Divadlo Bez zábradlí minulý týden uvedlo českou verzi francouzské hry Berlín Berlín. Oceňovaná inscenace autorů Patricka Haudecoeura a Géralda Sibleyrase vrací českému publiku vzpomínky na život za komunismu. Režie Petra Svojtky a výborné obsazení jí dodávají potřebný ráz.
Milenecká dvojice Emma a Ludwig se na konci osmdesátých let snaží dostat z východního Berlína na Západ. Chtějí k tomu využít opomenuté sklepy přímo pod Berlínskou zdí. Emma se tedy nechá zaměstnat jako pečovatelka staré paní, která bydlí v bytě rovnou nad sklepy. Z pacientky se ale vyklube matka agenta tajné policie Wernera. Z apartmánu se za chvíli stává doupě plné špiónů a plán útěku se mladému páru značně komplikuje.
Režisér Svojtka už v první scéně určuje tón představení, když jeviště zaplnil množstvím dobových detailů včetně gigantických portrétů Stalina a Lenina. Celým sálem se ozývá zpěv Alexandrovců. Od první chvíle je tak jasné, že můžeme čekat přemrštěnou komedii bez špetky zjemnění.
V hlavní roli Ludwiga exceluje Karel Heřmánek mladší, který hlouposti a naivitě postavy dodává potřebnou dávku uvěřitelnosti. Výrazná je v roli Emmy i Nikol Kouklová, představení však dominuje Jiří Hána jako agent Werner. Jeho výkonu by se dalo vytknout jen, že místy působí snad až příliš groteskně.
Množství absurdních situací i humorných dialogů dává hře spád, jenž ovšem občas naruší jednoduché, místy až trapné vtipy. Diváka tak vytrhne z napětí například scéna, kdy si Dana Morávková v roli Wernerovy manželky vybírá sukni ze tří identických možností. Občasné ohrané vtipy ale vyvažuje množství výborného situačního humoru.
Berlín Berlín komicky a s nadsázkou ukazuje totalitní realitu osmdesátých let a francouzská komedie tak českému divákovi připomene, v jakých podmínkách se ve východním bloku žilo a proč tolik lidí, stejně jako ústřední dvojice, raději zvolilo cestu za svobodou.