Právě si prohlížíte Díky mimoškolním aktivitám jsem zjistil, že komunity kolem nich jsou plné skvělých lidí, říká vítěz soutěže Středoškolák roku Václav Kuboň

Václav Kuboň je aktivní student, který letošním rokem ukončil střední školu a od září bude studovat informatiku v Nizozemsku. Během střední školy ovšem také trávil čas debatováním, podnikáním a výzkumem, i díky čemuž se stal letošním vítězem ankety Středoškolák roku, kterou organizuje spolek Pro středoškoláky.

„Letní prázdniny jsou skvělá příležitost pro stáže. Člověk se nesmí bát oslovovat firmy, protože když už jenom vidí, že nějaký středoškolák má zájem a chtěl by se zúčastnit nějaké stáže, tak je to zaujme, byť na to třeba ty firmy nemají mechanismus,” doporučuje Václav v rozhovoru dalším aktivním studentům, jak naložit s volným časem o prázdninách.

Proč ses přihlásil do soutěže Středoškolák roku?

Prvně jsem se o soutěži dozvěděl díky mé kamarádce, která se jí účastnila minulý rok. Říkala, že se jedná o skvělou soutěž, kde můžu poznat další aktivní studenty z různých oborů, s nimiž bych se jindy nesetkal, což byl ten hlavní aspekt, který mě lákal. Abych to vysvětlit, soutěž se skládá jednak z hodnocení, ale pro mě byla důležitější víkendová akce, kde se potká 25 nejaktivnějších středoškoláků a hrajeme tam různé seznamovací hry. Díky tomu se můžeme se poznávat, což bylo pro mě to hlavní.

Co ti soutěž dala?

Právě tyto kontakty. Poznal jsem, že i v jiných oborech působí velice zajímaví lidé. Například jsem poznal kluka, který je profesionální hasič a zachraňoval při tornádu minulý rok na jižní Moravě. Našel jsem si spoustu nových přátel a také hodnocení na konci to pro mě bylo příjemnou tečkou za mou středoškolskou cestou.

Jedna z tvých mimoškolních aktivit je debatování, v jakých oblastech tě rozvíjí a pomáhá ti i v tvých jiných zájmech?

Myslím si, že debata je asi ta nejuniverzálnější dovednost, kterou jsem se naučil během studia na střední škole. Jednak jde o schopnost přemýšlet nad komplexnějšími otázkami, uspořádávat informace, které se na tebe během debaty valí, hledat systém a také i logické chyby v argumentaci. Je tu i aspekt komunikace, která je pro mě podstatná i vzhledem k mém budoucím studium informatiky. Debata mě taky naučila pracovat v týmu, shrnout informace a předat je dalším členům.

Také jsem získal širší vhled do věcí, o kterých bych se sám od sebe nedozvěděl. Například budeme teď na mistrovství světa debatovat o tom, jestli by v Asii měli vytvořit podobnou alianci jako je NATO a díky tomuto tématu jsem se dozvěděl velké množství informací o této problematice. Nebo například na minulém turnaji jsme hledali informace o tom, jestli bychom měli komercializovat cesty do vesmíru. Tím, že se věnuji informatice, tak si myslím, že je pro mě dost hodnotné, že získávám informace i z ostatních oborů.

Jaká je jedna hlavní věc, kterou tě tvoje mimoškolní aktivity, včetně například stáží nebo soutěží, naučily?

Řekl bych že to, že za většinou těchto aktivit jsou komunity plné neskutečně skvělých lidí. Když jsem například u umělé inteligence pracoval spíše samostatně, tak to není úplně ono. Poté, když jsem se začal účastnit soutěží jako je například Soutěž a podnikej, nebo když jsem začal dělat svou SOČ práci, tak jsem zjistil, že stejný zájem má více studentů, ale i profesorů na univerzitách, kteří jsou vždy ochotní ti pomoct. Poznal jsem, že toto je důležité jak pro můj osobní rozvoj, tak i pro možnost být součástí téhle komunity, což tu aktivitu dělá i potom mnohem zábavnější.

Kam plánuješ jet za studiem?

Mířím do Nizozemska na Delft TU a budu tam studovat Computer Science, přičemž se v tomto více rozsáhlejším oboru chci zaměřit na umělou inteligenci.

Takže jsi dal přednost studiu v zahraničí. 

I přesto, že v Česku máme také skvělé univerzity, tak zahraniční univerzity mají mnoho výhod. Za prvé české školy překonávají v kvalitě výuky. Za druhé jsou to také příležitosti, které se potom během studia naskytují. Například jsem si v Nizozemsku už vyhlédl pár výzkumných laboratoří, ve kterých bych chtěl působit. Také mi šlo i o mou touhu dostat se ze své komfortní zóny, poznat svět a stanovit pro sebe i výzvu tím, že půjdu sám studovat do zahraničí.

Pomohly ti mimoškolní aktivity k tomu se rozhodnout, co chceš studovat?

Skrz mimoškolní aktivity jsem poznal mnoho lidí, kteří už studují v zahraničí, díky kterým jsem se dozvěděl, že se nejedná o až tak komplexní proces a že to nemusí být vůbec tak složité, ani po finanční stránce, jak by si možná někdo mohl myslet. Toto mě namotivovalo k tomu, začít tuto možnost zvažovat.

Co se týče toho oboru, tak v tom mi mé mimoškolní aktivity určitě pomohly, protože jsem měl možnost vyzkoušet v rámci stáží nebo v rámci SOČ, co výzkum v oblasti umělé inteligence obnáší. Taky jsem si ověřil, že to je něco, čemu bych se rád věnoval v budoucnosti.

Podpořte unikátní projekt největšího českého studentského média. Vaše finanční dary v libovolné výši prosím posílejte na účet 2401503935/2010 a informujte nás o nich na e-mailu info@slisty.cz. Více informací naleznete zde.

Máš v plánu v budoucnu kombinovat umělou inteligenci a podnikání?

V současnosti přemýšlím nad dvěma možnostmi.  Buď bych se věnoval čistě výzkumu, což je ta pravděpodobnější cesta. Druhá cesta by byla začít se samotným výzkumem, ale potom bych určitě chtěl skloubit podnikání a výzkum, což by znamenalo mít nějaký zajímavý problém, například ve zdravotnictví, a kolem toho výzkumu vystavět nějaký start up. Užitečné by to mohlo být v tom, že onen nápad a to řešení může růst a pomáhat více lidem.

Máš nějakou radu pro naše čtenáře o tom, jak naložit se svým časem o prázdninách a po nich?

Letní prázdniny jsou skvělá příležitost pro stáže. Člověk se nesmí bát oslovovat firmy, protože když už jenom vidí, že nějaký středoškolák má zájem a chtěl by se zúčastnit nějaké stáže, byť na to třeba ty firmy nemají mechanismus, tak i přesto je to zaujme a potom s nimi jde navázat nějakou spolupráci.

Také existuje neskutečná řada táborů snad pro všechny obory, které existují. Například akademie Discover, na které jsem já sám nikdy nebyl, ale slyšel jsem o ní. Na těchto táborech si člověk může vybrat, na co se může soustředit, což mu pomáhá prohloubit svůj zájem o věci, které ho fascinují.

Ve školním roce bych se například určitě zúčastnil aktivit jako je SOČ a pracoval bych na něčem dlouhodobějším vedle školní výuky. Důležité je se neomezovat jen na školu, ale když mám nějaký ten obor, který mě baví, tak se nebát do toho proniknout už na střední škole. A pracovat nejlépe na nějakých projektech, které člověka rozvíjí úplně nejvíce.

Nina Fořtíková

Studuji v sextě na pražském gymnáziu. Ráda se učím o věcech, co se dějí kolem nás ve světě. Ráda cestuji a čtu, především o historii nebo o vědeckých objevech. Své myšlenky si ráda zaznamenávám a jsem ráda, že je tady ve Studentských listech budu moct šířit dál.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..