Právě si prohlížíte Oscary během pandemie: Sošky pro Zemi nomádů, Manka i dánský Chlast

Podivný rok 2020 se nevyhnutelně podepsal i na filmovém průmyslu. Ani zavřené kinosály a odložené premiéry ale nedokázaly zabránit tomu, aby byly jeho projekty náležitě oceněny. 26. března ve dvě hodiny ráno našeho času tak odstartovalo předávání Oscarů, nejprestižnějších filmových cen všech dob. Jak celý večer probíhal a jaké snímky uspěly?

Právě kvůli pandemii došlo v programu události k mnoha úpravám. Největší otázkou večera bylo bezpochyby to, jaké filmy vlastně nominovat za situace, kdy se do kin dostalo jen velmi málo z nich a spousta jich premiérovala prostřednictvím on-line platforem. Řešení se naštěstí nabídlo samo – šanci dostaly filmy s premiérou naživo, ale i ty, které se přesunuly do virtuálního světa.

Další změny se nepřekvapivě týkaly hygienických opatření – ceny se předaly bez diváků, rozšířena byla i lokace. Namísto tradičního Dolby Theatre se část akce konala i na nádraží Union Station v Los Angeles, aby mohly být zachovány rozestupy.  Na rozdíl od Zlatých glóbů (které se odehrály částečně virtuálně) Oscary zůstaly záležitostí osobního kontaktu. Originálním turfem události se stala absence moderátora, každá z osobností tak měla svůj vlastní prostor na vyjádření. „Každý nominovaný, který bude předávat cenu, se bude cítit jako postava ve filmu. Chceme, aby to celé vlastně byl takový tříhodinový film,“ okomentoval plány na Oscary režisér večera Steven Soderbergh.

Hlavní cena v Americe, ticho v Číně

Hvězdou večera, tedy vítězem v kategorii Nejlepší film, se stalo oduševnělé sociální drama Země Nomádů čínské režisérky Chloé Zhao. Vypráví příběh vdovy Fern, která se v dodávce vydává na cestu napříč Spojenými státy, setkává se s dalšími kočovníky a hledá sama sebe. Ústředním motiv teskné Země nomádů tvoří cesta, komunita a pochopení. O úspěchu režisérky se ale obyvatelé rodné Číny v médiích nedočtou. Chloé Zhao totiž tamní režim dlouhodobě kritizuje, její vítězství tak zůstává v Číně cenzurováno zpravodajskými agenturami i sociálními sítěmi.

Chloé Zhao. Zdroj: Totalfilm.cz

Představitelka hlavní role Země Nomádů Frances McDormand Akademii uchvátila natolik, že vybojovala i cenu za Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli. Jedná se o její třetí Oscar v této kategorii – víckrát ho v celé historii filmu získala pouze Katharine Hepburn.

Za její herecký protějšek akademie zvolila Antonyho Hopkinse za roli ve snímku Otec. Ztvárnil charakterního stárnoucího muže, který trpí demencí, ale svou nemoc si odmítá připustit. Stále více upadá do jejích spárů, bloudí ve své mysli a nedokáže odlišit realitu od iluze. Otec vychází ze stejnojmenného divadelního dramatu Floriana Zellera, který do filmové podoby převedl Christopher Hampton. Svou adaptací si vysloužil cenu za Nejlepší adaptovaný scénář.

Rasové konflikty a americký sen

Nejlepší původní scénář napsala dle Akademie Emerald Fennell pro černou komedii Nadějná mladá žena. Hlavní hrdinka Cassie se v ní mstí všem predátorům z řad mužů poté, co její kamarádku znásilní.

Ve vedlejší roli uspěl Daniel Kaluuya z dramatu Judas and the Black Messiah, kde ztvárnil radikálního aktivistu ve vedení politické skupiny Černých Panterů. V ženské vedlejší roli zvítězila Yeo-jeong Yoon za film Minari, který mapuje realizaci amerického snu pro rodinu přistěhovalců z Koreje. Stala se tak první korejskou herečkou a druhou asijskou, která kdy sošku získala.

Image
Yeo-jeong Yoon. Zdroj: Vanity Fair

Ocenění za Nejlepší cizojazyčný film si dle očekávání odnesl dánský Chlast. Snímek rozvíjí teorii, podle které je základem úspěšného života nízká celodenní hladina alkoholu v krvi. Tuto teorii v dramatu rozvíjí parta čtyři kamarádů v čele s Madsem Mikkelsenem. Sošku za nejlepší animovaný film získala americká Duše společnosti Pixar, která originálně odpovídá na otázku smyslu života.

V dokumentárních kategoriích zvítězil jihoafrický dokument Moje učitelka chobotnice o netradičním přátelství a krátkometrážní Colette o konfrontaci s minulostí.

V sekci krátkých filmů uspěl snímek Vzdálené světy, věnující se momentálně rezonujícímu tématu střetů Afroameričanů s příslušníky policie. Nejlepším krátkým animovaným filmem se stalo Mám vás ráda, ať se stane cokoli, které řeší rozpad manželství po ztrátě dítěte.

Ocenění za nejlepší výpravu spolu s nejlepší kamerou získalo životopisné drama Mank. V něm nahlédneme do pozadí vzniku Občana Kanea, jednoho z nejzásadnějších děl světové kinematografie. Působivá černobílá podívaná ohromila nejen kamerou Erika Messerschmidta, ale i autentickou atmosférou zlatých chvil Hollywoodu.

Mank (2020) | ČSFD.cz
Mank. Zdroj: ČSFD.cz

Nejlepší kostýmy a masky se objevily v hudebním Ma Rainey – matka blues o nesnadné lásce k hudbě v americkém Chicagu na konci 20. let.

Nejlepší zvuk, stejně jako jeho střih, nalezneme v hudebním dramatu Sound of Metal. Vypráví o kapitole ze života heavymetalového bubeníka, kterému prasknou ušní bubínky. Musí učinit nelehké rozhodnutí – zachránit zbytek sluchu, kterým mu ještě zbývá, nebo zůstat věrný své největší vášni?

V poslední kategorii za nejlepší vizuální efekty bodoval Tenet Christophera Nolana. V něm se hlavní postavy vydávají na nebezpečnou misi skrz čas, jehož pravidla nefungují tak, jak je známe.

Julie Šafová

Jsem studentkou žurnalistiky a politologie na Univerzitě Karlově. Zajímám se o politiku a miluji kulturu ve všech podobách, od těch nejčistších, po ty nejpokleslejší. Ráda se hádám i o nejmenších maličkostech. Těší mě dělat cokoliv, co má smysl. I proto jsem nadšená, že mohu být součástí takové iniciativy, jako jsou právě Studentské listy.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..