27.07.2019 19:41

KOMENTÁŘ: Nemá smysl mluvit o snížení uhlíkové stopy bez daně na letecké palivo

Georgia Hejduk

Stále více se ve veřejném prostoru mluví o změně klimatu. Pokud ale zároveň podporujeme letecký průmysl prostřednictvím neuvalení daně na letecké palivo, je debata o změnách klimatu a možném řešení prostřednictvím snížením počtu letadel ve vzduchu zbytečná.

Na dovolenou bez letadla?

Právě prožíváme období dovolených. Děti a studenti mají prázdniny, lidé si vybírají své dovolené. To znamená jediné – vzdušný prostor zaplňují především charterové lety do slunných destinací jako Itálie, Řecko, Tunisko či Egypt.

A nejen v souvislosti s více a více odlety směrem na jih se začíná v poslední době diskuse kolem změny klimatu obracet i na letecký průmysl. To je vzhledem k množství uhlíkové stopy vygenerované létáním logické – jeden let do Frankfurtu se rovná několika násobkům jízdy vlakem.

Začínají se tak objevovat požadavky, aby se lidé, pokud možno, cestování letadlem vyhnuli.

Létat se nemusí všude

Letecký průmysl nelze samozřejmě úplně zabít. Některé, hlavně zaoceánské, destinace budou vždy jen těžko dosažitelné vlakem či lodí. Je ovšem nutné si přiznat, že pokud se postavíte na Letišti Václava Havla před tabuli s odjezdy, zjistíte, že mnoho destinací lze, započteme-li i check-in, dosáhnout jen o něco málo pomaleji vlakem než letadlem.

A to se ani nebavíme o letech typu Praha – Brno, Praha – Bratislava či Paříž – Londýn.

Za vším hledej levné aerolinky a hlavně palivo

Když by se přitom zvýšila cena letu o polovinu, spousta cestujících by si musela vybrat ekologičtější dopravní prostředek. Například let do Bruselu se dá i s příplatkem za kufr sehnat za cca 600 Kč, což je oproti 1200 Kč za autobus dvakrát méně. Najít se dají i absurdní letenky za pár eur, zde pak může být cena za ekologičtější transport ještě vícenásobná.

Největší kuriozitou na této věci je však to, že letecký způsob dopravy je podporován státem. Ten totiž neuvaluje žádnou daň na letecký benzín (kerosin) a zbavuje se tak o jeden z mála způsobu, jak letecký průmysl legálně zdanit.

Vysoká daň

Letecké palivo však paradoxně patří k nejlevnějším položkám na seznamu a případná daň by tak musela být i několikanásobná. Tento krok by tedy byl obrovským zásahem do leteckého průmyslu a mohl by potenciálně zlikvidovat mnohé nízkonákladové společnosti či některá letiště.

Zda jsme ochotní a schopní tuto cenu zaplatit, je otázkou, ale k našemu přežití a udržení životaschopné Země je to takřka nezbytné.

© Copyright 2019 Studentské listy | Design by Jakub David & Tomáš Portl