Jak správně nastavit studijní autonomii a vést žáky ke svobodě a zodpovědnosti? Jak podpořit studenty v jejich individuálních aktivitách? Může škola fungovat jako komunita? Již 19. února proběhne Konference o inovativním vzdělávání na středních školách, kterou pořádá skupina studentů maturitního ročníku pražské ScioŠkoly. V sérii workshopů nabídne odpovědi mimo jiné i na výše uvedené otázky.
Nápad konferenci uspořádat se zrodil v hlavách několika studentů pražské ScioŠkoly, pro něž je její příprava součástí povinného maturitního projektu. „Samozřejmě jsme chtěli uskutečnit něco, co nám bude dávat smysl a tak jsme se rozhodli uspořádat konferenci, abychom mohli předat tu naši dobrou praxi do klasických škol, která tam chybí,“ říká jedna z organizátorek akce, studentka Clara Graffová.
„V České republice je pár inovativních škol, ale snažit se zřizovat nové inovativní školy není úplně řešením. Řešením spíše je, obnovit výuku, která je tu pořád nastavena špatně,” říká. „Taky víme, že to není ideální, jsme soukromá škola, kterou si ne každý může dovolit.
Proto je akce koncipovaná tak, že my z inovativních škol předáváme praxi do těch klasických škol,” doplňuje. „My jsme vlastně všichni čtyři (organizátoři) odešli z těch klasických škol z velké nespokojenosti kvůli komunikaci učitelů, profesorů a neviděli jsme v tom smysl, nikam nás to nevedlo.”
Seznam škol praktikující inovativní způsoby vzdělávání sestavuje projekt Mapa inspirativních škol. Podle ní je v Česku takových středních škol v současné době asi dvě desítky. Více než polovina funguje v Praze a blízkém okolí, jedna se nachází v Brně a Českých Budějovicích, v některých krajích (Plzeňský, Ústecký, Vysočina, Olomoucký a Moravskoslezský) nenajdeme žádnou. Kromě pražské ScioŠkoly jde většinou o tzv. svobodné, montessoriho či waldorfské střední školy (tedy s alternativními vzdělávacími programy).
A co si vlastně pod slovy inovativní výuka představit? „Náš ředitel vždycky říká, že chceme připravit studenty do života, a jediné, co víme je, že nevíme, jaký bude. Od toho se odvíjí ta myšlenka. Učíme se nějakou flexibilitu, společnou nenásilnou komunikaci, vedeme od prvního ročníku krátkodobější i půlroční projekty,“ říká studentka pražské ScioŠkoly.
To vše podle ní na většině českých škol, především těch veřejných, chybí. „Myslím, že už máme víc na to učit třeba pomocí moderních technologií nebo virtuální reality. Učit studenty zaměřovat se na to, co chtějí, vystoupit ze standardů a nebát se toho, nechat jim prostor,” podotýká Clara Graffová.
Konference pro středoškolské učitele i studenty nabídne několik workshopů vedených zkušenými pedagogy z inovativních středních škol. Účastníci na nich budou diskutovat na témata jako jsou studijní autonomie, podpora individuálních aktivit studentů, mezipředmětovost, zpětná vazba, reflexe nebo demokracie na školách. Vedle workshopů proběhne také debaty s řediteli českých inovativních škol na téma K čemu slouží škola?
Konference proběhne 19. února v budově pražské Střední ScioŠkoly od 9:30 do 17:30. Symbolické vstupné činí sto korun pro studenty a dvě stě korun pro pedagogy. Registrační formulář a bližší informace naleznete pod tím odkazem.