Jarní zavření škol se opět opakuje. Vláda zakázala kvůli šíření koronaviru prezenční výuku na všech školách včetně středních. Středoškolákům se tak znovu komplikuje vzdělávání, poslední ročníky navíc na jaře čekají maturitní či závěrečné zkoušky. I proto jsme oslovili neformálního zástupce středoškoláků, Českou středoškolskou unii (ČSU). V rozhovoru na začátku listopadu odpovídal její místopředseda Ondřej Nováček (na fotce).
Jak se ČSU staví k otevření středních škol? Kdy by k němu mělo dojít a za jakých podmínek? Měly by být preferovány např. první a závěrečné ročníky?
Česká středoškolská unie zastává názor, že by bylo dobré střední školy otevřít, jakmile to situace umožní. V případě stále hrozící nákazy samozřejmě s příslušnými opatřeními, která ale plně závisí na odbornících. Nejsme schopni určit datum otevření, ale očekáváme, že se do Vánoc na střední školy pravděpodobně nevrátíme. Ačkoliv vnímáme pozitivní posun kvality distanční výuky, stále nenahrazuje plně výuku prezenční, studenti také často postrádají sociální kontakt. Pokud se situace zlepší, dává nám smysl otevřít prvně alespoň dobrovolné semináře pro studenty maturitních ročníků.
Je ČSU v kontaktu s MŠMT ohledně této problematiky? Kontaktovalo MŠMT ČSU, případně kontaktovala ČSU ministerstvo?
Naše organizace v permanentním kontaktu s Ministerstvem školství bohužel ohledně aktuální situace není. V nejbližších dnech plánujeme od studentů získat podněty na téma distanční výuky, které bychom posléze rádi s Ministerstvem komunikovali.
Sleduje ČSU průběh distanční výuky na středních školách? Jaké poznatky si z něho případně odneslo? Co funguje/nefunguje?
Ano, ČSU přes své členy situaci ohledně distanční výuky na různých školách lišících se zaměřením i polohou. Pro lepší výsledky bychom v nejbližších dnech rádi na dané téma vypustili dotazník, z něhož bychom rádi získali přesnější data pro naše další působení v této oblasti. Můžeme tak říci, že se situace napříč školami velmi liší. Ačkoliv vnímáme zlepšení od jarní situace, učitelé se stále potýkají s neznalostí u moderních technologií nebo nedokážou dobře vyvážit množství množství úkolů u jednotlivých předmětů. U některých předmětů se probírá více než při prezenční výuce, u exaktních předmětů naopak často i chybí vysvětlení dané látky.
Jak vypadá distanční výuka na tvé škole? A jak si vede oproti jaru? ?
Nalož to distanční výuce a poděl se s námi o své zkušenosti!?
?? Stačí vyplnit krátký dotazník: bit.ly/DotaznikCSU
Zveřejnil(a) Česká středoškolská unie dne Pondělí 9. listopadu 2020
Zaznamenává ČSU více kontaktů ze stran středoškoláků, kteří se na ni obrací se žádostí o pomoc či podporu? Pokud ano, o co konkrétně žádají?
Ne, ačkoliv středoškolákům rádi pomocnou ruku nabídneme, nezaznamenali jsme žádné vymykající se zkušenosti. Někteří studenti se na nás obrací s neideální situací na svých školách, s problémy popsanými výše.
Jak se ČSU staví k problematice maturitních a závěrečných zkoušek? Bude požadovat úlevy, případné zjednodušení zkoušek? Pokud ano, za jakých podmínek: např. při neobnovení prezenční výuky do konce kalendářního roku?
Na straně ministerstva nám nepřijde fér, že v této složité situaci řeší změnu maturitních zkoušek takto na poslední chvíli a zároveň posouvá termín, do kdy mají ředitelé vyhlásit kritéria zkoušek. Spousta absolventů tak uvízlo v nejistotě, z čeho vlastně budou maturovat. Zaznamenali jsme případy, kdy si student vybral semináře na předměty, z nichž chtěl maturovat, ale kvůli novele už nemůže. Postoj ČSU aktuálně závisí na situaci, kterou nikdo nedokáže předpovědět. Pokud už se do konce pololetí maturanti do školy nevrátí, považujeme za vhodné zjednodušení, například vypuštění písemné části u maturitní zkoušky z jazyků.