Jak vnímáte současnou situaci okolo maturit? Tuto otázku jsme položili jedné redaktorce a dvěma redaktorům Studentských listů, kteří v probíhajícím školním roce maturují.

Julie Šafová (Gymnázium Christiana Dopplera)

Maturita je pro většinu studentů (mě nevyjímaje) značným stresem. Stávající okolnosti maturitním ročníkům jejich situaci neulehčují a samotné ministerstvo školství se jim ani v nejmenším nesnaží pomoci.

Bylo by nespravedlivé vůči předchozím maturujícím plošně odpustit veškeré závěrečné zkoušky. Ale je pravda, že letošní ročník je obrovsky znevýhodněn nejen při maturitě, ale i při přijímacích zkouškách. Velká část žáků neměla šanci dokončit (nebo vůbec začít probírat) maturitní látku, po celou dobu domácí výuky se mnoho z nich topilo v oceánu úkolů z neprofilových předmětů a ještě strávilo několik měsíců v naprosté nejistotě. Znevýhodnění v přijímacích zkouškách pramení ze skutečnosti, že na českých vysokých školách studuje spousta studentů ze Slovenska, kteří nematurují a (na rozdíl od našich studentů, pro které je reálná možnost konání maturity i přijímaček v jeden den), mají na přípravu na zkoušky podstatně více času.

Snad úplně největším problémem celé krize je zcela fatální komunikace ze strany ministerstva školství. Pan ministr Plaga se studenty nekomunikuje, nenaslouchá jim a nesnaží se jim poskytnout sebemenší jistotu. Ve snaze zachovat přijímací zkoušky na čtyřletá a víceletá gymnázia zcela nelogicky ruší jeden ze dvou termínů, čímž jen přidá na už tak stresové situaci mladších studentů. Ve snaze poskytnout nějakou jistotu maturantům ministerstvo navrhuje zákon o úřední maturitě, který potom samo obejde. 

Právě pandemická krize poprvé naplno ukazuje, jak nedostatečně ministerstvo školství plní svou funkci.

Lukáš Saturka (Gymnázium Na Zatlance)

Nevadí mi tak, že by samotná maturita byla. Mě mrzí bohužel smutná realita komunikace ministerstev s veřejností. Ukazuje se, že i když se jako Česká republika tváříme jako západní země, máme neustále co dohánět. A jedna z těch věcí je říci svým občanům, co a jak je v plánu. 

Pokud ministr školství nebyl schopen dva měsíce přijít s vizí, něco je špatně. Nehledal bych ani tolik chybu v ministru Plagovi, ale v samotném konceptu, jak se ministerstva vedou a jak komunikují z veřejností. Určitě vymyslet plán za krize rozsáhlé do všech oblastí každodenního života je velice náročné a nechci upírat snahu jak minstra, tak i všech pracovníků na ministerstvu.

Četl jsem několik komentářů, které říkaly, že tato krize nás může posunout dál, třeba více digitální ekonomice či vzdělání. Máme šanci změnit naše vnímání fundamentálních věcí a činností, které by za normálního režimu nezměnitelné. Jednou z těch věcí by určitě mohla být i lepší komunikace ministerstev.

Ale zpátky k maturitám. Čim dál více lidí, převážně starších než jsem já (lidé, co již odmaturovali), se přiklání k názoru, že tento rok by se maturita mohla vynechat. Ničemu by se neuškodilo. Výsledek školství by nemusel být papír, ale soustavná čtyřletá práce učitelů. 

Šimon Rogner (Gymnázium Omská)

Tak jako každý, necítím se v současné situaci zrovna příjemně. Bylo by samozřejmě lepší, kdybychom mohli maturovat podle dřívějších termínů a nemuselo se všechno několik týdnů předem měnit. Rozumím však, že se nacházíme v mimořádné situaci a že jsou přijímána tomu odpovídající opatření.

Myslím si, že ministerstvo školství postupovalo relativně dobře, zejména ve srovnání s ostatními vládními resorty. Podmínky a případný harmonogram pro konání maturitních zkoušek jsme věděli s předstihem, a přestože ne vždy bylo vše úplně ideálně vykomunikováno, dalo se v tom zorientovat.

Jsem zastáncem toho, že by se maturitní zkouška nějakým způsobem konat měla. Zdravotní situace není natolik zavážná, že by se nedala v nějakém režimu a za dodržení hygienických opatření zorganizovat, stejně tak studenti mají paradoxně poměrně dost času na to, aby se na zkoušku mohli připravit.

Chápu, že jsou studenti, kteří mohou být z různých důvodů u maturitní zkoušky či přijímacích zkoušek znevýhodněni – nestihli probrat celé učivo, školy jim zadávají mraky domácí práce, učitelé jim příliš nepomáhají a kromě maturit je čekají přijímací zkoušky na vysokou školu. Kromě toho musí zvládat i jiné povinnosti, jejich rodiče přišli o příjmy a bojí se, aby náhodou nenakazili příbuzného, jenž spadá do rizikové skupiny. Takoví lidé jsou, a není jich málo.

Ministerstvo a především jejich škola jim musí vyjít vstříc. Nelpět tolik na domácích úkolech, pomoct s nedobraným či těžkým učivem a snažit se je povzbuzovat. Každý bychom se ale měli kousnout a snažit se v rámci svých možností tuto krizi překonat. Pro mnohé to nebude vůbec jednoduché, ale věřím, že zkoušející u maturity budou současnou situaci brát při hodnocení v potaz.

Pokud se v poslední době ozývají názory, že maturita už žádnou zkouškou dospělosti není, naše maturita jí bezpochyby je. A nejenom zkouškou dospělosti, nýbrž zkouškou odpovědnosti, pracovitosti i svědomitosti. Věřím, že v ní naše generace obstojí.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..