Poslední dobou se stále více ukazuje, že prezident republiky si snaží uzurpovat moc, která mu nepřísluší, zejména v oblasti odvolávání a jmenování ministrů. Je snad čas vrátit se k volbě prezidenta na společné schůzi Poslanecké sněmovny a Senátu?

Historie

Když v roce 1918 vznikala Československá republika, bylo rozhodnuto, že nový stát bude parlamentní demokracií. Prezident měl být na základě ústavy z roku 1920 volen na společné schůzi Národního shromáždění a Senátu.

Tato tradice tajné volby pokračovala i po válce, a to až do roku 1948, kdy se začalo volit aklamací a bylo viditelné, kdo a jak hlasuje. Po roce 1968 se přešlo opět k tajné volbě, jež vydržela až do zániku Československa. Podobný systém pokračoval i po vzniku samostatného státu do roku 2013, kdy se konala první přímá volba prezidenta.

Tento systém měl svůj důvod – prezident měl zastávat pouze reprezentativní funkci a být formálním stvrzovatelem kroků Parlamentu a vlády. Tady je nutné dodat, že některé jeho pravomoci vyžadují souhlas předsedy vlády (milost), jiné zase potvrzuje Senát (jmenování soudců Ústavního soudu).

Problém

Současný prezident Miloš Zeman je známý svými kreativními výklady Ústavy, naposledy kvůli (ne)odvolání ministra kultury Antonína Staňka. Přitom takové pravomoci rozhodně nemá – ani to, že ho zvolil lid, na tom nic nemění. Současnému prezidentovi ale tzv. silný mandát přináší daleko větší neohroženost. Jen málo politických stran si totiž proti sobě chce poštvat člověka, kterého v prezidentských volbách, v nichž je účast tradičně vyšší, podpořila většina voličů.

To může a taky již několikrát dostalo politickou situaci do ústavního patu. Ústava totiž předpokládá, že se prezident bude v některých situacích řídit striktně pokyny jiných činitelů, například premiéra. Prezident Zeman to ale několikrát odmítl.

Problém toho, že Ústava nedává prezidentovi jasné meze, se dá řešit dvěma způsoby. Jedním je změna Ústavy a poskytnutí více pravomocí prezidentovi, což by však za současné situace bylo velmi komplikované.

Druhou možností je jednoduše vrátit volbu prezidenta oběma komorám Parlamentu. Tímto krokem by se nejen zvýšila důležitost voleb do Poslanecké sněmovny a hlavně Senátu, ale hlavně by výrazně snížila pravděpodobnost opakování těchto ústavních patů.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..