Studentsk� listy
Gmail Instagram Facebook Twitter

09.10.2020 10:49

Nejbohatší Čech Petr Kellner kupuje nejsledovanější televizi Nova. Prodej vzbuzuje obavy

Tento týden se v Česku bohužel bez větší pozornosti médií odehrála možná nejdůležitější událost tohoto roku, hned po koronavirové pandemii a krajských volbách. Nejsledovanější česká televize, komerční TV Nova, jejíž zpravodajství, Televizní noviny sleduje denně více než milion diváků a zde vysílané mýdlové opery Ordinace v růžové zahradě a Ulice se pro mnohé Čechy staly pevnou součástí jejich života, se prodává. Kupuje ji Petr Kellner.

Televize patří do skupiny CME (společně se slovenskou TV Markíza a dalšími televizemi v Rumunsku, Bulharsku nebo Slovinsku), kterou dosud ovládá americký mediální gigant Time Warner (mmj. vlastník CNN, HBO nebo Warner Bros.). Teď ale celou CME a s ní i nejsledovanější českou televizi kupuje za částku v přepočtu téměř 50 miliard korun nejbohatší Čech Petr Kellner. Transakci před pár dny schválila Evropská komise.

Asi nejvýraznější mediální transakce v dějinách moderního Česka. Tou koupě Novy Petrem Kellnerem bezesporu je. Skupina Nova, která mimo hlavní stanice Nova TV provozuje také stanice Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Nova Sport 1 a Nova Sport 2 nebo jeden z nejčtenějších zpravodajských webů TN.cz, je pravděpodobně nevlivnější a nejhodnotnější českou mediální skupinou. Příjmy z reklamy jí už několik let setrvale rostou a skupina si ukusuje velkou část reklamního koláče. Co je ale možná důležitější – vzhledem k obrovskému dosahu jejího zpravodajství může sloužit jako efektivní manipulační nástroj.

I to je důvod, proč transakce vzbuzuje obavy. Petr Kellner má velmi blízko k prezidentovi Miloši Zemanovi i k Václavu Klausovi, jehož institut dlouhodobě financuje. Kellnerova skupina PPF navíc podniká také v autoritářské Číně – a k možnosti úspěšně podnikat v Číně je třeba být zadobře s tamními vládními politiky. Právě tento fakt v souvislosti s koupí TV Nova vzbuzuje často obavy, i vzhledem k rostoucí agresivitě východoasijské velmoci při vymáhání vlivu ve světě. Další věcí jsou Kellnerovy politické postoje: ve výročních zprávách společnosti PPF se Kellner opakovaně hlásí ke konzervatismu a očividně má blízko k politickému proudu reprezentovaném Václavem Klausem ml. a jeho stranou Trikolóra.

File:Tv-nova-building.jpg

Sídlo TV Nova na pražském Barrandově, Foto: Wikipedia

Pro nejbohatšího Čecha jde o první výrazné zabroušení do světa médií. Kellnerova skupina PPF byla doposud známá hlavně svým podnikáním v telekomunikacích, bankovnictví či strojírenství. Kellnerovi patří mmj. například telefonní operátor O2, Home Credit, Air Bank nebo Škoda Transportation (neplést se Škoda Auto).

Informace o údajném prodeji Novy se objevovaly v pravidelných intervalech již dlouho, v průběhu let měli být údajnými kupci Číňané nebo podnikatel Daniel Křetínský: právě PPF byla ale v souvislosti s prodejem zmiňována nejčastěji. Zájem Kellnera o Novu totiž dává logiku jak z byznysového hlediska: příjmy z reklamy, ve světě čím dál častější propojování televizí a telekomunikací (ostatně současný majitel Novy Time Warner je největší telekomunikační společností v USA), tak z mocenského: Petr Kellner je (byl) poslední český významný miliardář, který nemá svůj podíl na mediálním vlivu a nevlastní žádný mediální dům.

Mediální zkušenosti PPF

Mluvčí společnosti PPF Vladimír Mlynář se dotčeně ohrazuje při každém dotazu novinářů, zda si Petr Kellner televizi kupuje kvůli svým mocenským zájmům. „Nezlobte se, ale já nebudu nic vyvracet dopředu. Já myslím, že každý, kdo si koupí majetek, včetně médií, a zaplatí za něj velké peníze, má právo s ním nakládat. Já jsem řekl, že budeme budovat slušnou, vyváženou komerční televizi. Nechte nás tu televizi převzít, počkejte, co bude televize vysílat, a pak ji hodnoťte,” řekl Mlynář před časem České televizi.

Argumentuje tím, že Novu společnost PPF kupuje čistě kvůli byznysu. To, jak píšeme výše, smysl dává, kvůli stále rostoucímu televiznímu reklamnímu byznysu i trendu propojování televize a telekomunikací: v Česku a na Slovensku vlastní PPF mobilního operátora O2, v Bulharsku (součástí balíku CME je i nejsledovanější bulharská televize bTV) operátora Telenor.

File:Vladimír Mlynář (2020).jpg

Vladimír Mlynář, Foto: Wikipedia

Co se ovšem týče vyváženosti, vzbuzují dosavadní aktivity Kellnerovy skupiny PPF na poli médií spíše obavy. Kupříkladu v roce 1998 společnost založila svůj vlastní ekonomicko-politický týdeník Euro. Od začátku však bylo jasné, že Kellner se skrz toto médium spíše snažil ovlivňovat veřejnou debatu ve svůj prospěch, než profitovat z příjmů z reklamy. Podle výpovědí bývalých redaktorů byl v Euru seznam témat, o kterých se zkrátka nesmělo psát (mimochodem, nic negativního nesmělo vyjít údajně ani o současném mluvčí PPF Vladimíru Mlynářovi, tehdejším ministru informatiky za dnes již neexistující stranu Unie svobody). Kvůli opakovaným obviněním z manipulace obsahu Kellner nakonec Týdeník Euro v roce 2011 prodal.

Jinak se PPF snažila do světa médií proniknout dlouhodobě, koupě Novy tak možná byla jenom otázkou času. Vlastně, společnost televizi už Novu jednou vlastnila. Koupila ji v roce 2002 od Vladimíra Železného. V roce 2004 ji pak prodala CME, která televizi držela až dodnes. Nyní se Nova vrací ke Kellnerovi a podle odborníků za jiné situace: začátkem tisíciletí šlo o to, přetransformovat Novu z Železného éry, znovu ji prodat a vydělat na tom. V minulosti se PPF pokoušela rozjet i svůj vlastní zpravodajský projekt Naše adresa, který měl stát na principu regionální občanské žurnalistiky, brzy ho však kvůli ztrátovosti zastavila.

Není ovšem tak docela pravda, že PPF dosud žádné médium nevlastní. Ačkoliv z veřejných zdrojů to vyčíst nelze, PPF je podle ekonomických novinářů polovičným majitelem webu Info.cz. A to od roku 2018, kdy mediální skupina Czech News Center miliardáře Daniela Křetínského de facto poloviční podíl PPF prodala. Znepokojivý je každopádně ideologický posun, kterým si médium od té doby prošlo. Zatímco od svého vzniku v roce 2016 se Info.cz profilovalo jako liberální, proevropský zpravodajský web a jako svůj vzor udávalo server Politico, dnes se profiluje konzervativně a vycházejí tu články zpochybňující klimatickou změnu (nyní web vystupuje jako nezávislý a formálně ho vlastní šéfredaktor Michal Půr).

Loni zase reportéři serveru Aktuálně.cz zjistili, že Kellnerova společnost Home Credit, která podniká v komunistické Číně, se prostřednictvím některých PR agentur a spřízněných novinářů snažila vylepšovat mediální obraz Číny v Česku. TV Nova přitom už za pár dní nebo týdnů bude přímo součástí skupiny PPF, vedle Home Creditu.

Zda se nejhorší obavy naplní, je nyní ještě ve hvězdách. Je důležité zmínit, že Nova je kvůli svému vlivu a dosahu pod daleko bedlivější kontrolou řady organizací a regulátorů, takže s jejím obsahem nelze manipulovat tak jednoduše, a stát se Kellnerovou hlásnou troubou jako někdejší Euro může těžko. Přesto je třeba se mít na pozoru a případné změny ve zpravodajství či vyváženosti stanice pečlivě monitorovat.

Kdo vlastní česká média?

Praha, Anděl, Sídlo MF a LN II.JPG

Sídlo mediální skupiny Mafra v Praze, Foto: Wikipedia

Nákupem Novy ze strany Petra Kellnera si česká média již rozebrali domácí miliardáři – a naopak, se z nich stáhly zahraniční mediální skupiny. Jakýmsi „králem” českých médií byl doposud premiér Andrej Babiš. Jeho holding Agrofert (respektive vlastněný jeho manželkou Monikou Babišovou a jeho právníky) vlastní mediální dům Mafra. Sem patří deníky Mladá Fronta DNES, Lidové noviny či Metro, zpravodajské servery iDNES.cz a Lidovky.cz, nejposlouchanější rádio Impuls, televize Óčko nebo bulvární a ženské časopisy jako Rytmus života, Pestrý svět nebo Chvilka pro tebe.

Vydavatelství Czech News Center, kam patří deníky Blesk, Aha! a Sport, týdeník Reflex, časopisy jako Auto tip nebo Lidé a země nebo rádia Frekvence 1 a Evropa 2, vlastní z poloviny podnikatel Daniel Křetínský (jinak vlastník fotbalového klubu Slavia a energetický magnát) a zbytek jeho partneři Patrik Tkáč a Roman Korbačka.

Finanční skupina Penta (podnikající v realitách nebo zdravotnictví) vlastní mediální dům Vltava Labe Media, kam patří regionální Deníky, časopisy jako Týdeník Květy, Glanc nebo Annonce. Podnikatel a filantrop Zdeněk Bakala vlastní vydavatelství Economia, kam patří např. Týdeník Respekt, Hospodářské noviny, Aktuálně.cz nebo internetová televize DVTV.

Mediální podnikatel Jaromír Soukup vlastní vydavatelství Empresa, jehož vlajkovou lodí je TV Barrandov, patří sem ale i časopisy jako Týden nebo Sedmička. Senátorovi a podnikateli v oblasti hazardu Ivu Valentovi pak patří manipulativní web Parlamentní listy a malé regionální televize v Praze a v Brně.

Podnikateli Ivanu Zachovi patří televize Prima a skupina Radio United (Radio Kiss, Radio Beat a další). Miliardář Ivo Lukačovič pak vlastní společnosti Seznam, tedy i jeden z nejčtenějších zpravodajských webů Seznam Zprávy, Televizi Seznam nebo rádia Expres FM a Classic Praha. Posledním zahraničním vydavatelstvím v Česku je německé Burda, kam patří spíše volnočasové magazíny jako Katka, Marianne nebo Svět ženy.

Komu patří Studentské listy?

A komu patří Studentské listy? Studentské listy jsou nezávislý studentský projekt: veškerý zdejší obsah pro vás připravují studenti středních a vysokých škol zdarma a ve svém volném čase: právě v tom je naše největší síla a důvod, proč si nás nemůže nikdo koupit. Proto pro vás budeme i nadále nezávislé a kriticky pokrývat dění.

Přesto ale potřebujeme vaši podporu, abychom mohli fungovat dál. Pomůžete nám tak, že budete sdílet naše články na sociálních sítích. Ačkoliv fungujeme dobrovolně, potřebujeme provozovat náš web, což něco stojí. Pokud máte zájem nám finančně přispět, napište nám prosím na info@slisty.cz. Děkujeme!

Snažíme se přinášet ověřené a srozumitelné články, ale jsme taky jenom lidé a chybujeme. Je pro nás důležité o chybách a nedostatcích vědět, abychom je mohli napravit a minimalizovat jejich výskyt. Proto jsme vděční za veškerou zpětnou vazbu, dotazy, náměty a připomínky, které nám můžete posílat na info@slisty.cz.

Komentáře