Takto vypadají billboardy po celé České republice, FOTO: Veronika Vendlová
Kolik lidí a proč se stydí za svého premiéra tolik, že mají potřebu sdělit to okolí tím, že si zaplatí místo na billboardech? Kde se nechala inspirovat a s čím originálním přišla autorka a koordinátorka celorepublikového kampaňového projektu „Stydím se“, Veronika Vendlová? Odpovídá v rozhovoru se Studentskými listy.
V čem spočívá váš projekt?
Jsme svědky vyhrocenosti dvou názorových občanských táborů, které stojí nesmiřitelně proti sobě. Ukazuje se, že rozdílné názory máme celkem zmapované navzájem, a je nejvyšší čas začít hledat hodnoty, které nás mohou spojit. To se může podařit jen skrze vzájemný dialog nejlépe mimo naše tzv. sociální bubliny. Když se někdo stydí, je to jeho osobní pocit, ke kterému má svůj důvod. Nabídli jsme tedy v otevřených statusech na Facebooku možnost lidem zapojit se do konkrétní billboardové akce, kde je jednotný vizuál, stejné heslo, tedy: Stydím se za svého premiéra a jméno toho, kdo na billboardu je. Vedle vizuální komunikace na téměř stovce billboardů po celé ČR jsme kampaň doprovodili webovou stránkou www.stydimse.cz, kde jsou rozepsány důvody, proč se lidé stydí, a uzavřenou facebookovou skupinou, ve které dochází ke sdílení poznatků z kampaně. Projekt tedy oslovuje lidi mimo naše sociální bubliny a rozehrává velmi často věcný, laskavý a kultivovaný dialog o osobní emoci a důvodech, které k ní vedou. Je důležité říci, že ten projekt sice narodil z emoce, nebyla za ním však naštvanost, ale bezmocnost.
Já už nechci a nebudu mlčet, když se dějí věci, se kterými nesouhlasím. Respektuji výsledek voleb, ale nehodlám akceptovat zvůli moci, která se prostřednictvím současné vlády odehrává přímo před našima očima.
Nechala jste se něčím inspirovat?
Pokud vím, podobná kampaň už tu jednou byla v roce 2005, a to v době, kdy byl premiérem Stanislav Gross. Tehdy šlo o 30 ploch. Můj bývalý kolega, nyní kamarád a majitel firmy PRodukujeme, mi před svátky napsal: „Hele, co říkáš na tenhle nápad?“ A poslal mi fotku svého billboardu z roku 2005 se stejným heslem. Já mu odpověděla: „To je dost dobrý, do toho jdu.“ Spojili jsme tedy síly a přes svátky těch 96 ploch zprodukovali. Nápad samotný je jedna stránka věci, ale pokud se ptáte, zda mne někdo nebo něco inspirovalo k tomu se zapojit a viset na billboardu, tak je to jednoduché. Sám premiér. Já už nechci a nebudu mlčet, když se dějí věci, se kterými nesouhlasím. Respektuji výsledek voleb, ale nehodlám akceptovat zvůli moci, která se prostřednictvím současné vlády odehrává přímo před našima očima.
Kolik lidí má nakonec „viset“?
Nakonec je to celkem 96 ploch a na třech z nich jsou dvojice (bráchové, manželé a kamarádi). Takže 101 stydlínů.
Jak jsou pokrývány finanční náklady?
Cena za jeden výlep byla 4 500,- Kč. Tuto částku tedy musel každý na základě zálohové faktury zaplatit. Společnost PRodukujeme předem avizovala, že zaplatí grafické práce a tisk velkoplošných plakátů. První fázi jsme zvládli, přičemž náklady PRodukujeme jsou ve výši 40 000,- Kč. Jakmile jsme viseli, kampaň se začala šířit. Nabídli jsme možnost další participace, a to na doprovodných aktivitách, které jsme připravovali: oslovení VIP a médií – cílová částka: 15 000,- Kč, web – cílová částka: 10 000,- Kč, aplikace na FB – cílová částka: 10 000,- Kč, což je tedy dalších 35 000,- Kč. Dnes jsme asi na 80 % plnění. Jinými slovy – kampaň lidi zaujala a s financováním nám pomohli i ve druhé fázi, za což jim všem patří obrovský dík.
Stydím se, že ze sebe díky obrovskému mediálnímu vlivu dělá oběť světového spiknutí a veřejnost se stává jeho rukojmím.
Proč se stydíte za svého premiéra? Odkdy?
Většina ploch byla nalepena kolem 14. 1. a posledního ledna budou postupně přelepovány. Důvody uvádí každý sám za sebe na profilech, sdílí je ve skupině a některé jsou na www.stydimse.cz. Já osobně jsem k tomu uvedla: Stydím se za premiéra České republiky, protože jeho smlouva s občany je dnes výsměchem všem, kteří mu v roce 2011 uvěřili. Stydím se za současného premiéra, protože nemá zájem o skutečný dialog, je to demagog. Koncentruje veškerou moc ve svých rukou, nevadí mu spolupráce s SPD a komunisty a dělá rozsáhlé čistky ve státní správě, kterou ovlivňuje čistě ve svůj osobní prospěch. Stydím se, protože je trestně stíhán za to, že při žádosti o dotace lhal. Stydím se, že máme premiéra, který je oprávněně veden jako agent StB, protože je evidován ve 12 dochovaných svazcích StB. Stydím se, že ze sebe díky obrovskému mediálnímu vlivu dělá oběť světového spiknutí a veřejnost se stává jeho rukojmím. Kromě sebe sama mu nezáleží ani na jeho rodině nebo lidech, kteří pracuji v jeho podnicích a společnostech. Vadí mi jeho jednání mimo rámec a proti právnímu státu. Je to člověk minulosti, který ničí současnost a deprivuje budoucnost. Stydím se, že jsme dopustili, aby měl prakticky neomezenou moc. Demokracie pláče, ale ona to snad společně s námi vydrží.
Chceme vyvolat interakci a především laskavý a věcný dialog kolem toho pocitu, který máme kvůli současnému českému premiérovi.
Co si svým projektem kladete za cíl?
Chceme vyvolat interakci a především laskavý a věcný dialog kolem toho pocitu, který máme kvůli současnému českému premiérovi. Mediální dopad kampaně je opravdu velký a podařilo se nám zaujmout. Sami lidé, kteří se zapojili, vedou mnoho dialogů se svými sousedy, kteří si billboardu všimli, a nebo na svých FB profilech. Nyní čekáme na oficiální vyjádření Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí, protože díky reakcím máme v plánu na tuto úspěšnou kampaň navázat, a to ještě před volbami do Evropského parlamentu.