V říjnu jsem začala studovat bakalářský obor na University of Cambridge, která je jednou z nejlepších univerzit na světě. Prostřednictvím tohoto článku a dalších v budoucnu bych se chtěla podělit o svou zkušenost a přiblížit lidem z Česka, jak takové studium probíhá, jaká jsou jeho negativa a pozitiva a případně motivovat další, aby to zkusili.
To, co asi nikoho moc nepřekvapí, když nastoupí na Cambridge je náročnost výuky. Už od přijímacího řízení i přes první týdny mi bylo při každém setkání připomenuto, jak náročná výuka bude a že každý student potřebuje nějaký čas, aby si na to zvykl. Studenti jsou vystaveni velkému množství informací, které musí umět zpracovat a využít. Nejde tedy jen o zapamatování si informací ale především o interpretaci a vlastní myšlenky.
Narozdíl od Česka jsou v Anglii eseje důležitou součástí studia. Studenti jsou často vyzváni k napsání esejů jako součást přednášek, seminářů nebo supervizí. Eseje jsou skvělou příležitostí, aby prokázali své kritické myšlení a schopnost argumentovat. Za první semestr jsem jich musela na každý předmět psát několik a prostřednictvím toho jsem pochopila látku výrazně víc, než kdybych se jen učila fakta z učebnic. Tohle je obzvlášť pravda u mých předmětů jako právo, ale i u té matematické části mikroekonomie mi eseje pomohli zformulovat a zucelit své pochopení informací.
Další unikátní aspekt výuky na Cambridge je můj tutor a DoS (director of studies), což jsou lidé, kteří mě mají provázet v průběhu studia a dávají pozor na to, že dělám dostatečný pokrok a že studium zvládám. Tutor je akademický pracovník, který poskytuje studentovi individuální podporu. DoS a tutor mohou studentům pomoci s výběrem předmětů (především v dalších letech, kdy se budu víc specializovat), s přípravou na zkoušky a s dalšími problémy související se studiem. Komunikace ohledně pedagogů i jakýchkoliv problémů je tím pádem o mnoho snazší než na univerzitách v Česku, protože vím na koho se obrátit a vím, že jsou vždy ochotní mi pomoct.
Co by mohlo někoho z Česka zaskočit je množství samostudia. Studenti na Cambridge jsou zodpovědní za většinu svého učení. Přednášky poskytují pouze základní informace, a studenti musí trávit čas samostatným studiem, aby porozuměli materiálu a připravili se na zkoušky. Studenti si často vytvářejí vlastní studijní plány a stanovují si cíle sami pro sebe. Znamená to, že oproti vysokoškolákům z ČR mám méně přednášek, ale za to o to víc učení, co musím dělat ve svém volném čase.
Co je unikátní pro Oxbridge jsou supervize a tutoriály. Obě tyto formy individuálního vedení studentů mají za cíl pomoci jim rozvíjet své akademické dovednosti a porozumění látky. Supervize jsou pravidelné schůzky studenta s jeho supervizorem, který je odborníkem na dané téma. Supervize se například pro moje předměty obvykle konají jednou týdně a zaměřují se na konkrétní témata, která jsou probírána v rámci přednášek. Na každou supervizi si předem připravíme esej, kterou už nám supervizor ohodnotí a tak čas během schůzky trávíme nad otázkami plynoucí z naší práce. Studenti jsou během supervizí vyzýváni k diskusi o látce, kladení otázek a diskutování o svých vlastních názorech a úvahách.
Obě formy individuálního vedení studentů jsou důležitou součástí anglosaského vzdělávacího systému. Kladou důraz na kladení otázek a celkové porozumění látky. Tento přístup pomáhá studentům rozvíjet své kritické myšlení a schopnost samostatné práce. Anglosaský vzdělávací systém klade velký důraz na kladení otázek. Co mě během přednášek překvapilo, je množství dotazů na profesora jak během přednášky tak i poté. Kladení otázek je důležitou součástí procesu učení. Pomáhá studentům lépe porozumět látce a rozvíjet své kritické myšlení. Kladením otázek se studenti také učí vyjadřovat své názory a argumentovat. Studenti jsou také vyzváni, aby samostatně pracovali na projektech a esejích, které jim pomáhají lépe porozumět látce. Předpokládá se, že studenti budou schopni samostatně myslet a pracovat a že budou schopni se naučit nové věci i bez přítomnosti učitele.
To, co mě ale překvapilo nejvíc byl studentský život a všechny aktivity co se odehrávají mimo akademickou sféru. Na Cambridge člověk studuje na jedné ze 31 kolejí. To je místo, kde studenti nejen bydlí, ale také se učí a socializují. Jednotlivé koleje také zařizují akademickou a pastorální pomoc a mnoho spolků. Na univerzitě celkem působí více než 250 studentských spolků a organizací, které nabízejí širokou škálu aktivit, od sportu a umění až po politicky či charitativně zaměřené skupiny. Existuje tím pádem mnoho organizací, které nabízejí aktivity a události pro studenty všech zájmů.
Další rozdíl, který vnímám na Cambridge, je snaha pomoci studentům najít práci po tom, co dostudují. Univerzita nabízí řadu služeb, které studentům pomáhají s jejich kariérním rozvojem. Škola poskytuje studentům individuální kariérní poradenství. Kariérní poradci mohou studentům pomoci s výběrem kariéry, s přípravou na pohovory a s vytvářením životopisů a motivačních dopisů. Univerzita pořádá řadu kariérních akcí, na kterých se studenti mohou setkat se zaměstnavateli a dozvědět se více o různých kariérních příležitostech. Tyto akce zahrnují veletrhy práce, workshopy a přednášky. K dispozici máme taky online kariérní databázi, která umožňuje procházet nabídky práce a stáží.
Cambridge také spolupracuje s řadou zaměstnavatelů, aby poskytoval studentům příležitosti k získání pracovních zkušeností. Studenti mohou například absolvovat stáž u společnosti nebo se zúčastnit programu mentoringu. Oproti Česku vnímám velký rozdíl v tom, kdy se tyto věci začínají řešit. Na Cambridge už od prvních týdnů prvního ročníku bakaláře lidé řeší stáže, přihlášky na různé firemní náborové akce a celkově se výrazně více zajímají o svou budoucnost již velmi brzy v rámci studia. Díky tomu taky podle studie absolventů Cambridge z roku 2022 bylo 98 % absolventů do šesti měsíců po ukončení studia zaměstnáno nebo studovalo na postgraduální škole.
Na Cambridge jsem strávila teprve první trimestr, ale zážitků a zkušeností jsem už získala mnoho. Prostředí je to hodně diverzní a studium je intenzivní, ale za to o to víc si to člověk užije. Tím, že je Cambridge menší univerzitní město, tak člověk nemá jinou možnost než žít plně v rámci univerzity a jejího života, což vytváří příjemné a zajímavé prostředí, kde se člověk mnoho naučí a potká se s hodně zajímavými lidmi.