Oscary se pravidelně každý rok topí v kontroverzi. Málo afroamerických herců, málo ženských režisérek, málo politiky, mnoho politiky, každý si přijde na své. Přesto se v tento večer sejdou u televizních obrazovek tisíce diváků, kteří přibližně tři hodiny dlouhý ceremoniál sledují se zatajeným dechem, aby zjistili, jaké snímky byly za rok 2019 nejlepší. A letošek opravdu přinesl překvapení.
Jednoznačně největším šokem minulé noci byl ohromný úspěch jihokorejské tragikomedie Parazit, jejíž autorem je režisér Bong Joon-ho. Po účasti na prestižních festivalech v Cannes a New Yorku a získaných Zlatých glóbech nebo cenách Britské kritiky bylo jasné, že i u Akademie Parazit zaboduje.
Nikdo se pravděpodobně nepozastavil nad faktem, že Parazit získal cenu za Nejlepší cizojazyčný film, ostatní soutěžící této kategorie bohužel neměli nejmenší šanci. Že tím ale pro Parazita velkolepá noc nekončí, se ukázalo o pár chvil později, když si přišel na pódium pro další sošku – tentokrát za Nejlepší původní scénář. A to jsme teprve v polovině výčtu.
Bong Joon-ho následně obdržel i cenu za režii a zapsal se do dějin jako režisér jednoho z mála jihokorejských snímků, které získaly i zahraniční ocenění. A nejlepší nakonec. V závěru večera si černá komedie vysloužila i cenu největší – Oscara za Nejlepší film. Tím se 92. ročník definitivně zapsal do historie. Jedná se o vůbec prvního Oscara za necelé století, kdy se ceny udělují, kterého získal cizojazyčný film a navždy tak změnil dějiny nejprestižnějších filmových cen světa. Jeho režisér ve své děkovné řeči neopomenul další velikány filmu přítomné v sále a na závěr dodal, že hodlá slavit až do rána.
Co se skrývá za titulky
Parazit měl ve své kategorii mnoho výborných konkurentů, jmenovitě válečné drama 1917 Sama Mendese s velmi osobitým stylem (celý snímek je zdánlivě natočen v jediném záběru) nebo americký kriminální epos Irčan Martina Scorseseho. Akademie se letos skutečně překonala a poprvé dala cenu snímku, který nebyl v angličtině. Jak sám režisér trefně konstatoval během projevu po získání Zlatého glóbu: „Pokud překonáte centimetrovou bariéru titulků, budete představeni spoustě úžasných filmů”.
Pokud je vítězství Parazita jenom ústupek všeobecným požadavkům na větší diverzitu Oscarů, jak tvrdí někteří kritici, pak se Akademie trefila správně. Parazit je skutečně filmová dokonalost od úvodních titulků po závěr. Skvělý scénář doplňují báječné herecké výkony, obdivuhodná výprava, vkusný černý humor i napínavé okamžiky. Navíc téma společnosti rozdělené do několika tříd se zdaleka netýká pouze Jižní Koreje, ale je vlastní celému současnému světu.
První Oscar pro Pitta, druhý pro Zellweger
Letošní ročník byl na filmy vůbec bohatý, a tak ani u ostatních kategorií nebyl výběr jednoduchý.
Téměř jasno ale bylo rozhodně v sekci Nejlepší herec v hlavní roli. Zde, stejně jako na jiných mezinárodních festivalech, nepřekvapivě zvítězil Joaquin Pheonix za portrét muže, kterého společnost změnila ve stvůru v thrilleru Joker. Ve svém projevu poděkoval všem, kteří mu dali druhou šanci a apeloval na význam komunity, která je tolerantní a nediskriminuje.
Za nejlepší herečku si sošku odnesla Renée Zellweger za svou roli v životopisném dramatu Judy. Zde ztvárnila zpěvačku Judy Garland, která za svou slávu zaplatí příliš vysokou daň a propadá se stále hlouběji do světa alkoholu, depresí a ztráty vlastní osobnosti. Svým vítězstvím porazila nominované mezi kterými byla například Scarlett Johansson (Marriage Story) nebo Saorise Ronan (Malé ženy).
Ve vedlejší roli uspěl Brad Pitt za svou roli kaskadéra ve snímku Quentina Tarantina Tenkrát v Hollywoodu a tím si domů odnesl svého prvního Oscara za herectví. V projevu poděkoval dětem, kolegovi Leonardu DiCapriovi a lehce se dotkl i současné americké politiky. Za ženské pohlaví zabodovala Laura Dern za snímek Marriage Story – křehké romantické drama o rozpadu jednoho manželství.
Za celovečerní animovaný film si sošku odnesla dobrodružná animovaná komedie studia Pixar Toy Story 4. V sekci za krátký animovaný film se dokonce prezentovalo i české dílo – něžný snímek Dcera české studentky FAMU Darii Kashcheevy. Ten svou nominaci bohužel neproměnil a v jeho kategorii zvítězil animovaný projekt Hair Love.
Stopa České republiky
To ale nebyla jediná česká stopa, která se objevila včera v Los Angeles. Naše republika se podílela i na komedii Králíček Jojo, téměř celý film byl natáčen v Česku. Příběhem, odehrávajícím se v nacistickém Německu, diváka provádí chlapec Jojo, zaslepený nacistickou ideologií, kterému se život od základu změní po zjištění, že jeho matka v domě ukrývá malou židovskou dívku. Králíček Jojo si odnesl Oscara za nejlepší adaptovaný scénář.
Kvalitní podívaná se ale neskládá pouze z herců a režisérů, ale i mnoha dalších kousků skládačky. Co jednoznačně vytváří atmosféru každého příběhu, je hudba. Za ni si letos cenu odnesla islandská violoncellistka Hildur Guðnadóttir za svou neuvěřitelnou práci na Jokerovi.
Nebylo by správné opomenout ani kategorie Kostýmy a Makeup. Za první zmíněnou si sošku odnesla Jacqueline Durran za kostýmy Malých žen. Obecně platí představa, že tvorba kostýmů pro filmy, odehrávající se v historii, je jednodušší, ale u romantické adaptace klasického románu se za kostýmy skrývá mnohem více. Každá ze čtyř dívek má na sobě oblečení, které přesně vystihuje její charakter, ambice a způsob života, který vyznává.
Za Makeup si Oscara odnesla hned trojice tvůrců Kazu Hiro, Anne Morgan a Vivian Baker za průměrně hodnocené životopisné drama Bombshell. Fanoušky válečných filmů potěší úspěch snímku 1917. Ten se sice neumístil v žádné z hlavních kategorií, ale i tak získal sošky za výpravu, speciální efekty a mix zvuku.
Přes veškeré kontroverze, které prestižní americké ceny obklopují, je Oscar pořád mnohem více než pouhá zlatá soška. Je symbolem všeobecného uznání ve filmové oblasti, který otevírá dveře do světa slávy a prestiže.