Právě si prohlížíte Temu. Jakou cenu opravdu, za levné produkty, platíme? 
Zdroj: Unsplash.com, Rio Lecatompessy

„Nakupujte, jako miliardář,“ hlásá slogan nákupní aplikace Temu. Láká na své příznivé ceny, obrovský výběr produktů, jednoduchost a dostupnost. Asi každý někdy hledal něco, co si chtěl nebo potřeboval koupit, a po krátkém googlení narazil na daný produkt za velmi lákavou cenu na stránce Temu. Mnohé z nás možná napadlo, že se za nízkou částkou musí skrývat nějaký háček. A taky že ano. „Háčků“ je zde rovnou několik.

Za gigantní e-commerce platformou Temu stojí společnost PDD Holdings, která na evropském a americkém trhu působí poměrně krátce. V USA byl provoz Temu spuštěn roku 2022, v Británii teprve na jaře roku 2023. Popularita tohoto nákupního serveru však bleskově vzrostla. Krátce poté se kolem ní vyrojila celá řada kontroverzí. V srpnu tohoto roku se kvůli tomu akcie společnosti PDD Holdings propadly o 28 %. Různorodé znepokojivé informace o praktikách společnosti Temu odrazují její zákazníky. Přesto má stránka stále zhruba půl miliardy uživatelů po celém světě. Co je na ní vlastně špatně?

Toxické produkty

To, že úroveň kvality produktů, které vám z Temu dorazí, bude odpovídat výšce (nebo spíše níži) ceny, asi nebude překvapením. Ne každý si na kvalitu potrpí, ne každému vadí, že mu produkt nevydrží dlouho. Co je ale mnohem závažnějším problémem, který s nízkou kvalitou přichází, je bezpečnost zakoupených věcí. V několika výzkumech a podle některých konsekvencí nákupu bylo prokázáno, že zboží z Temu může být nebezpečné. Výzkumů týkajících se tohoto aspektu bylo podniknuto mnoho. V produktech se našly řádově vyšší hodnoty toxických látek, než je pro lidské zdraví bezpečné. Ve 43 % testovaných předmětů (jež byly většinou určené dětem) se našly nebezpečné látky, ať už 428× více ftalátů, 20× více olova, nebo také methanol či třeba dioxan. Všechny tyto látky mohou způsobovat rakovinu, neplodnost a potíže s reprodukčním systémem, problémy s ledvinami, poruchy kognitivní funkce, oslabení kostí a další poškození zdraví.

Dokument „The Truth About Temu“ z anglického Channel 4 představil několik konkrétních dokladů. Případ jedenáctileté Chloe, která se musela léčit s popáleninami třetího stupně poté, co použila lepidlo na nehty právě z Temu, obletěl celý svět.

Porušování lidských práv

Poslední dobou si společnost stále více uvědomuje skutečnou cenu rychlé módy –⁠⁠⁠⁠⁠ o neudržitelných systémech, extrémně nízkých platech, nekvalitních materiálech a dalších problémech tohoto průmyslu slyšíme čím dál častěji. Temu se, spolu se Shein, Aliexpressem, Ciderem či Trendyolem (Trendyol jsme do této kategorie zařadili na základě studie The State of Fashion 2024, hodnocení společnosti na webu Good on You, článku z webu The Business Times a článku z webu Ekonews, který rozebírá nový francouzský zákon)*, řadí mezi „ultra fast fashion“, tudíž se jí všechny tyto praktiky týkají.

Velkým problémem ve výrobním procesu těchto rychlých značek je nedodržování základních lidských práv v továrnách společností, jejichž předměty Temu nabízí. V těchto továrnách mimo jiné dochází ke krutému zacházení s pracovníky. Podmínky jsou často nehumánní, dochází k dětské práci, nuceným potratům, trestům, vynuceným přesčasům a podobně. Podle BBC nejde jen o nízké platy, ale často o nucenou práci. Průzkumy dokonce našly souvislosti mezi výrobou produktů Temu a internováním Ujgurů, Kazachů, muslimů a křesťanů v čínských pracovních táborech. Toto téma by vydalo na celou knihu, ale zjednodušeně: za lákavě nízkou cenu produktů platí někdo mnohem vyšší cenu.

Ochrana osobních dat

Americká společnost Grizzly Research, která se zaměřuje na výzkum a hloubkové analýzy firem, vydala prohlášení, ve kterém shrnuje svou investigaci Temu a varuje před jejím používáním. Tvrdí, že mobilní aplikace Temu je bezpečnostní hrozbou. Grizzly Research ve svém článku, který shrnoval jejich zkoumání společnosti PDD Holdings a konkrétně právě aplikaci Temu, jež pod tuto společnost spadá, prozrazují, že považují Temu za „nejnebezpečnější škodlivý a špehovací software momentálně dostupný široké veřejnosti.“ Aplikace údajně bez vědomí uživatele infiltruje celé jeho elektronické zařízení a získává z něj data, ke kterým jí uživatel neudělil přístup.

Čínské značky totiž mohou fungovat na trhu jen, pokud jsou jejich databáze schraňovaných dat dostupné a sdílené s čínskými totalitními vládními složkami. Aplikace Temu tedy údajně sbírá adresy, kontakty, fotografie, historii vašich prohlížečů, GPS informace, lokalitu a má přístup také k mikrofonu a kameře. Co přesně se dále s nasbíranými informacemi děje není zcela jasné, ale je na každém uživateli, aby důkladně zvážil, chce-li svými daty přispívat do Čínské databáze.

Zároveň je podezřelé také to, že byznysová strategie, kterou Temu používá, tu předtím byla už mnohokrát. Z výzkumů vyplývá, že není nijak udržitelná ani výdělečná. I proto Grizzly věří, že Temu musí mít ještě jiný účel, kromě prodeje podezřele levných produktů. Zajímavé je, že aplikace Temu není ve své „rodné“ Číně dostupná a soustředí se pouze na zbytek světa.

Životní prostředí

V neposlední řadě přichází Temu na mušku všem, kteří alespoň trochu řeší problematiku poškozování našeho životního prostředí. Motivování k nadměrnému konzumerismu a nízká kvalita produktů, jež vede k tomu, že často rychle končí na skládkách, je jen špičkou ledovce.

Temu nenabízí žádné transparentní prohlášení o klimatu či zodpovědnosti vůči planetě. To, že výroba textilií i dalších produktů samozřejmě životní prostředí nějak negativně ovlivňuje, je fakt. Důležité je, jakým způsobem se firma ke způsobené škodě staví –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ zda se ji snaží minimalizovat, hledá udržitelnější alternativy či přispívá k obnově životního prostředí. O tom Temu taktně mlčí.

Pro společnosti, které vyrábí své produkty „rychlým“ způsobem je také obvyklé obrovské množství odpadu, ať už z neprodaných, chybných nebo vrácených předmětů –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tyto jsou často hromadně vyhazovány převážně v zemích třetího světa, kde znečišťují už tak zatížené oblasti. Například největší skládka textilu (který tvoří velkou část nabídky Temu) v poušti Atacama v Chile je momentálně tak velká, že ji lze údajně vidět z vesmíru.

Na velkých levných nákupech přes Temu a podobné aplikace si lidé často vytváří  závislost –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ podle agentury Bloomberg na webu Temu tráví nakupující dvakrát více času než na gigantických nákupních stránkách jako je Amazon nebo Target. Temu má typické atributy hazardních herních aplikací. Neustále se měnící nabídka, klesající ceny a nové akce lákají zákazníky k trávení času v aplikaci a číhání na ten nejvýhodnější úlovek a potažmo také k již zmíněným velkým a neuváženým nákupům věcí, které často končí na skládkách nebo ve zbídačeném stavu v second handech.

Tento článek přináší opravdu jen stručné shrnutí problémů, kontroverzí a podezřelých činností, které se Temu týkají. Doporučujeme každému, aby podnikl vlastní rešerši v oblastech, které jsou pro něj důležité. Dostupných materiálů a výzkumů je dnes již naštěstí mnoho. Rychlá a levná objednávka neodolatelných trendy produktů z pohodlí gauče může být ve skutečnosti něčím, co bychom si raději ještě jednou rozmysleli.


*Oficiální vyjádření společnosti Trendyol:

“Trendyol byl založen v roce 2010 v Istanbulu a je online tržištěm nabízejícím širokou škálu cenově dostupných produktů od tisíců známých tureckých a mezinárodních prodejců a lokálních malých a středních podniků napříč různými kategoriemi. Naši nejprodávanější módní značku Trendyol Collection také velkoobchodně prodáváme dalším e-shopům v Evropě a po celém světě.

V roce 2022 jsme se stali první tureckou e-commerce firmou, která navrhla a vytvořila plán udržitelného dopadu. Plán, který zahrnuje názory, stanoviska a priority více než 2 000 zainteresovaných stran v Turecku, od zaměstnanců po zákazníky, od akademiků po nevládní organizace, od obchodních partnerů po dodavatele, se zaměřuje na splnění mnoha závazků v rámci dvou hlavních pilířů: Planeta a Lidé.

Tyto cíle zahrnují širokou škálu oblastí – od zlepšování procentního podílu udržitelných materiálů přes minimalizaci dopadu na životní prostředí až po zajištění spravedlivého zacházení s pracovníky v dodavatelských řetězcích naší vlastní firmy a prodejců.

Vedle těchto aktivit provozujeme také specializované programy na podporu posílení postavení žen, práce nadějných tureckých umělců a vzdělávání a digitalizaci odlehlých vesnic v Turecku.

Kromě toho se Trendyol snaží podporovat lokální prodejce a značky tím, že je integruje na naši platformu a nabízí tak rozmanitější a kulturně relevantní nákupní zážitky. Máme prokazatelnou zkušenost, že pomáháme rozšiřovat místní značky tím, že jim umožňujeme oslovit miliony zákazníků v rámci naší mezinárodní působnosti, a těšíme se, že v následujících měsících a letech budeme moci stejným způsobem spolupracovat s českými maloobchodníky a značkami.“

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..