Studentsk� listy
Gmail Instagram Facebook Twitter

28.12.2019 10:07

Jak jsou na tom čeští studenti? Mezinárodní testování ukazuje mírné zlepšení

Každé tři roky zveřejňuje Organizace pro hospodářskou spolupráci rozvoj (OECD) mezinárodní výzkum dovedností studentů po celém světě. Mezi 79 testovanými zeměmi se opět účastnilo i Česko, kde šetření prováděla Česká školní inspekce. Jak si patnáctileté Češky a Češi vedli?

Srovnání PISA (Programme for International Student Assessment) se koná každé tři roky a je označováno za největší a nejdůležitější měření výsledků vzdělávání. Zkoumá znalosti a dovednosti patnáctiletých žáků ve čtenářské gramotnosti, matematice a přírodovědě. Pokaždé klade důraz na jinou oblast, v šetření za rok 2018 to bylo čtenářství.

V Česku se účastnilo testování sedm tisíc žáků ročníku 2002, kteří byli náhodně vybráni ze 333 škol. Byli mezi nimi žáci ze základních škol, víceletých gymnázií a prvních ročníků středních škol. A jaké byly výsledky?

V testu čtenářské gramotnosti se Češi mezi 79 státy umístili na 25. místě, v matematice na 22. místě a v přírodovědě na 21. pozici. Ve všech tak byli lepší, než jaký byl průměr OECD, i když autoři zprávy upozorňují na nižší dosahované výsledky některých zemí a rozšíření počtu zapojených zemí.

Oproti testování v roce 2015 se Češi zlepšili ve čtenářské gramotnosti z 487 na 490 bodů, v matematice z 492 na 499 bodů a v přírodovědě z 493 na 497 bodů. V jednotlivých třech oblastech excelovali žáci z Estonska (523 bodů ve čtenářské gramotnosti), Japonska (527 bodů v matematice) a opět Estonska (530 bodů v přírodovědě).

„Největší problémy dělá českým dětem porozumění textu. Naopak nadprůměrní jsou v mezinárodním srovnání při vyhledávání informací v textu a práci s ním,” uvedl k výsledkům čtenářské gramotnosti ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a dodal, že nejhůře dopadli žáci v Ústeckém a Karlovarském kraji, nejlépe pak v Praze, Plzeňském a Zlínském kraji.

Z testů je patrné, že veřejné školy všech typů (základní školy, víceletá a čtyřletá gymnázia, SOŠ s maturitou i bez maturity) si vedou lépe než soukromé nebo církevní.

Patnáctileté žačky a žáci se ve všech třech testovaných oblastech zlepšili, průměrná změna mezi sedmi cykly od roku 2000 je však stále spíše negativní – v matematice se čeští žáci zhoršují v průměru o 3,7 bodu, v přírodovědě pak o 4. Pouze ve čtenářské gramotnosti vidíme průměrné zlepšení 0,1 bodu.

Zajímavý je pohled i na další statistiky týkající se čtenářské gramotnosti. Ve všech typech škol jsou průměrně lepší dívky než chlapci, nejlepšího průměrného výsledku pak dosahují studenti v Praze (469) a v malých městech s 3 až 15 tisících obyvatelích (465). Nejvíce bodů zaznamenali ve čtenářské gramotnosti autoři testů u víceletých gymnázií s více než 551 žáky.

Komentáře