Právě jsem dopsal uveřejněný test státní maturity z matematiky (jarní termín – 2. 5. 2019). Jedná se o jednu z nejobávanějších částí maturity. Letos byla státní matematika ještě stále nepovinná, ale podle aktuálních zpráv a vyhlášek ministerstva se to zřejmě v následujících letech změní. A jak to letos vlastně vypadalo? A jaké jsou mé dojmy, jakožto středoškoláka, který bude maturovat příští rok?
Stručně řečeno mi přišla jednoduchá a v určitém slova smyslu by se dalo říci, že nemám moc věcí, co bych mohl vytknout. Cermatu se letos víceméně povedlo dodržet přesně to, co slibuje v požadavcích. První polovinu tvoří jednodušší příklady, které se většinou skládají jen z jednoho kroku a jejich zdárné vyřešení zabere minutu nebo dvě. V druhé části se postupně přidávají komplexnější příklady o více krocích, slovní úlohy, geometrie a funkce. Od žáků se zde očekává schopnost vytvoření rovnice na základě slovní úlohy, znalost funkcí, vzorců pro výpočet obvodu i obsahu různých rovinných i prostorových útvarů.
Pokud bych měl vypíchnout několik věcí, které mě překvapily nebo zarazily, pak by se určitě jednalo o přítomnost logaritmické funkce při základu 2. Do předešlých testů většinou nebyly logaritmy zařazovány. Dále bych neočekával, že se bude od žáků vyžadovat znalost pojmů jako aritmetická a geometrická posloupnost. Jednalo se přitom o poměrně lehké úlohy a dovedu si představit, že mnozí nebyli schopni tyto úlohy vyřešit jen kvůli neznalosti pojmů, což je trochu škoda.
Úlohy byly většinou zadány jasně a výstižně. Ocenil bych, kdyby Cermatu šlo o čistou matematiku a žáky by upozornil na podstatné informace v zadání například tučným písmem, ale to už bychom chtěli asi moc. Jedna z úloh například uvádí: „Pro dva různé úhly α = 112° a β ∈ ⟨0°; 360° ⟩ platí cos α = cos β.“
Není nikterak složité zde považovat slovo různé jen za vymezení dvou úhlů a dobrat se tedy pro β ke dvěma výsledkům, což by bylo zřejmě považováno za chybu. Nicméně nebyla by to chyba matematická jakožto spíše slovíčkaření. Protože pojem různé znamená v zásadě jen to, že se nejedná o úhly totožné. Kdyby se však nenacházely na jednom místě (což není v zadání upřesněno), tak nic nebrání tomu, aby byla jejich velikost shodná.
I tak je ale úroveň státní maturity z matematiky velmi nízká a požadovaných 33 % k úspěšnému složení je výsměchem všem, kteří se matematikou alespoň trochu zabývají. A protože zbytek ji v životě nebude k ničemu potřebovat, tak bych (v souvislosti s plánovaným zavedením povinnosti státní maturity) rád na závěr pogratuloval ministerstvu školství.
Ano, povedlo se vám učinit povinným další nesmyslný standardizovaný test o pofidérní úrovni a podobě.
Mé řešení, které lze s trochou nadsázky považovat za správné, naleznete v příloze ZDE.