Nasypsi je jedním s prvních obchodů v České republice, který funguje na principu zero waste.
Návštěva bezobalových obchodů nešetří planetu pouze od zbytečných plastových sáčků a krabic, ale také pomáhá neplýtvat s potravinami. Zákazníci si přinášení nádoby vlastní, nebo si je mohou zapůjčit či zakoupit na místě. Stačí si svou nádobu zvážit, nalepit si na ni cedulku s hmotností a přelévat a přesypávat.
Produkty jsou bio, jejich cena je překvapivě většinou nižší než u stejných typů produktů v balené verzi. Brno se pomalu stává centrem ekologického životního stylu. Ve srovnání s Prahou, kde působí v této oblasti tři firmy, Brno jich má pět. Jednu z nich založila Tereza Koutná.
Co ve vás probudilo myšlenku založit bezobalový obchod?
Vlastně za ten nápad můžu poděkovat veganství. Před čtyřmi lety jsem úplně vyřadila živočišné produkty a postupně jsem se víc a víc zajímala o to, co se kolem mě děje, až mě to zavedlo k ekologii. Pak jsem objevila pojem zero waste, zjistila, že existují bezobalové obchody a moc mě to nadchlo. Vždycky jsem si přála dělat něco, co bude mít nějaký smysl a tohle mi dávalo smysl velký. Tak jsem to zkusila a byl to ten nejlepší nápad.
Jak dlouho již funguje?
Fungujeme už rok a dva měsíce! Neskutečně to utíká.
Vzrůstá počet zákazníků, a co si myslíte, že je motivuje k tomu volit tuto ekologičtější variantu?
V podstatě každý den k nám přijde někdo nový, což je úžasné. Myslím, že si lidi začínají uvědomovat, že jde do tuhého a je opravdu nutné začít sám u sebe, jestli na téhle planetě ještě nějakou dobu chceme být.
Odhadem jakého věku a pohlaví je váš průměrný zákazník?
Většinou ženy od 25 do 35 let. Chodí hodně maminek a pak i dost studentů.
Na českém trhu ještě firma Bezobalu. Spolupracujete nějakým způsobem, nebo jste spíše konkurenti?
Nějaká vzájemná spolupráce tam probíhá, ale zatím nic zásadního. Dvakrát za rok máme společné setkání s většinou BO obchodů v ČR a SK.
Plánujete Nasypsi rozšířit i do jiných regionů nebo založit eshop?
To by bylo boží! Rozšiřovat se určitě chceme a plány nějaké už máme. Ještě ale uvidíme, kam přesně nás to zavede.
Jak je náročná bezobalová distribuce produktů? Koho oslovujete, když chcete rozšířit sortiment?
Ze začátku jsem v tom dost tápala. Dělala jsem to tak, že jsem oslovovala firmy, od kterých jsem ráda nakupovala jako koncový zákazník a ptala se na možnosti bezobalového prodeje (systémem vratných obalů). Případně jsem se inspirovala u jiných BO obchodů.
Doplňujete produkty denně?
Jasně, zboží do nádob doplňujeme denně, někdy i víckrát (např. vločky, nebo rozinky).