• Autor příspěvku
  • Rubriky příspěvkuPolitika
  • Komentáře k příspěvkuŽádný komentář
  • Čas na čtení:7 minuty čtení

Po začátku nového roku, kdy se internet i média plní statistikami shrnujícími právě ukončených 12 měsíců, se jedním z hlavních témat stal pokrok ve stavbě českých silnic a dálnic.

O co se jedná?

Mezi vládou, tedy ministrem dopravy Danem Ťokem (ANO), opozicí a některými médii, můžeme sledovat ostré přestřelky. Ťok je kritizovaný za to, že nezvládl situaci na D1 poblíž Humpolce, kde kvůli nedokončené stavbě kolabovala doprava.

Příznivého hodnocení se nedočkal ani za svoje výsledky z minulého roku, protože byly otevřeny pouze necelé 4 kilometry nových dálnic. Premiér Andrej Babiš (ANO) se ministra dopravy v otázce jeho výsledků zastal a odmítl, že by se v Česku nové silnice a dálnice nestavěly. Připustil ale, že Ťok není na stavební firmy dost tvrdý.

Na D1 již došlo k výměně firem v kalamitním úseku u Humpolce. Společnosti, které zakázku dostaly, stavět ani nezačaly, pouze úsek zúžily. Babiš prohlásil, že tato část dálnice bude průjezdná v polovině února.

Kolik nových silnic vlastně máme?

Jak moc se tedy doopravdy v Česku infrastruktura stavěla? Podle dat ministerstva dopravy bylo vloni doopravdy otevřeno 3,8 km dálnic. Pokud k číslu připočteme otevřené silnice I. třídy a dokončené úseky v rámci celkové modernizace D1, dostáváme se celkově na 45 km nových silnic.

Ministr Dan Ťok se bránil slovy: „Nemohu otevírat desítky nových kilometrů dálnic na zelené louce, když je před rokem 2014 nikdo nezahájil, protože v roce 2010 byla příprava staveb zcela zastavena. Nyní se nové dálnice a obchvaty staví takovým tempem, že jsou prakticky vyčerpány kapacity stavebních firem.

Babiš také trvá na tom, že množství otevřených komunikací je výsledkem práce minulých ministrů. Připravit stavbu dálnice trvá 13 let a samotná konstrukce zabere podle dat ministerstva dopravy dva až čtyři roky. Proto je podle něj relevantní hodnotit současného ministra podle počtu započatých staveb.

To v roce 2018 činilo celkem 90 km silnic I. třídy a dálnic (včetně 21 km modernizované D1). Jako hlavní Ťokův problém označil jeho neschopnost prezentovat své výsledky. Podle informací serveru Novinky.cz dokonce odmítl přijmout Ťokovu nabídku rezignovat.

Problémem v počítání množství postavených dálnic je modernizace D1, kterou vláda počítá jako stavbu nové dálnice. To Ťokovi od jeho příchodu přičte přibližně 90 km a dostáváme se na finálních 127 km.

Národní kontrolní úřad (NKÚ), který zkoumal období 2013–2017, mu uznal jen 38 km, tedy skutečně nové dálnice postavené v nových trasách. Babiš tomu oponuje s argumentem, že D1 je přestavována od základů kvůli stavu, v jakém ji hnutí ANO v roce 2013 „zdědilo“ (šlo sice o vládu vedenou ČSSD, ale ministerstvo dopravy bylo již tehdy pod ANO – pozn. red.), takže se jedná o plnohodnotnou dálnici.

Kolik ta legrace stojí?

Zpráva NKÚ z let 2013–2017 přišla také se zajímavým závěrem ohledně ceny budovaných dálnic. Na začátku šetření (v roce 2013) stál 1 km dálnice průměrně 340 milionů Kč a v roce 2017 tato cena klesla na 152 milionů. V předešlém šetření z let 2008–2012 spočítal NKÚ průměrnou cenu za kilometr 355 milionů Kč.

Nový rok, nové dálnice

Ministerstvo dopravy zveřejnilo i plán pro rok 2019, ve kterém počítá s otevřením 22,4 km dálnic a 25 km silnic I. třídy (celkem 47,4 km). Má se zahájit výstavba 128 km dálnic a silnic I. třídy a k tomu modernizace dalších 50 km D1, takže by se celkem na našem území na konci příštího roku mělo pracovat na zhruba 250 km komunikací a k tomu by se mělo modernizovat asi 70 km D1.

Ministerstvo dopravy umožňuje prohlédnout si všechny současné stavby na svém webu: www.mdcr.cz/mapa

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..