• Autor příspěvku
  • Rubriky příspěvkuBezkategorie
  • Čas na čtení:12 minuty čtení
Právě si prohlížíte Mediální gramotnost – přehled českých médií

Hlídací psi demokracie. Nebo zkorumpovaná pakáž. Média bývala – a není to vůbec jen výsadou dnešní doby – označována mnoha výrazy, a to jak pozitivními, tak negativními. Kontroverze, které někdy vyvolávají, není těžké pochopit. Na veřejné dění mají totiž obrovský vliv a většina lidí si právě z nich tvoří svůj obrázek o světě. Právě proto jsme si ve Studentských listech vybrali mediální gramotnost jako jednu z našich priorit a právě proto vám dnes přinášíme její první díl. A začínáme v našem českém rybníčku – podívejme se na česká zpravodajská média!

Protože médií je samozřejmě nespočet a vypsat všechny by trvalo dny – a přečíst takový článek by navíc zřejmě bylo nad síly vás, čtenářů –, rozhodli jsme se jejich výčet rozdělit do tří hlavní kategorií. V každé z nich se podíváme na hlavní zástupce a uvedeme si několik vět týkající se jejich orientace, dosahu i vlastnické struktury.

Výčet hlavních zástupců zdaleka nebude kompletní a někomu v něm určitě nějaké to zpravodajské médium chybět bude. Budeme se však snažit zahrnout ty hlavní a je možné, že se k rozšířenějšímu výběru ještě někdy v budoucnu vrátíme.

Tištěná média

Blesk (Czech News Center)

Nejprodávanější a nejčtenější deník v Česku vychází od roku 1992. Píše o aktuálním zpravodajství, ale zaměřuje se také na zajímavosti a senzace z ČR i ze světa. Blesk je popisován jako bulvární deník – tzn. že soustředí pozornost čtenářů na emoce, přináší skandály a zprávy o celebritách. Vychází každý den kromě neděle, kdy jde do oběhu rozšířené vydání Nedělní Blesk. Šéfredaktorem je Radek Lain, vlastníky společnost Czech News Center jsou miliardáři Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

Mladá fronta DNES (MAFRA, a. s.)

Jeden z nejprodávanějších českých deníků funguje od roku 1990. Přináší zpravodajství, komentáře a tematické přílohy jako sport a kultura. Vychází každý den. Šéfredaktorem je Jaroslav Plesl, vlastníky společnost MAFRA, a. s., která spadá pod holding Agrofert, jenž je momentálně vložen do dvou svěřeneckých fondů premiéra Andreje Babiše (ANO).

Lidové noviny (MAFRA, a. s.)

Deník založený v roce 1893 patří mezi nejzavedenější české tiskoviny. Věnuje se rovněž zpravodajství, ale dává větší důraz na komentáře a přílohy. Šéfredaktorem je István Léko, vlastníkem opět společnost MAFRA, a. s., spadající pod Agrofert.

Právo (Borgis, a. s.)

Právo navazuje na komunistické noviny Rudé Právo, tímto směrem už ale dávno nemíří. Opět zde najdeme klasické zpravodajství a přílohy. Právo bývá levicově orientováno a údajně má blízko k sociální demokracii. Šéfredaktorem je Zdeněk Porybný, který je rovněž většinovým vlastníkem společnosti Borgis, a. s.

Hospodářské noviny (Economia, a. s.)

Hospodářské noviny vycházejí pětkrát týdně, fungují od roku 1990. Zaměřují se především na ekonomiku a politiku. Vlastní je nakladatelství Economia, jehož jediným vlastníkem je kontroverzní český podnikatel Zdeněk Bakala. Šéfredaktorem je od roku 2013 Martin Jašminský.

Aha! (Czech News Center)

Aha, které bylo první dva roky své existence do roku 2006 týdeník, od té doby deník, patří do podobné škatulky jako Blesk, dokonce ho vlastní stejné vydavatelství Czech News Center. Stejně jako Blesk se navíc zaměřuje především na bulvární obsah, senzace a celebrity.

Respekt (Economia, a. s.)

Týdeník, nebo také časopis, chcete-li, patří mezi nejprestižnější na české scéně. Komentuje aktuální dění v domácí i zahraniční politice, ekonomice a obecně společnosti. Přináší také reportáže a investigativní žurnalistiku (= forma žurnalistiky zkoumající téma do hloubky díky vyšetřování a analýze). Funguje od roku 1989, vlastníkem je nakladatelství Economia, a. s. Zdeňka Bakaly, šéfredaktorem pak Erik Tabery.

Šéfredaktor Respektu Erik Tabery.
Reportér (Reportér magazín, s. r. o.)

Uznávaný měsíčník, vycházející teprve od roku 2014, si získal jméno díky investigativní žurnalistice. Kromě toho přináší komentáře, analýzy a reportáže. Šéfredaktorem je Robert Čásenský, který je také zakladatelem a vlastníkem společnosti Reportér magazín, s. r. o.

Echo (Echo Media, a. s.)

Týdeník Echo, podle vlastních slov pravicové a liberálně konzervativní médium, vychází v tištěné verzi od roku 2014. Publikuje komentáře, analýzy a reportáže. Šéfredaktorem je Dalibor Balšínek, jenž je většinovým vlastníkem společnosti Echo Media, a. s.

Deník (Vltava Labe Media, a. s. a Penta)

Regionální noviny dělící se na sedm desítek deníků a zhruba dvě desítky týdeníků působí po celé republice. Přináší zpravodajství ze světa i z domova, ale také z regionu a konkrétních oblastí, kde vycházejí. Deník vlastní vydavatelství Vltava Labe Media, a. s., jehož majitelem je kyperská společnost Penta Investments.

Týden (Empresa Media, a. s.)

Týdeník Týden nabízí čtenářům zpravodajství, komentáře a analýzy. Založen byl v roce 1994. Šéfredaktorem je Daniel Köppl a vlastníkem mediální společnost Empresa Media, a. s., kterou vlastní a řídí podnikatel Jaromír Soukup.

Euro (Mladá fronta, a. s. a European Financial Services, Inc.)

Týdeník Euro vychází každé pondělí, zaměřuje se především na ekonomiku. Na mediální scéně působí od roku 1998, v roce 2012 jej koupila společnost Mladá fronta, a. s. (pozor, neplést a Mladou frontou DNES!). Redakci vede Vadim Fojtík.

Reflex (Czech News Center)

Rovněž Reflex vychází každý týden, a to už od dubna 1990. Věnuje se se hlavně politickým, kulturním a společenským tématům, přináší i komentáře. Šéfredaktorem je Marek Stoniš, vlastníkem Czech News Center Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

Deník N (N Media a. s.)

Deník N je nejnovějším přírůstkem do rodiny tištěných médií, vychází totiž teprve od pondělí 7. ledna. Už předtím však na svých internetových stránkách získal přes 5000 předplatitelů. Přináší zpravodajství, komentáře a rozhovory. Vlastníkem je společnost N Media a. s., u níž 25 % akcií drží slovenské médium Denník N a zbytek investoři z řad zakladatelů Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. Šéfredaktorem je Pavel Tomášek.

Internetová média

iDNES.cz (MAFRA, a. s.)

Portál zaměřující se na zpravodajství, ale věnující se celé řadě dalších témat – od sportu až po kulturu. V provozu je od roku 1998, od roku 2013 pak patří skupině MAFRA, která spadá pod holding Agrofert. Stránky významně spolupracují s deníkem Mladá fronta DNES. Šéfredaktorkou je Naděžda Petrová.

Novinky.cz (Borgis, a. s. a Seznam, a. s.)

Společný projekt vydavatelství deníku Právo a společnosti Seznam nese název Novinky.cz. Ty patří mezi jednu z nejnavštěvovanějších stránek na internetu vůbec, i díky tomu, že ji lidé najdou na úvodní stránce Seznamu. Podobně jako iDNES.cz se soustředí především na zpravodajství, ale věnuje se TAKÉ dalším odvětvím. Redakci šéfuje Vladimír Dušánek.

Seznamzpravy.cz (Seznam, a. s.)

Společnost Seznam provozuje kromě Novinek také svůj vlastní zpravodajský web – Seznam Zprávy. Redakce se zaměřuje na domácí i zahraniční politiku, kulturu a sport. Ředitelem redakce je Jakub Unger.

Blesk.cz (Czech News Center)

Deník Blesk má svoji internetovou verzi v podobě stránek Blesk.cz. Kromě tematiky politiky zde opět najdete společenský a sportovní obsah se zaměřením na senzace a celebrity. Šéfredaktorem portálu je stejně jako u tištěné verze Radek Lain, vlastníkem pak již několikrát zmiňované Czech News Center.

Daniel Křetínský (druhý zprava) při koupi Blesku v roce 2013
Ct24.cz (Česká televize)

Zpravodajský web má v provozu také Česká televize – na starost ho má redakce ČT24 stejnojmenného zpravodajského televizního kanálu. Web obdržel řadu ocenění za obsah, důvěryhodnost a přehlednost. Náplní stránek je především zpravodajství z domácí a zahraniční politické scény. Vedoucím redaktorem portálu je Aleš Měřička.

Lidovky.cz (MAFRA, a. s.)

Lidovky.cz, podobně jako iDNES.cz u Mladé fronty DNES, jsou vlastně internetovou mutací Lidových novin. Zpravodajství, komentáře, zkrátka vše důležité zde najdete. Ředitelem redakce je Vaselin Vačkov, vlastnická struktura jde opět přes MAFRU do holdingu Agrofert.

Aktuálně.cz (Economia, a. s.)

Pozor na to, Aktuálně.cz nejsou úplně dítětem Hospodářských novin – ty mají svůj web iHNED.cz. Pro společnost Economia Zdeňka Bakaly jsou však velmi důležité. Patří totiž mezi nejúspěšnější tituly společnosti. Na internetu fungují už 14 let, od dubna loňského roku je vede Josef Pazderka.

Eurozpravy.cz (INCORP, a. s.)

Eurozprávy.cz se zaměřují na online zpravodajství z domova, ze světa, z byznysu, kultury i sportu. Vlastní je vydavatelství INCORP, a. s., což je mediální skupina s jediným akcionářem Petrem Zelinkou. Šéfredaktora jsme bohužel nedohledali.

Echo24.cz (Echo Media a. s.)

A poslední zpravodajský web, který zde zmíníme. Server Echo24.cz je odnoží Týdeníku Echo a kromě komentářů a původních článků ze samotné tištěné verze nabízí exkluzivní komentáře určené jen pro web a původní zpravodajství z české i zahraniční scény. Šéfredaktorem je rovněž Dalibor Balšínek.

Televizní média

Nova (TV Nova, s. r. o.)

První česká celoplošná komerční televize začala vysílat v únoru 1994, spadá pod ni mnoho kanálů včetně Novy Cinema, Novy Action či Novy Sport 1 a 2. Na svém hlavním kanále vysílá kromě seriálů a filmů zpravodajské pořady, především večerní Televizní noviny. Provozovatelem je společnost TV Nova, s. r. o., generálním ředitelem od roku 2013 Christoph Mainusch.

Prima (FTV Prima)

První českou komerční televizí je Prima, avšak své vysílání zahájila v roce 1993 pouze v oblasti Středočeského kraje. O rok později se ale po Nově stala druhou celoplošnou komerční televizí a podobně jako Nova nabízí různé seriály a filmy, ovšem rovněž zpravodajské kanály a politické debaty (například nedělní Partie). Provozovatelem je společnost FTV Prima, generálním ředitelem Marek Singer.

Česká televize (veřejnoprávní médium)

Jedinou ze zákona zřízenou televizí je Česká televize, jež nabízí hned několik svých kanálů, včetně sportovního, dětského a kulturního. Hlavními dvěma vlajkovými loděmi jsou však ČT1, kde běží kromě zpravodajství také seriály a filmy (často z vlastní produkce), a ČT24, čistě zpravodajský kanál zaměřující se na aktuální dění, komentáře a analýzy. Generálním ředitelem je Petr Dvořák, majitele ČT nemá, protože jde o veřejnoprávní médium placené z veřejných peněz, přesněji koncesionářských poplatků – ty musí platit každá domácnost, jež nezažádá o zrušení (asi 130 Kč za měsíc).

TV Barrandov (Barrandov Televizní Studio, a. s. a Empresa Media, a. s.)

Poměrně nová televizní stanice, vysílající od ledna 2009, nabízí seriály, filmy, ale i zpravodajství. Kromě klasických zpráv může divák vidět také politické rozhovory a komentáře, často moderované přímo ředitelem a zároveň vlastníkem společnosti Empresa Media a. s., pod níž provozovatel Barrandov Televizní Studio, a. s. spadá, Jaromírem Soukupem.

Jaromír Soukup, ředitel Televize Barrandov
Televize Seznam (Seznam, a. s.)

Ještě novějším přírůstkem do zpravodajského segmentu je Televize Seznam, která funguje teprve od ledna 2018. Celoplošná komerční televize nabízí seriály a filmy (i z vlastní tvorby) a zpravodajství se zaměřením na českou a zahraniční politiku. Provozovatelem je společnost Seznam, a. s., jejímž zakladatelem a majoritním (= většinovým) akcionářem je Ivo Lukačovič. Ředitelem televize je Jakub Unger.

Šimon Rogner

Spoluzakladatel a bývalý šéfredaktor Studentských listů, teď píšící hlavně o politice. Redaktor ČT24 píšící o soudních kauzách a student žurnalistiky na Karlově univerzitě.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..