Když jsem v den demonstrace za nezávislost justice procházela ulicemi kolem demonstrantů, procházela mi hlavou neustále přesně jedna a ta samá myšlenka. Nezastaví už něco Andreje Babiše?
Nechápejte mě špatně, je sice hezké, že se v České republice vytvořila iniciativa Milion chvilek pro demokracii. Ovšem, jak se zdá, preference Andreje Babiše to nijak zásadně neovlivnilo. A tak se, i přes veškeré úsilí, zdá, že Andrej Babiš je ve své pozici na rozdíl od svých ministrů naprosto neotřesitelný.
Nalijme si čistého vína
Tato situace není zdaleka v politice ojedinělá, například Donald Trump také přežil spoustu skandálů, u kterých se zdálo, že ho ať jako kandidáta nebo jako prezidenta USA naprosto položí. Leč stále se svými spolupracovníky okupuje Bílý dům.
A těch příkladů by se ať už z historie, ale spíše ze součastnosti dalo najít daleko více. A vlastně se ani není čemu divit, abychom pochopili důvod, proč má Andrej Babiš stále 30 procent, musíme se podívat na to, co prosazuje. Problém totiž netkví v tom, že by neměl na ramenou dostatečné množství skandálů.
Za vším hledejme ekonomiku
Podíváme-li se na demografické průzkumy, největší skupinou voličů Andreje Babiše jsou voliči nad 65 let. Jedná se pak především o ženy, občanky, které málodky využívají internet a už vůbec si neověřují informací. Na internet zabrousí jenom kvůli e-mailu, který je naším starším spoluobčanům zdaleka nejpřístupnějším nástrojem, koneckonců připomíná poštu.
Faktem je, že Andrej Babiš šel do kampaně s heslem „bude líp“, což vskutku u jeho voličů platí. Jen si to spočítejte: vyšší důchody, slevy na jízdné. Důchodci se mají pod jeho vedením země nejlépe za hodně dlouhou dobu, a to je přesně důvod, proč mu neklesají preference.
A co když?
A co kdyby Andrej Babiš přestal rozdávat, zní otázka, kterou si mnozí teď pokládají. Z historie víme, že současné ždímání ekonomiky, jak to teď premiér předvádí, nemůže dlouho vydržet. A už to začínáme vidět.
Najednou Babiš začíná apelovat na své ministry, aby šetřili, v otázkách stále omílá přebytkový rozpočet. Andrej Babiš ale sám ví, že mu to bude stačit maximálně do voleb do Evropského parlamentu a pak bude muset ubrat. A samozřejmě slevy na jízdné budou tím, co půjde ke dnu asi jako první.
Ustojí to pak? Na příkladech z americké politky by se mohlo zdát, že nikoli. Ale třeba je jeho marketingová síla tak neoblomná, že přežije i to. Pak už ho nejspíše nezastaví nic.