Studentsk� listy
Gmail Instagram Facebook Twitter

22.04.2020 11:00

Co víme o nových herních konzolích? A kde zatím tápeme?

Nová, již devátá, generace herních konzolí se kvapem blíží. Už tradičně se očekává souboj dvou gigantů na poli elektroniky, Sony a Microsoftu. Ti totiž uvedou ke konci letošního roku své dlouho vyvíjené a cizelované stroje PlayStation 5 a XBOX Series X. Obě společnosti udělají všechno proto, aby uspěly v rámci ohlasů i prodejů. Nakonec to však budou hráči, kteří rozhodnou, jak se obě konzole s uvedením na trh vypořádají. Pojďme si teď v několika bodech shrnout, co víme o chystaných konzolích a co nám jejich výrobci prozatím tají.

1. Jak budou vypadat

Jistě, vzhled není to nejdůležitější. Záleží hlavně na tom, jak se na konzolích bude hrát. Právě design celé konzole může ale o mnohém rozhodovat. Důležitou roli hraje v odvádění tepla a celkově v dostatečném, přesto co nejtišším chlazení stroje, nemluvě o velikosti. Sálový počítač si dnes nikdo nepořídí. Design nepodřízený funkcím je pak otázkou vkusu každého z nás, ale ani ten není radno podcenit, důkazem budiž vývojářská verze PS5, jejíž uniklé fotografie vzbudily značné kontroverze.

Jak už jsem naznačil, k dispozici jsou neoficiální fotky PS5 devkitu (testovací verze konzole). Zde ale není garantováno, že finální produkt bude vypadat právě takto. Pravděpodobnější se naopak jeví odlišný konečný design. Podoba XBOX Series X však již odhalena byla, a jediné, co je k obrázku potřeba dodat, je, že kvádr podobající se počítačové skříni čítá rozměry 15,1 na 15,1 na 30,1 cm.

XBOX Series X

Development kit PS5

2. Jak budou výkonné a jaké přinesou technologie

Trocha technických parametrů. Obě konzole využívají APU od AMD založené na architektuře třetí generace procesorů Ryzen a Navi a měly by být tím zatím vůbec nejsilnějším od AMD. PS5 dosáhne výkonu asi 11 TFLOPS, XSX dokonce 12 TFLOPS. Obě konzole budou podporovat ray-tracing a rozlišení až 8K. Společně s 8K slibuje Microsoft až 120 fps (snímků za sekundu), Sony garantuje 8K a 60 fps nebo 4K a 120 fps. U obou konzolí se počítá s nativním HDR. PlayStation se navíc chlubí teoreticky instantním načítáním her za přispění zdokonaleného SSD.

A teď česky. Hry budou ještě hezčí, rozlišení bude vyšší, barvy budou hlubší a načítání kratší. Po stránce výkonu se na papíře jeví lépe nový XBOX, ale jak upozorňují sami herní vývojáři, záleží spíše na tom, jak jsou jednotlivé technologie optimalizovány než na čísle hrubého výkonu.

V neposlední řadě je také nutno zmínit novou technologii zvuku od Sony konkurující Dolby Atmos. Ta má zajistit plnější a uvěřitelnější zvuky. Herní vývojáři, kteří dostali testovací verze do rukou, si technologii velmi pochvalují.

3. Čím se budou ovládat

Minulý týden představilo Sony nový ovladač DualSense pro PS5. Ten by měl být ergonomičtější, ale především by měl přinést zbrusu novou technologii takzvané haptické odezvy. Těžko si pod tímto označením představit něco konkrétního, snad jen propracovanější systém motorků zajišťujících vibrace ovladače. Přesto Sony uvádí jako příklad skutečnost, že bychom například měli cítit, když zajedeme s autem do bahna a podobně.

Microsoft se pak nechal slyšet, že neplánuje revoluce, nýbrž pouze malou evoluci v rámci ergonomie ovladače.

DualSense – nově představený ovladač pro PS5 s technologií haptické odezvy

4. Kolik budou stát a kdy se jich dočkáme

Obě společnosti ujišťují hráče, že přes situaci ve světě vyjdou konzole na Vánoce 2020. Odložení není pravděpodobné už kvůli tvrdé konkurenci. Přesto nebylo stanoveno žádné přesné datum, a ačkoli se výrobní linky v Asii již rozbíhají, situace se může měnit. Letošní rok by však konzole stihnout měly.

Co se ceny týče, asi si na oficiální potvrzení budeme muset chvíli počkat. Firma, která odhalí cenu konzole jako první, se totiž dostane do nevýhody, protože konkurent bude moci svoji ještě nepotvrzenou cenu upravit. Co ale tušíme, je, že částky by měly být o něco vyšší než u současné generace. U PlayStationu 5 by podle zákulisních informací mohla cena přesáhnout 15 000 korun.

5. Co si na nich zahrajeme

Na závěr se podíváme na to, co hráče zajímá ze všeho nejvíc. Hry. PlayStation bude pokračovat ve své strategii exkluzivních titulů především od first party studií (patřících Sony). Těch skutečně potvrzených launch exkluzivních titulů není mnoho, ale cestu si na PS5 najdou chystané PS4 novinky Ghost of Tsushima nebo The Last of Us Part II. Kromě nich bude v rámci zpětné kompatibility dostupná většina velkých titulů na PS4. Dalšími chystanými počiny na PS5 jsou například Warframe, remake hry Gothic, zatím oficiálně nepředstavená hra ze světa Harryho Pottera, Cyberpunk 2077, tituly od Ubisoftu, pokračování sérií God of War, Call of Duty, Spider-Man a další a další tituly.

Microsoft volí odlišnou strategii a již před nějakou dobou avizoval, že minimálně po dobu jednoho roku nepřipraví pro XBOX Series X žádné exkluzivity. Všechny hry tak budou jaksi „dopředně kompatibilní“ s Xbox One a first party tituly samozřejmě také s Windows. Mezi chystané tituly od Xbox Game Studios patří Grounded, Psychonauts 2, Senua’s Saga: Hellblade II a další. Na platformy Microsoftu pak bude samozřejmě vycházet i spousta dalších her od mnohých vydavatelů i nezávislých studií.

Komentáře