Právě si prohlížíte Modeling jako dvě strany mince: Krása i velké oběti
Instagram PURE MODEL Managementu

Fashion přehlídky, návrháři, haute couture nebo prêt-à-porter. Módní průmysl je globální fenomén, který se více či méně dotýká každého z nás. Je to ale uzavřený svět, co se dá většinou jen zpovzdálí sledovat. Jeho součástí jsou i modelky, které předvádějí módní kouzlo ať už na molech či z fotografií časopisů.

Na některé otázky ohledně modelingu dala odpověď členka týmu PURE MODEL Management Karolína Bujáková, která se zabývá zahraničním trhem.

Co je PURE?

Agentura PURE MODEL Management je jedna z největších a nejprestižnějších modelingových agentur v České republice. Na trhu funguje už víc než deset let a její tváře se objevují na molech a v kampaních nejen domácích, ale i světových značek. Od roku 2018 navíc zastupuje i úspěšné české infulencery a influencerky, takže si vydobyla své místo i na sociálních sítích.

Její zakladatel Roman Holárek, který mimo jiné působil i jako porotce České Miss Essens 2022, během své kariéry objevil řadu úspěšných tváří, které dodnes působí na poli světového modelingu.

Oficiální logo PURE MODEL Management

Diverzita je „IN“

Módní průmysl prošel od počátků svého působení drastickými změnami. To, co bylo dřív odmítané, se stalo žádaným, a na molech tak dnes můžeme najít celou řadu různorodých etnik.

Minulý rok v říjnu se například po šesti letech, s pokusem nechat svou kontroverzní minulost za sebou, vrátila Victoria’s Secret Fashion Show. Představila spolu s plus-size a transsexuální modelky i hvězdy z devadesátých a nultých let, jako Tyra Banks, Kate Moss či Adriana Lima.

Veškerá otevřenost a různorodost však vedla ke ztrátě konkrétního trendu, a ani lidé v módním průmyslu tak nedokáží určit, co nová sezona přinese. Změny také zmenšily prostor klasickým evropským modelkám. Mnozí návrháři se k nim však začínají opět vracet.

Nedají na ni dopustit ani v Pure Model Management. „Stále si stojíme za klasickou čistou krásou,“ tvrdí o agentuře Karolína Bujáková. To ale neznamená, že nejsou otevřeni jakýmkoli změnám. V jejich řadách najdeme starší modely a uvítali by údajně i plus size.

Opravdu na to máš?

I přes veškerou diverzitu zůstávají v některých věcech modelingové agentury nesmlouvavé. „Vyvrátíme si rovnou mýty o existenci fotomodelingu, a to, že ho může dělat někdo, kdo má 165 cm,“ říká Karolína Bujáková.

Důvodem je podle ní požadavek z vnějšku. Návrháři (a celkově zahraniční trh) na výšce zkrátka trvají. Odkazují se na estetické hledisko. „Oblečení a obecně vše se takto atraktivněji prezentuje a lépe vypadá,“ vysvětluje stanovisko Bujáková. Dále podle ní při výběru nové modelky záleží na obličeji, aby byl nějakým způsobem zajímavý, mírách a samozřejmě i osobnosti – jak člověk působí, co z něj vyzařuje a jakou energii je ochotný do modelingu investovat.

Co se týče ideálního věku pro začátek kariéry, platí fráze: Čím dřív, tím líp. Mnohé modelky začínají už ve čtrnácti letech. Učí se a budují bez časového tlaku, a neriskují tak, že by jim později lidově řečeno „ujel vlak“. Na druhou stranu je v dnešní době možné začít s modelingem v jakémkoliv věku.

Z party na party, z mola na molo

Na první pohled oslnivý život modelů, plný cestování, poznávání nových lidí, zajímavých večeří a party, má ale i svou druhou stranu, často skrytou oku společnosti. Jsou to věčné přesuny z místa na místo, dlouhé čekání na letišti, hodiny focení, nestálé castingy, kritika či odmítání agentur a především psychický nátlak. Přesto se modeling pro mnohé stal prostředkem rozvoje, osobního růstu a místem, kde se dá získat potřebné sebevědomí.

Když si dokonalost vybírá daň

Velká konkurence, neustálé srovnávání a vysoké nároky na postavu nutí modelky udržovat štíhlou linii. Požadované míry se nicméně mohou trh od trhu lišit, a co je ideální pro jednoho, nemusí vyhovovat dalšímu. To může vést nejen k drastickým úpravám jídelníčku, ale i hladovění a poruchám příjmu potravy.

Mnohé módní agentury se proto dnes snaží své modely učit, jak si mohou i přes veškeré požadavky zachovat zdravý životní styl a tím se vyhnout krátkodobým dietám.

„Zakládáme si na zdravém přístupu a stravování. (…) Dáváme tipy na cvičení a jak se celkově o tělo starat,“ vysvětluje Karolína Bujáková. Pokud je hubnutí nevyhnutelné, konzultují údajně s modely takové změny, které ale nebudou mít negativní vliv na jejich zdraví.

Hrozba jménem Instagram

Asi největším zásahem do světa modelingu v poslední době je popularizace sociálních sítí. Móda je mnohem rychlejší a sezóny, kdy se střídalo několik tváří modelek, jsou pryč. Casting direktoři neustále hledají někoho nového a často přitom přihlédnou k počtu sledujících, které má dotyčná na Instagramu. Modeling začal kráčet ruku v ruce s influencingem, a tím pro sebe ztratil určité kouzlo. Influenceři si dnes navíc vydělávají daleko víc než modelové, a proto se nelze divit, že i zájem mladých o práci modela ochabuje. Modelingový průmysl tím skomírá.

Zároveň se však pro něj modle mnohých otevírají nové obzory – něčeho luxusnějšího, i když už ne tolik masového. Je tohle začátek jeho nové etapy?

Danielle Fohlová

Jsem studentka žurnalistiky na Univerzitě Karlově a milovnice romantických komedií. Zajímám se o kulturu, ráda čtu, tancuji, chodím do přírody nebo se trochu neúspěšně pokouším malovat.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.