Matěj Gregor byl jedním z řečníků, kteří minulou neděli vystoupili na demonstraci Otevřeme Česko na Staroměstském náměstí v Praze. Vyzval v něm, aby vláda umožnila návrat studentů středních škol k prezenční výuce. Osmnáctiletý student čtvrtého ročníku Střední školy informačních technologií ve Frýdku-Místku vysvětluje svůj postoj v rozhovoru pro Studentské listy.

Proč jste se rozhodl vystoupit na demonstraci s projevem, ve kterém jste vyzval vládu, aby umožnila studentům návrat do škol?
Už od září jsme se zkoušeli jakoukoli formou zkontaktovat s ministerstvem školství. Nejdřív přes Facebook a Instagram, pak jsme dali do kupy rozsáhlejší dvoustránkový dopis, který jsme poslali poštou i e-mailem do kanceláře ministra. Žádná odpověď nám ale nepřišla.

Neotevřely se školy ani se nezměnila rétorika. Od září do ledna slýcháme, že maturity se nebudou měnit, protože k tomu není důvod. Takže když jsem pak viděl, že se chystá nějaká akce, tak jsem to začal sledovat. Popravdě jsem neměl v plánu na ni jezdit, ale přišlo pozvání, jestli nechci vystoupit za studenty. Čtyři měsíce před maturitami jsem to bral jako poslední šanci se dát s ministerstvem do řeči.

Když říkáte my, tak máte na mysli iniciativu Vraťme děti do školy?
To je organizace, která vystoupila na demonstraci za pedagogy. Chtěl bych jim za to poděkovat, protože bez patronizace učitelů by to nemělo smysl. Měl jsem na mysli studenty, se kterými jsem komunikoval a psal dopis ministrovi. Byli to lidi, kteří se z různých profilů ozývali přes Instagram. Samozřejmě nemůžu mluvit za všechny studenty, ale iniciativ, které chtějí návrat do škol, je na Instagramu a Facebooku hodně. Zatím jsem neviděl žádnou iniciativu Chceme distanční výuku, takže předpokládám, že většina maturantů se chce vrátit do škol nebo komunikovat o nové formě maturity.

To je otázka. Jedním z důvodů, proč chcete, aby vláda otevřela školy, je nedostatečná kvalita distanční výuky. Na demonstraci jste mluvil o tom, že se „přes obrazovku nikdy nic nenaučíte”. Je to vážně tak špatné?
Samostudium patří od základní školy k povinnosti každého studenta. Ta věta se ale vztahovala hlavně k odborným maturitám. Jedna věc je maturovat na gymnáziích z předmětů, které se dají naučit doma, jako jsou dějepis, dějiny výtvarného umění, geografie nebo biologie. Odborné předměty, při kterých se používá software, který vlastní školy, či účetní programy na ekonomkách, si ale domů nevezmete. Na mojí škole pracujeme na výkonných serverech a síťových zařízeních. Čtvrťák by asi nebyl problém, ale ve třetím ročníku nám v květnu a červnu chyběly odborné praxe ve firmách. Naprosto chápu, že to ministerstvo tehdy neumožnilo, ale kompenzace za to nepřišla, školy se zavřely i ve čtvrťáku a školy nedostaly svolení, aby udělaly maturity v jednodušší formě. To je alarmující a distanc to vůbec neřeší.

Nejsem zapšklý kritik, ministr nemá jednoduchou situaci

Jak dlouho jste letos byli ve škole?
V září, chvilku v říjnu a pak asi dva týdny v prosinci. Mám respekt k učitelům, že jsme dohnali známky, takže jsme mohli uzavřít pololetí. Co se ale týká výuky, tak jsme stihli začít opakování k maturitě a pak nás zase zavřeli.

Kdyby tady místo mě seděl ministr Plaga, tak by pravděpodobně argumentoval tím, že epidemická situace není dobrá a ve škole můžou být jen první a druhé ročníky základních škol. Co byste mu na to řekl?
Úvodem asi to, že nejsem a nikdy jsem nebyl zapšklý kritik vlády a všeho, co někdo dělá. Nikdo z nás by nechtěl sedět na židli ministra Plagy nebo ministra Blatného. Doba je nekompromisní a oni nemají jednoduchou situaci. Každopádně loni si maturanti prosadili zrušení slohovek a my bychom brali jakoukoli ulevenou formu maturit, která by odpovídala tomu, co jsme se naučili. Ministr ale pořád dokola říkal, že ke změně maturit není důvod. Pak udělal nějaký příspěvek na Instagramu, tak nevím, jaký má názor teď.

My studenti, nebo aspoň většina z nás, jsme si řekli: dobře, s maturitami se evidentně hýbat nebude a pokud nám chcete dávat maturity v této formě a nemáte zájem o kompromisní řešení, tak není jiná možnost, abychom to zvládli, než nás pustit do škol. Kdyby ministerstvo na rovinu řeklo: nemůžete do školy, mrzí nás to, ale pokusíme se vám to usnadnit, tak v tu chvíli by si většina studentů řekla: dobře, musíme být doma a připravit se. A na takových akcích by nikdo nevystupoval ani by nebyl důvod ho kontaktovat.

Ve svém projevu jste chtěl, aby ministr přestal komunikovat přes Instagram. Co vám na tom vadí?
Vážně pochybuju o tom, že si ministr nějaký z názorů přečte, spíš dostane výcuc od marketingových poradců. Ale dobře, aspoň nějaká snaha o komunikaci. Mně na tom vadí, že se pořád řeší problém státních maturit.

Ministr se ptal, jestli chtějí studenti zrušit ústní část, didaktické testy nebo slohové práce.
Ano. Ale reálně, a budu mluvit za sebe a lidi v mém okolí, nejsou státní maturity vyloženým strašákem. Na stránkách Cermatu si stáhnete didakťáky z loňského roku a dvě hodiny denně si je můžete řešit. Přečíst knížky taky není žádný problém. Ale nikde nebyla zmínka o tom, že by se řešily praktické maturity. Chápu, že gymnázia a lycea mají praktické předměty, které se dají naučit z knížek, ale ostatní obory to mají jinak. Je hodně maturitních auutomechanických oborů, řemesla s nástavbou, informační technologie a ekonomické obory. O tomhle pan ministr nic neřekl a to je čtyři měsíce před maturitou fakt průšvih.

V úterý nicméně prohlásil, že o podobě maturit rozhodne v týdnu od 25. ledna, a to po debatě s odbornou veřejností a na základě názorů ze zmiňované instagramové ankety. Byl byste spokojen, kdyby pustil maturanty od 25. ledna do škol?
Bral bych to jako alternativu, kterou se nám snaží vyjít vstříc. Maturanti jsou všichni dospělí lidé a třeba na naší škole se opatření fakt dodržovala. Kdyby se maturanti vrátili do škol na konzultace, kde by se pět hodin denně mohli věnovat odborným předmětům, tak by to bylo řešení. Byla by to úleva, i když máme velký skluz. Ale zatím jsem neslyšel, že by se to chystalo, takže pracuju s variantou, že budeme pokračovat dál v distanční výuce.

Automechanik auto doma neopraví

Jak by podle vás měly vypadat případné úlevy u maturit?
Víte, já půjdu po maturitě do práce a tím, co jsem vystudoval, se budu živit celý život. Čtyři roky po základce mám na to, abych se ho nějak naučil a mohl být plnohodnotným zaměstnancem ve firmě. Přitom v části třetího ročníku jsme neměli praxe a ve čtvrtém nejsou. Takže buď bychom dostali velký prostor na to se to naučit, tzn. že bychom se vrátili do škol a zaměřili se jen na praktickou výuku, abychom dohnali to, co nás škola měla naučit. Nebo je tu druhá varianta: pokud ministerstvo ví, že není schopné zajistit podmínky, abychom se učili, tak nemůže u maturity chtít, abychom uměli něco, co jsme se nemohli naučit.

Hodně lidí argumentuje samostudiem a distanční výukou, ale to u praktických předmětů nejde. Automechanik auto doma neopraví, síťař nevyrobí doma server za 50 tisíc a tak bych mohl pokračovat. Buď se vrátíme do škol, nebo by ministerstvo mělo snížit nároky na praktickou maturitu – udělat ji na bázi procentuální úspěšnosti, slovního hodnocení. Když ministerstvo chtělo, tak vždycky něco vymyslelo, viz slovní hodnocení nebo zrušení známek u státní maturity. Problémem je, že ministerstvo zatím nechce, a my nevíme proč.

Pojďme se ještě na závěr vrátit k demonstraci. Když jsem poslouchal řečníky, kteří vystoupili ke školství, tak jsem měl dojem, že nepovažují šíření covidu ve školách za velké riziko, což přitom některé studie ukazují. Vy byste s tím souhlasil?
Chápu, proč jsou školy zavřené, jejich otevření čísla určitě ovlivnilo. Nikdo nepřišel na demonstraci zpochybňovat covid nebo plivat na práci zdravotníků, to říkali i organizátoři akce a já bych to taky zmínil, kdybych měl více času. Pokud někdo přišel zpochybňovat covid, tak mluví v rozporu s jakýmkoli racionálním myšlením.

Přišli jsme se tam bavit o tom, že i v době krize, která tu nějakou dobu ještě bude, by vzdělání, ekonomika a základní hodnoty měly být pro stát prioritou. Otevření škol mělo na čísla vliv, stát ale ví, že první a druhé třídy musejí do škol chodit, protože by jejich rodiče museli být doma a vzdělání je v prvních ročnících důležité. Já si myslím, že stejně důležité je, aby do školy chodili i maturanti. Musí se hledat způsoby, aby se děti vracely do škol.

Co se týče studií, tak vycházím z čísel ministerstva zdravotnictví, podle kterých střední školy tvořily 2,8 procenta nakažených. To není zanedbatelné číslo a studenti to samozřejmě zanesou i domů. Je to ale už sedm měsíců a nepřijde mi, že by se na to školství nějak přizpůsobilo. Už po loňských maturitách mohlo mít několik scénářů. Ministr měl říct: jsme připraveni přizpůsobovat maturitní zkoušky případnému zvýšení počtu nakažených. Ministerstvo se mělo na covid lépe připravit. Chápu, že situace je těžká, ale teď je nepříjemná pro všechny.

Šimon Rogner

Spoluzakladatel a bývalý šéfredaktor Studentských listů, teď píšící hlavně o politice. Redaktor ČT24 píšící o soudních kauzách a student žurnalistiky na Karlově univerzitě.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..