo budování platformy pouze na základě našich představ, kdy jsme se vůbec neohlíželi na představy zákazníků ani na to, jak to dělá konkurence. Důležité je udělat kompromis a vytvořit takovou webovou platformu, aby byla dobrá jak pro umělce, tak ty kulturní instituce.

Kdy se dočkáme uvedení Artcase pro veřejnost?

Nejdřív musím ještě odmaturovat (úsměv). Deadline nemáme, pořád na tom pracujeme a snažíme se to vylepšovat. Kdy to spustíme, ukáže až čas.

Šimon Rogner

Spoluzakladatel a bývalý šéfredaktor Studentských listů, teď píšící hlavně o politice. Redaktor ČT24 píšící o soudních kauzách a student žurnalistiky na Karlově univerzitě.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..