31.10.2019 22:14

Televizi Nova přebírá Kellner. Co jeho příchod znamená?

Šimon Rogner

V neděli večer to bylo potvrzeno. Skupina PPF Petra Kellnera by měla převzít řadu televizních stanic CME v Česku, Bulharsku, Rumunsku, Slovinsku či na Slovensku včetně Novy. Co příchod nejbohatšího Čecha do největší komerční televize znamená?

„Nákupem společnosti CME, respektive jejích mediálních aktivit v pěti evropských zemích, sledujeme především cíl doplnit náš telekomunikační byznys ve střední a východní Evropě. Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí. Naším motivem je tedy především rozvíjení telekomunikačního a mediálního byznysu. CME je dobře fungující společností a po jejím převzetí neplánujeme žádné překotné zásahy do jejího fungování,“ uvedl v tiskové zprávě Petr Kellner.

Tak zní oficiální vyjádření Petra Kellnera. Neskrývá se však za celou transakcí tak trochu jiný zájem?

Je známo, že Kellner má skrze podnikání PPF zájmy v Číně – v tomto si značně notuje s prezidentem Milošem Zemanem, které vztahy s asijskou velmocí vehementně podporuje –, a přestože zatím nehrozí, že by tyto vztahy byly nějak významně ohroženy, spekuluje se, že nákupem médií chce pro své podnikání vytvořit lepší prostředí.

Za zmínku stojí i kritizované a v mnohých případech soudem uznané nezákonné exekuce pro tisíce lidí, které například vedly k pozastavení plánované spolupráce Kellnerovy úvěrové společnosti Home Credit a Univerzity Karlovy. O tématu jsme podrobněji psali v jednom z našich dřívějších článků.

Tak či onak, český mediální trh doznává důležité změny v pozicích. Že nejbohatší Češi vlastní velké mediální domy, není nic nového. Premiér Andrej Babiš si před šesti lety pořídil vydavatelství Mafra s největšími deníky MF DNES a Lidovými novinami, Daniel Křetínský vlastní deník Blesk a časopis Reflex a Marek Dospiva si může hýčkat Vltava Labe Media, kam patří i Deník.

Petr Kellner už dříve Novu ovládal (koupil ji v roce 2003), ale následně ji prodal. Nyní si řadu televizních stanic CME včetně Novy od telekomunikačně-mediální skupiny AT&T – Time Warner kupuje zpět, a to asi za 2,1 miliardy dolarů, v korunách přes 48 miliard. Podmínkou dokončení transakce je získání souhlasu akcionářů společnosti CME, Evropské komise a národních regulátorů v některých ze zemí, kde CME působí.

A co se dá na Nově čekat za změny?

Redaktor časopisu Forbes Pavel Novotný si nemyslí, že je třeba se obávat přílišného zasahování do politického zpravodajství. „Podobné experimenty si možná může dovolit TV Barrandov se čtyřprocentní sledovaností. Pozice televizního lídra, a hlavně spolehlivého stroje na peníze ale zavazuje. A Petr Kellner není hlupák a demagog, který by mocenským zájmům obětoval kondici dobře fungující firmy, za niž navíc zaplatil skoro 50 miliard,” píše ve svém článku.

Zásah do vysílání se podle něj čekat nedá, vyloučit novinky čistě obchodního chrakteru se však prý vyloučit nedají. Kellner by mohl využít toho, že český mediální trh má velký podíl sledovanosti ve velně dostupné nabídce. To by mohlo znamenat zpoplatnění některých části programu televize.

Komentáře