Začátkem října se konal 27. ročník Designbloku s tématem Kuráž. Na výstavišti se sešel hojný počet firem a podniků s jejich nápady a designy, přišlo bez mála 50 000 lidí a vystavovalo více než 250 autorů a značek. Jak to letos na Designbloku v Křižíkových pavilonech vypadalo?
Designbloku se každý rok koná na jiném výstavišti. Letošní lokace byly čtyři – Výstaviště Holešovice, Letohrádek na Pražském hradě, Uměleckoprůmyslové muzeum a Galerie Rudolfinum. Srdce Designbloku sídlilo na Výstavišti v Holešovicích a právě tomuto místu se v textu věnuji. Expozice byly rozděleny do čtyř budov, a pokračovaly i ven a na střechu. Každá část měla svůj název – Superstudio (prostor pro firmy a značky), VIP Lounge, Designblok for Kids, Openstudio (prostor pro designéry a studenty) a Designblok Stage. Festival spolupracoval s magazínem Vogue a po celém areálu se rozdávala limitovaná edice novin.

Jak vypadaly expozice?
Začněme pavilonem Superstudio. Zazářilo zde mnoho malých i světoznámých firem. Například Škoda zde měla dvě expozice, jednu v Superstudiu a jednu venku. Automobilka má velké plány do budoucna, o elektrifikaci mluví jako o jedné z jejích hlavních priorit v rámci projektu NEXT LEVEL ŠKODA strategy 2030. Firma Sazka (součást Allwyn) vzala letošní téma doslovně a předvedla skateboardovou rampu, kde návštěvníci mohli předvést své dovednosti a „bezpečně“ tak otestovat svou kuráž. Allwyn byl stejně jako Škoda jedním z partnerů festivalu.

Poměrně nečekaným účastníkem byl Hornbach, který měl v expozici křeslo a šlapky, pomocí kterých mohl návštěvník pohánět televizi na druhé straně expozice, což promítalo jejich promo video. Snímek měl dramatickou režii připomínající divadelní hru, symbolizující odvahu a odhodlání. Celá expozice se nesla v duchu hesla „Drama patří k projektu“ a návštěvníci mohli na zem lepit samolepky s vtipným nebo výstižným textem.
Mimo jiné se na Designbloku objevila i virtuální realita, o kterou jevilo zájem mnoho návštěvníků. Ti si mohli prohlédnout nový virtuální model pražské Vltavské filharmonie pomocí VR headsetu. V dětském pavilonu Designblok for Kids bylo headsetů hned několik jako součástí expozice od společnosti ČEZ, která takto umožnila divákům se podívat do provozu jaderných elektráren Temelín a Dukovany, kam se běžný smrtelník jen tak nedostane.
Zajímavou expozicí byl workshop České spořitelny & VISA k dvoustému výročí, kde Návětěvníci obdrželi jednobarevnou plátěnku, a sami si pomocí nažehlovacích slov vytvořil design. Workshop sloganem „Na čem dnes záleží“ navazoval na výroční vydanou knihu a ve výběru slov byly výrazy jako láska, kultura, život, zodpovědnost, pravda, design, umění, lidskost a mnoho dalších.

Deisignblok ale není jen o známých firmách, jde (hlavně) i o začínající menší značky nebo studentské projekty. Studenti oboru Design na FA ČVUT, Pavlína Poláková, Tereza Cvrčková a Štěpán Šuster navrhli v rámci design-build workshopu tři zásobníky na menstruační hygienické potřeby. Kovové výrobky se od sebe liší nejen vzhledem, ale i způsobem distribuce a umístěním. FA ČVUT upozorňuje na menstruační chudobu a v rámci semestru vyrobila již 55 zásobníků pro další instituce. Jejich projekt získal Cenu veřejnosti.
Rozhovory na Designblok Stage
Hned po vstupu do Openstudia na návštěvníky čekala Designblok Stage. Bylo to malé pódium pro čtyři hosty, kteří probírali aktuální témata designu. Ať už se debata týkala budoucnosti módy, aktuálních potřeb či životního prostředí, publikum bylo vždy hojné.
Jedním z hostů byl i youtuber a influencer Kovy ve spolupráci s Českou spořitelnou & VISA. Moderoval dvě vystoupení v pátek a mluvil o budoucnosti oblékání a gamingu. Po ukončení debaty se nechal vyfotit s fanoušky. Diskuzí se účastnil i jeho partner a stylista Miroslav Romaniv. Kromě Kovyho mluvily na stagi i jiné tváře, třeba influencerka Rozárie Haškovcová. Ta tvoří kontent o problémech udržitelnosti a environmentální politice.

I témata udržitelnosti se snaží Designblok pokrýt a mnoho firem účastnících se festivalu se snaží svými výtvory toto téma podpořit. Mnoho designů má i hlubší význam – produkty mohou být recyklované nebo z udržitelných materiálů a člověk si toho ani nemusí všimnout.
Vítězové cen Designblok

V letošním 27. ročníku se opět dávaly ceny festivalu Designblok. Ocenění Grand Prix (cena za mimořádný tvůrčí počin) vyhráli Tereza Sluková a Milan Pekař. Jejich výtvorem byla série keramických objektů připomínající historii Letohrádku královny Anny, kde se jejich expozice nacházela. Jejich keramika se inspirovala dobou, kdy byl Letohrádek astronomickou observatoří.
Další udělená cena byla za Nejlepší prezentaci designéra/ky, kterou vyhrála Tereza Talichová pro svou značku Tititi. Jejím dílem byly řemeslně dokonalé malované dřevěné figurky. Cenu dostala za její kolekci Pioneers, čímž vzdávala hold všem aktivistkám za ženská práva, umělkyním a sportovkyním napříč historií. Ženy v architektuře byl nenápadný podnadpis letošního ročníku na Designbloku v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, a tudíž byla tato cena více než zasloužená.
Cenou byla i Nejlepší novinka designéra, která byla udělena vázám a lampám od polské značky Wontek Stanisława Stupkiewicze. Jedná se o vázy Ancient Aliens a lampy Weave a Linear, které byly vytvořeny na 3D tiskárně tak, aby vzbuzovaly dojem textury tkané látky.

Cen bylo ale mnohem víc. Nejlepší novinku výrobce vyhrála kolekce vínových skleniček Linden od značky Izaak Reich. Cenu za Nejlepší prezentaci výrobce vyhrála česká firma stavebnic Merkur Toys a Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně s jejich stylovou věží z Merkuru. Cenu za Nejlepší školní prezentaci, obdržela FUD UJEP za jejich díla z keramiky. Cenu veřejnosti vyhrál projekt studentů z Fakulty architektury ČVUT v Praze za jejich zásobníky na hygienické potřeby. A na závěr Cena za impakt, která připadla fotografické publikaci s názvem 1318 minut v Kutné Hoře.
