Studenti posledních ročníků středních škol se na základě rozvolnění epidemiologických opatření včera vrátili do lavic. Podmínky rozvolnění však vzbudily vlnu kritiky. Na jejich základě se totiž může obnovit výuka pouze v homogenních skupinách. Zejména na gymnáziích ale mají studenti v maturitním ročníku každý svůj vlastní rozvrh volitelných předmětů a seminářů a v homogenních skupinách se tak často učí pouze minimum hodin. Česká středoškolská unie kvůli situaci iniciovala otevřený dopis ministru školství.
„Ačkoliv by měla být obnovena prezenční výuka, kvůli podmínce homogenních skupin tomu tak u všech předmětů nebude. Například semináře jsou obvykle kombinované pro několik tříd, a ačkoliv se jedná pro mnoho studentů o předměty maturitní nebo připravující k přijímacím zkouškám na VŠ, jejich výuka často nebude moci probíhat prezenčně a z časových důvodů ani distančně. Není možné, aby dojíždějící studenti zvládli distanční i prezenční výuku,” píše Česká středoškolská unie v otevřeném dopisu. Upozorňuje také na to, že studenti, kteří bydlí daleko, budou muset do školy dojíždět kvůli několika hodinám denně.
Středoškolská unie doporučuje namísto současné povinné prezenční výuky pro maturanty pokračovat v distanční výuce rozšířené o možnost individuálních konzultací, a to do doby, než bude možné obnovit výuku i heterogenních skupin studentů. Opatření kritizovali i politici. „Ďábel se skrývá v detailu: 26.11. se vracejí do škol maturanti, což je určitě správné. Jenže v manuálu se píše, že musí být třídy stále pohromadě. To při systému volitelných předmětů nejde, a pak vlastně návrat nedává úplně smysl. Pane ministře, prosím upravte to,” napsal na Twitter člen sněmovního školského výboru Martin Baxa (ODS).
„Školy proto budou muset vymyslet ‚nemožné‘ a připravit složité rozvrhy, kdy část studentů bude ve třídě a část na on-line, aby to o hodinu později bylo zase všechno úplně jinak,” napsal na Facebook senátor Jiří Drahoš. Opatření kritizoval i senátor a ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička: „Je mně líto ředitelů i učitelů, kteří budou vymýšlet nevymyslitelné, ale hlavně studentů, kteří se do škol těšili”. Ministr školství Robert Plaga (za ANO) na kritiku reagoval s tím, že opatření je požadavkem epidemiologů, s čímž ministerstvo školství podle něj nemůže nic udělat.
České školy se s rozvolňováním epidemiologických opatření po celoplošné distanční výuce pomalu otevírají. Před týdnem byla obnovena prezenční výuka v prvních a druhých třídách základních škol, včera se do lavic vrátily závěrečné ročníky středních škol. V pondělí 30. listopadu by se výuka měla obnovit i v devátých třídách základních škol a měla by být umožněna rovněž praktická výuka. Datum obnovení výuky v ostatních ročnících základních a středních škol a na vysokých školách zatím vláda neoznámila.