Právě si prohlížíte Ledová archa – recenze

Nedávno jsem poměrně náhodou narazil na snímek Ledová archa z roku 2013. Ten je zajímavý hned z několika důvodů. Zaprvé je z jihokorejsko-české koprodukce a natáčení probíhalo ve studiích na pražském Barrandově. Již to samo o sobě zní poměrně zajímavě. Dále za ním stojí režisér Joon-ho Bong, pro nějž se jedná o první plně anglicky mluvený celovečerní film. Navíc byl předlohou stejnojmenný francouzský komiks z roku 1982. Co mě opravdu přesvědčilo, abych Ledovou archu zhlédl, bylo, kolik slavných tváří zde tvůrci angažovali. V hlavní roli se objevuje Chris Evans (známý pro svou roli kapitána Ameriky), v rolích vedlejších můžeme vidět například Jamieho Bella (Tintinova dobrodružství, Jana Eyrová), Tildu Swinton (Letopisy Narnie, Doctor Strange) nebo Johna Hurta (Vetřelec, Harry Potter).

Studené postapo

Příběh se odehrává v blízké budoucnosti ve světě, kde se lidem podařilo nedopatřením proměnit planetu v obří ledovou kouli, když se snažili zabránit globálnímu oteplování. Zároveň s tím bylo vyhubeno prakticky veškeré lidstvo. Zlomek lidské populace však přece přežil, a to díky vlaku objíždějícímu celý svět. Vlaku, jemuž vládne jeden z jeho tvůrců, Wilford (Ed Harris). Většina vagonů je ráj pro bohaté, kteří si za výhody na této nekonečné cestě výrazně připlatili. Naopak jeho chvost je věnován chudým, lůze, asi dvěma tisícům lidí. S těmi je zacházeno příšerně. Jedí pouze proteinové cihličky černé barvy, žijí ve špíně, chladu a nepohodlí, jejich děti jsou odváděny.

Právě chudáci ze zadních vagonů se rozhodnou vzbouřit. Jejich cílem není nic menšího, než se dostat až ke „svatému motoru“ a svrhnout jimi nenáviděného, boháči opěvovaného, Wilforda. Do jejich čela se postaví právě Chris Evans v roli Curtise.

Ze začátku se postup jeví poměrně snadný, ale všichni tuší, že potíže se dostaví a že se Wilford bude jejich tlaku bránit. A brání se opravdu okázale – vagonem plným vojáků se sekyrami. Nechci prozradit příliš, proto řeknu jen, že vlakem postupuje stále méně a méně revolucionářů.

Postupem času se dozvídáme o tomto světě, vlaku a poměrech v něm více informací a příběh se přestane zdát tak plochým jako zpočátku. S blížícím se závěrem filmu se dokonce dočkáme poměrně závažného příběhového zvratu a rozuzlení. Potom však následuje naprosto useknutý závěr. Jako kdyby si tvůrci uvědomili, že jejich film trvá již něco málo přes dvě hodiny a rozhodli se to utnout, aby diváka nenudili.

Palec nahoru pro Ondřeje Nekvasila

V rámci české produkce na snímku pracoval jako scénograf Ondřej Nekvasil, jenž se podílel například na filmu Iluzionista. Na jednotlivých vagonech, které měnily vzhled nejen podle své polohy v rámci vlaku, ale také podle svého účelu, si mohl skutečně vyhrát. A taky že ano. Prostředí byla značně různorodá – slumy, kuchyně (nebo spíš továrna), škola, zahrada, klub plný feťáků, motor – a každé bylo něčím zajímavé. Pochvalu si zaslouží i kostýmy, které měly na starosti Jiřina Eisenhamerová a Catherine George.

Celkově je právě vizuál dost pěkný, přestože je občas znát, s jakým rozpočtem, případně zkušenostmi, tvůrci pracovali, především v případě počítačově tvořených efektů venkovního světa.

Co naopak poměrně zaostává, je hudební složka filmu, o níž se postaral jinak ceněný Marco Beltrami. Ten má na kontě již dvě nominace na Oscary (Smrt čeká všude, 3:10 Vlak do Yumy) a jednu na Zlatý glóbus za hudbu k Tichému místu z loňského roku. Hudba tady však vyznívá snad jedině ve slow motion bojové scéně, která ale jako celek může působit trochu lacině. Jinak je relativně nevýrazná. Jednou dokonce zazněl song z úplně jiného soudku a já se nestačil divit, co že to tam pouštějí za soundtrack.

Krev

Tak zní nápis na jednom z rudých papírků, které jsou posílány do rukou revolucionářů a které nehrají v příběhu prakticky žádnou roli.

Já mám ale spíš na mysli krev, kterou režisér Bong opravdu nešetřil. Přístup k násilí je zde opravdu zvláštní. Mnoho scén je brutálních, masakruje se zde po stovkách a některé z hrdinů čeká dosti krutý skon. Na druhou stranu se kamera zpravidla vyhýbá přímým záběrům na smrtelná zranění a alespoň trochu tak ulehčuje slabším povahám. Přiznám se, že i přesto jsem měl s přílišnou brutalitou problém a mám za to, že film by se bez ní v mnoha případech bez problému obešel.

7,1 na IMDb

Hodnocení tohoto filmu na Mezinárodní filmové databázi je opravdu takové, ale upřímně se víc ztotožňuji s tím na té česko-slovenské, které činí 67 %. Jedná se totiž o průměrné postapokalyptické sci-fi, které pěkně vypadá, ale na hollywoodskou produkci nedosahuje. Příběh má velký potenciál, není však dotažen do konce a spoustu lidí odradí přílišná surovost.

Ledová archa (Snowpiercer)

USA / Jižní Korea / Francie / Česko, 2013, 126 min

Režie: Joon-ho Bong

Scénář: Joon-ho Bong, Kelly Masterson

Kamera: Kyeong-pyo Hong

Hudba: Marco Beltrami

Hrají: Chris Evans, Kang-ho Song, Jamie Bell, Tilda Swinton, Octavia Spencer, John Hurt, Ewen Bremner, Alison Pill, Ed Harris, Ah-seong Ko, Kenny Doughty, Luke Pasqualino, Vlad Ivanov, Tómas Lemarquis, Adnan Haskovic, Jim High, Tomáš Dianiška, Magda Weigertová, Joseph Bertót, Paul Lazar, Haruna Honcoop, Igor Jurić, Peter Hallin, Clark Middleton, Sean Connor Renwick, Steve Park, Emma Levie

Scénografie: Ondřej Nekvasil

Kostýmy: Jiřina Eisenhamerová, Catherine George

Filip Svoboda

Jsem studentem žurnalistiky zajímajícím se o videohry, film, divadlo, hudbu a vůbec především kulturu v celém jejím rozsahu.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..