„Jsme tady, protože všichni máme rádi filmy.“ Oscarový večer byl ve znamení nezávislého filmu

Právě si prohlížíte  „Jsme tady, protože všichni máme rádi filmy.“ Oscarový večer byl ve znamení nezávislého filmu
Zdroj: Oscars

V noci z neděle na pondělí byly v losangeleském Dolby Theatre uděleny 97. ceny Academie. Sošku za nejlepší film si odnesl autorský film Anora režiséra Seana Bakera. Největším překvapením večera se stala kategorie Nejlepší herečka v hlavní herecké roli, kde získala svého prvního Oscara představitelka Anory Mikey Madison. V kategorii Nejlepší hlavní mužské herecký výkonu se žádné překvapení nekonalo. Sošku si po 22 letech odnesl Adrian Brody za roli Lászloa Tótha ve filmu Brutalista. 

Snímek Anora poté dominoval i v dalších kategoriích. Získal celkem pět cen ze šesti nominací. Sean Baker, tvůrce tohoto filmu, vyhrál ve všech svých čtyřech nominacích a stal se prvním člověkem, který vyhrál 4 ceny Academie ve stejnou noc a za stejný film. Dalším dominujícím filmem se stal Brutalista. Podle magazínu The New Yorker zanechal ve většině divácích velmi silné emoce. Během slavnostního večera si tak odnesl celkem tři ceny – Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli, Nejlepší kamera a Nejlepší hudba.

Americký sen není pro každého

Přestože každý z obou snímků vypráví jiný příběh, jsou zasazené do jiné doby a využívají pro svůj příběh rozdílný druh vyprávění, tvůrci nám říkají jedno: americký sen nikdy neexistoval, a pokud existuje, dlouho trvat nebude. Díky událostem z posledních dnů se tvůrci dostali do pozice, ve které nejspíš nikdy nechtěli být. Podařilo se jim vystihnout Ameriku, kde žádný americký sen není a v nejbližší době ani nebude. Stejně jako v Americe Donalda Trumpa. 

Anora je klasická tříaktová struktura, kdy každý akt představuje jiný žánr. Najdeme zde příběh moderní Popelky, komediální gansterku a melancholickou bajku. Sexuální pracovnice Anora se v klubu, ve kterém tančí, setkává se synem ruských oligarchů Ivanem. Ti ho nechali žít v jejich luxusním domě v USA. Velmi rychle se mezi Anorou a Vanyou začne rozvíjet romantický vztah, který vyústí až ve svatbu v Las Vegas. Tímto okamžikem si Ani začne plnit svůj americký sen jako vystřižený z filmu Pretty Woman. Nic ale netrvá věčně.

Ve filmu Brutalista zase mohou diváci vidět, jak je těžké se k nějakému americkému snu vůbec vypracovat. Architekt Lászlo Tóth se rozhodne po druhé světové válce emigrovat do USA, kde čeká, že započne zcela nový život a na všechny hrůzy Evropy mu Nový svět pomůže zapomenout. Přestože ještě před začátkem války dokázal László Tóth získat evropské uznání, v Americe mu to k ničemu nebylo. Jsme svědky mnoha osobních dilemat a obětí, které Tóthovi pomohou přiblížit se americkému snu. 

„Filmaři, dělejte filmy pro velká plátna“

Tvůrci obou filmů natočily své projekty k jedinému účelu – aby do kin vrátili lidi. „Kde se můžeme zamilovat do filmu? V kině. Když se díváme na film v kině s diváky, je to opravdový zážitek. Můžeme brečet spolu, smát se spolu, být zticha spolu, i když je svět rozdělenější než kdy dřív,“ pronesl při přebírání Oscara za Nejlepší režii k filmu Anora Sean Baker. 

Se stejným záměrem byl natočen i Brutalista. Se svojí neuvěřitelnou 215minutovou stopáží byl bezkonkurenčně nejdelším nominovaným filmem. Monumentální snímek Bradyho Corbeta se vrací k velkolepým produkcím typu Ben Hur nebo Lawrence z Arábie. „Mým záměrem bylo natočit film způsobem, jakým by ho natočil filmař v 50. nebo počátku 60. let,“ řekl Corbet v rozhovoru pro GQ.

Výhodou těchto filmů je malý rozpočet, který paradoxně dává tvůrci větší svobodu. Filmy Anora i Brutalista mají rozpočet pod 10 milionů dolarů, což jim nakonec dovolí více experimentovat se žánry, měnit zajeté tradice nebo hrát si s divákem, jenž by měl být priorita číslo 1. Naopak u filmů z produkce Disney lze o těchto praktikách mluvit jen zřídka. Přestože nový film ze světa Marvel vydělal za pouhé tři týdny přes 160 milionů dolarů, o jeho kvalitách se dá hovořit jen stěží. 

Návrat uměleckých filmů a nezávislé kinematografie 

Sean Baker je známý svým originálním přístupem k natáčení filmů. Například Transdarinku natočil celou na telefon iPhone 5S. Snímek Anora ho však posouvá do zcela jiné pozice. Dostal se do povědomí diváků i producentů a svůj další projekt bude moci natočit s mnohem větším rozpočtem a s velkými hollywoodskými hvězdami. To by ale nebyl Sean Baker, kdyby by v tom něco nebylo. Režisér je známý svojí oblibou v autorských snímcích. „Snažíme se točit nezávislé filmy, dělejte to taky. Tady je důkaz,“ vyzval Baker i ostatní filmaře při přebírání ceny za Nejlepší film roku. 

Mladý režisér Brady Corbet u filmu začal jako herec (znát ho můžeme například z filmu Melancholie z roku 2011). Se svým Brutalistou se však dostává do podobné pozice jako Sean Baker. Dnes je režisérem s mediálním prostorem, o kterém se mu do nedávna ani nesnilo. Corbet se pro WTF Podcasts rozpovídal o svém dalším projektu. Měl by se nadále držet tématu migrace do USA. V tomto snímku by se však měli zaměřit na migraci z Východu, konkrétně z Číny.

Tento rok neměl žádného Oppenheimera. Kromě Duny, letošní výjimky, se jednalo o menší projekty, které však svojí kvalitou předčily všechny očekávané snímky v čele s Jokerem nebo Megalopolis. Ty ale nenaplnily svůj potenciál a místo Oscarů kralovaly na cenách Razzies. Třeba se filmový průmysl dočká a místo několikanásobně vyždímaného tématu, nejlépe se superhrdinou v hlavní roli, nás budou čekat originální a odvážné snímky, snažící se o kvalitní práci a potěšení diváka, ne o generování zisku na úkor kvality. Potom nebudeme muset v kinech oslavovat kulturu průměrnosti, jak to popsala Jindřiška Bláhová v podcastu týdeníku Respekt. 

 

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vojtěch Štantejský

Jsem studentem Gymnázia v Ústí nad Orlicí. Zajímám se o kulturu, politiku a historii. Ve volném čase rád čtu a poslouchám hudbu.