Středoškoláci by tak byli rádi, kdyby probíhající krize otevřela diskuzi na téma formativního (slovního) hodnocení, učitelé se musí více zabývat tím, aby v nás probouzeli vnitřní motivaci k výuce, vyzývá na konci školního roku Česká středoškolská unie (ČSU).
Naprostá většina druhého pololetí právě skončeného školního roku se nesla především ve znamení distančního vzdělávání. Nyní je na čase, aby studenti, učitelé, odborníci i ministerstvo školství zhodnotilo, co koronavirové krize přinesla a odhalila a jak fungovala výuka na dálku.
Podle ČSU distanční výuka ukázala, že místo obvyklého memorování je stále důležitější podněcovat studenty k samostatnému přemýšlení nad danými tématy. „Stagnace výuky cizích jazyků potvrdila důležitost verbálního projevu, který nemůže být nahrazen pouhým zadáváním pracovních listů. Středoškoláci také ocenili využívání audiovizuálních materiálů namísto pouhé frontální výuky. To vše se v průběhu distanční výuky osvědčilo jako dobrá praxe, kterou by školy měly přenést i do běžné výuky,” navrhuje v tiskovém prohlášení.
Krize by podle zástupců středoškoláků mohla pomoci s digitalizací českého školství. „Žáci se během svého studia online také učili vyhledávat informace, což je dovednost, na kterou se při výuce často zapomíná, přitom je ale užitečná nejen při vzdělávání, ale i v běžném životě,” upozorňuje ČSU.
Velkým problémem bylo pro střední školy množství učiva, které se nestihlo probrat. Potvrzuje to i nový člen předsednictva ČSU Petr Franc. „Je třeba se zamyslet nad absurditou celé situace – důležité informace se ztrácí v rychlém tempu, kterým učitel vyučuje, aby vše stihl, i když ví, že to není možné,” říká student kutnohorského gymnázia.
I když ministerstvo apelovalo na školy, aby používaly více slovního hodnocení, většina se uchýlila ke klasickým číslům. ČSU doufá, že probíhající krize otevřela diskuse na téma tzv. formativního hodnocení, které dnes není téměř využívané.
„Mrzí nás, že místo debat o tom, co nám období online výuky dalo a co nám vzalo, nás v září nejspíše čeká jen hromada testů, jako opakování celého půl roku, kdy jsme se učili z domova,” obává se předseda České středoškolské unie Viktor René Schilke a dodává: „učitelé se musí i pomocí formativního hodnocení více zabývat tím, aby v nás probouzeli vnitřní motivaci k výuce. Ze třídy utéct nemůžeme, pokud nás výuka nebaví, během online výuky ale stačilo pouze vypnout kameru a mikrofon.”
Autorka fotky: Markéta Vltavská