Minimální stát, který v případě nahromadění více problémů nemůže lidem skutečně pomoct, protože na to nemá peníze. To je smutný výsledek dlouhodobé strategie, v rámci níž se snížily daně nejbohatším o více než polovinu, zatímco zdanění základních potřeb se zvýšilo trojnásobně.
Minimální stát, který nezvládá
Česká společnost jen v několika málo letech za sebou prožívá řadu krizí, které odhalují nedostatečné finanční kapacity státu řešit problémy. Nejdříve to byla pandemie covidu-19, během níž si finanční injekce soukromému sektoru a sociální zabezpečení obyvatel vyžádaly značné částky. Teď přichází konflikt na Ukrajině, v jehož důsledku je třeba zajistit nezbytnou pomoc pro příchozí válečné uprchlíky a vláda hodlá začít s razantnějšími investicemi do armády.
Dlouhodobě podfinancované školství vede k tomu, že nezvládá zajistit rovnost šancí, v důsledku čehož se u nás chudoba dědí, jak dokazuje výzkum agentury PAQ Research. Sociální výdaje bez mimořádných opatření spojených s pandemií jsou z hlediska EU podprůměrné. Společným jmenovatelem těchto problémů je směřování Česka směrem k minimálnímu státu, který v případě nahromadění více problémů nemůže skutečně lidem pomoct, protože na to nemá peníze.
To je smutný výsledek dlouhodobé strategie, v rámci níž se snížily daně nejbohatším o více než polovinu, zatímco zdanění základních potřeb a potravin se prostřednictvím DPH zvýšilo trojnásobně. Výsledkem je přenesení daňové zátěže z beder bohatších na střední třídu a chudé, čímž se náš daňový mix čím dál tím více vzdaluje tomu západoevropskému.
V západních zemích dnes fungují opačné daňové systémy, které stojí zejména na progresivních daních z příjmu, majetku a nepřímé daně tvoří pouze doplněk. Např. v Německu je DPH na základní zboží pouze 7 procent, tedy o více než polovinu nižší. Náš daňový systém tak ve své podstatě kopíruje ten ruský formovaný pro potřeby oligarchů. Dopady těchto změn jsou nasnadě: růst zadlužení státu, pokles jeho schopnosti řešit efektivně problémy společnosti spolu s růstem příjmové a majetkové nerovnosti.
Spravedlivé daně mohou pomoci státu a snížit ceny
Nejenže náš minimální stát lidem v nouzi nedokáže příliš pomoct, ale náš daňový mix ještě problémy lidí zhoršuje. Důsledkem vysokých nepřímých daní (DPH) je, že při zdražování ještě více pomáhají vyhánět lidem peníze z peněženek, místo aby pomáhaly snižovat finanční tlak na obyvatele. Stát díky vysokému DPH sice vybere více, ale je to doslova na úkor životní úrovně těch nejvíce znevýhodněných a střední třídy. Státu se zvyšují příjmy na úkor těch nejslabších, kterým by se mělo naopak pomáhat.
Českému státu by prospěla silná inspirace západními daňovými systémy. Spravedlivé daně založené na progresivním zdanění příjmů a majetku podle principu klesajícího mezního užitku zajišťují, že chudí, střední třída a bohatí placením daní pocítí stejnou zátěž.
Stát navíc získá prostředky, které tak zoufale potřebuje na sociální politiku, investice do lidského kapitálu obyvatel formou školství, dále na zdravotnictví, důchody, ale také v rámci hospodářské politiky. Dohánění ekonomické úrovně západních zemí je možné jen na základě podpory vědy a výzkumu, stejně jako politiky podporující slibně se rozvíjející odvětví.