Česká televize, jako jedno z hlavních veřejnoprávních médií naší země, už dávno není jen prostředkem k získání informací o dění doma či ve světě nebo zdrojem zábavy. V dnešní době, snad více než kdy dříve, je taky zdrojem kontroverzí a tématem mnoha vášnivých diskuzí. Jak ale vlastně toto médium funguje, kdo ho vede nebo jak je financováno, se dozvíte v následujícím článku.
Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizí, která k dnešnímu dni vysílá po celé republice. Jako veřejné a objektivní médium umožňuje všem občanům přístup k informacím ze světa politiky, domácího i zahraničního dění, zábavě, kultuře i vzdělání. Sídlo má v Praze na Kavčích horách.
Vznik samotné České televize se datuje k 1. lednu 1992, zřízena byla na základech bývalé Československé televize. Nejprve vysílala pouze na dvou kanálech – ČT1 a ČT2.
Soubor programů byl rozšířen až více než deset let na to, v roce 2005 bylo spuštěno vysílání kanálu ČT24 , který se dodnes věnuje hlavně celodennímu zpravodajství. Ani ne rok poté do nabídky České televize přibyl ještě sportovní kanál ČT4 Sport. K další obměně došlo v roce 2013 – byl zřízen dětský kanál ČT :D, spolu s ním funguje na stejné frekvenci i kanál ČT art, který se soustřední primárně na oblast kultury.
Vedení České televize se skládá z Rady České televize, která je volena Poslaneckou sněmovnou. Tento orgán kontroluje hospodaření média, stanovuje rozpočet a jednou za šest let volí generálního ředitele, nyní v jejím čele zasedá Petr Dvořák.
Financování
Okolo financování veřejnoprávních médií stále panuje mnoho mýtů a nepravdivých informací. Pojďme je tedy uvést na pravou míru.
Největším zdrojem financí média jsou koncesionářské poplatky, jejichž výše činí 135 Kč na jednu domácnost na měsíc. Roční výnos z poplatků činí asi 5,6 miliard Kč (zdroj: Finance.cz).
Další příjmy ČT pramení například z vysílání reklam, prodeje práv k pořadům, pronájem prostor nebo sponzoringu. Reklama je na ČT, na rozdíl od jiných komerčních televizí, intenzivně omezována. Na ČT 2 a ČT 4 smí denně zabrat jen něco málo přes 7 minut, na ostatních kanálech je zakázána úplně (s výjimkou přenosů, jejichž součástí je reklama). Zákaz platí i na teleshopping, povolen je pouze product placement, jako součást tvorby ČT.
Kontroverze
Stejně jako většina ostatních médií, ani Česká televize nemá nouzi o kritiky. V první řadě je třeba zmínit prezidenta republiky Miloše Zemana, který se k činnosti ČT často vyjadřuje a ostře ji kritizuje. Dle jeho slov, se jedná o neobjektivní médium, ovlivňované stranou TOP 09. Sám tvrdí, že ČT by neměla být veřejnoprávní institucí hrazenou poplatky, ale měla by spadat pod stát a být placena z jeho rozpočtu.
Proti České televizi se postavil i tehdejší ministr financí a současný premiér Andrej Babiš, který tvrdí, že ČT proti němu dlouhodobě vede kampaň s jasným cílem ublížit jeho osobě v očích veřejnosti. Rada ČT ale jeho stížnost jednoznačně zamítla.
Česká televize ale nemá jen samé odpůrce. V březnu 2018 se v Praze, jako reakce na výroky Miloše Zemana a jiných českých politiků o ČT, konala demonstrace na ochranu svobody slova, nezávislé a objektivní žurnalistiky, které se zúčastnily tisíce lidí. Davem zněla hesla jako „ČT nedáme“ nebo „Ne útokům na novináře“.
Zdroj náhledového obrázku: Info.cz