Včerejší finále letošní mezinárodní hudební soutěže Eurovision Song Contest bylo velmi unikátní. Situace na Ukrajině ovlivnila tento ročník více než bychom si na první pohled mysleli. Sobotní noc provázela velká překvapení, a proto má smysl si shrnout seznam vítězů a poražených

Vítěz: Eurovize jako ukazatel evropské jednoty

439 bodů dostala Ukrajina od diváků. Je to nejvyšší skóre, co kdy kterákoliv v historii dosáhla. Překonává tak rekord z Ruska z roku 2016, kdy také vyhrála Ukrajina díky dobrému umístění u poroty. Je to v historii naprosto výjimečná ukázka diváckého sjednocení. Ukazuje to na obrovskou podporu, kterou tato země má v evropských státech skoro tři měsíce po zahájení invaze Ruské federace.

Vzhledem k tomu, že maximum diváckého hlasování je 468 bodů, tak rekord zůstane zřejmě po nějakou dobu nepřekonán. Eurovize tak naplňuje myšlenku, s níž byla v roce 1953 založena. Slouží ke sjednocení různých evropských národů skrze hudbu a symbolicky tak ukazuje Ruské federaci, že za Ukrajinou stojíme.

Poražený: Eurovize jako hudební soutěž

Eurovize nikdy nebyla standardní hudební soutěží. Vždycky ji provázela politika. Ať už jde o politické hlasování některých zemí od samého začátku soutěže (12 bodů z Řecka vždy jde Kypru a naopak), politické písně s politickým poselstvím a jejich úspěch (Ukrajina 2016, Itálie 2018), samotný koncept velké pětky či různá politická rozhodnutí Evropské vysílací unie.

Letošní ročník je však ze své podstaty nejvíce ovlivněn politikou za posledních několik ročníků. Drtivé vítězství Ukrajiny, změna jejího interpreta či vyloučení Ruska ukazují, že události ve světě mají na Eurovizi obrovský vliv. Což není nezbytně špatně, jen to bohužel kazí pověst Eurovize jako férové soutěže, kde vyhrávají nejlepší písničky. A práce těch, co se snaží dostat Eurovizi k dalším divákům v zemích, kde koncept svérázné hudební soutěže tolik nepobírají, bude po letošním ročníku ještě těžší.

Vítěz: Ukrajina

Vítězství Ukrajiny nepřekvapilo. Prakticky všichni, kdo jsme ten večer zapínali televizní obrazovku, jsme věděli, že Ukrajina vyhraje. I přesto byl večer pro napadenou zemi obrovskou morální podporou. Navíc samotná píseň je výrazných vhledem do zdejších tradic a samotného ukrajinského charakteru.

Celou euforii pak završily internetové gratulace významných politiků a prohlášení prezidenta Zelenského, že udělá vše pro to, aby se soutěž příští rok konala na Ukrajině. Příští lokace soutěže je samozřejmě předmětem divokých spekulací a minimálně při současném stavu konfliktu by šlo o mimořádné bezpečnostní riziko, ale „brattja kozacjkoho rodu“ mají nyní vítr v zádech.

Možné konání příštího ročníku Eurovize na Ukrajině je samozřejmě předmětem divokých spekulací a minimálně při současném stavu konfliktu by šlo o mimořádné bezpečnostní riziko, ale „brattja kozacjkoho rodu“ mají nyní vítr v zádech.

Poražený: Rusko

Rusko prohrálo na plné čáře, přišlo o svůj divácký rekord, dle slov zástupců Putinova režimu neexistující Ukrajina získala třetí vítězství (a má jich tak nyní třikrát více než Rusko), a především se jí dostalo masivní podpory ze všech států Evropské vysílací unie. Plus obrázky celé arény, která unisono provolává Sláva Ukrajině, je něčím, co se bude z paměti veřejnosti těžko vymazávat.

Vítěz: Spojené království

Spojené království sice skončilo druhé, ale pokud bychom z poražených měli vybírat vítěze, bude to výběr takřka jednoznačný. Jedná se o jeho nejlepší umístění od roku 1998, kdy Spojené království hostilo soutěž po vítězství v předchozím roce. Jde o téměř neuvěřitelný comeback, kdy z loňského zisku žádného bodu se Spojené království dostalo na výsluní, kam historicky patří. Zásluhu na tom má nikdo jiný než jejich interpret Sam Ryder, který předvedl jedno z nejlepších vystoupení večera. Spojené království tak prolomilo své dlouhé prokletí a ukázalo, že jeho oddělení od Evropské unie neznamená, že by nemohlo v Eurovizi uspět.

Poražený: Česká republika

Na pomyslné opačné straně stojí letos Česká republika. Sice neskončila poslední, ale propad z čtvrtého místa v druhém semifinále na 22. z pětadvaceti mimořádně bolí. Česká televize se poslední roky velmi snažila sehnat dobré interprety a tento výsledek jí její snažení určitě nezlepší. Nikdo totiž nechce být zostuzen před celoevropským publikem po dlouhé a náročné cestě soutěží.

Tento ročník rozhodně uškodí obrázku Eurovize v Česku.

Tento ročník také rozhodně uškodí obrázku Eurovize v Česku. Přesun na druhý televizní kanál, zablokování oficiálního YouTube streamu, či tristní komentář Jana Maxiána ukazují, že pokud Česká televize nehodlá seriózně investovat do vylepšení formátu, nelze v následujících letech radikálnější změnu náhledu Čechů na mezinárodní hudební soutěž očekávat.

Vítěz: extravagantní písničky

Letošní ročník patřil extravagantním písničkám. Ukrajina, Spojené království, ale především Moldavsko, Srbsko či Norsko vystřelili do výšin. Určitě to není poprvé. Dokonce bych řekla, že značná část diváků se na tuto soutěž dívá právě pro výrazná vystoupení. Letos však tato vystoupení doslova dominovala, a to zejména u diváků, soudě dle jejich hlasů. V budoucnu tak zřejmě můžeme očekávat další příliv podobně extravagantních vystoupení, protože se ukazuje, že na publikum Eurovize prostě fungují.

V budoucnu zřejmě můžeme očekávat další příliv podobně extravagantních vystoupení, protože se ukazuje, že na publikum Eurovize prostě fungují.

Poražený: elektro-pop

Eurovize bývala skvělá pro elektro-popové písničky, které by skvěle fungovaly na diskotéce ve tři ráno. Letos však z těchto písniček byla viditelná jen We are Domi z Česka, která ve finále naprosto propadla. Ukazuje, se že zatímco v minulosti tento žánr Eurovizi dominoval, tak nyní dává Evropa přednost vizuálním extravagantním představením s tichým počátkem a bombastickým koncem.

Vítěz: diváci

Letošní ročník, stejně jako loni, rozhodovali diváci. Bylo úplně jedno, kolik bodů získalo Spojené království či Švédsko od poroty. Diváci zkrátka rozhodují a dominují. Oproti porotám hlasují výrazně jednotněji a s tendencí posílat hlasy interpretům, které u porot propadly (Norsko 2018, Izrael 2019, Moldavsko či Srbsko letos), pro něž jsou tolik potřebnou výhodu.

Poražený: hudební průmysl

Tam, kde vítězí vizuály a extravagantní písničky od diváků, musí prohrát srdceryvné balady oblíbené u porot. Letos to nejvíce schytalo Švýcarsko s nula body od diváků (méně než Německo). Ale třeba i Itálie, Francie či Austrálie. Hudební průmysl tak ztrácí dříve stoprocentní kontrolu nad tím, kdo Eurovizi vyhraje. Což sice vede každý rok k velmi zajímavým vystoupením, ale na jejich umělecké kvalitě to dvakrát přidat nemusí.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..