Evropa je známá svým bohatým dědictvím železniční dopravy, která se datuje už od 19. století. Nicméně v posledních desetiletích se evropské železniční sítě posouvají do nové éry díky vysokorychlostním vlakům. Tyto inovativní dopravní prostředky nabízejí efektivní, pohodlnou a ekologicky šetrnou alternativu k letecké a silniční dopravě.
Evropa se může pyšnit jednou z nejrozsáhlejších sítí vysokorychlostních tratí na světě. Země jako Francie, Německo, Španělsko nebo Itálie dlouhodobě investují do rozvoje těchto tratí a staví si tak silné postavení v oblasti železniční dopravy. S maximální rychlostí přesahující 300 km/h spojují vysokorychlostní vlaky důležitá města napříč Evropou.
Francie se stala průkopníkem vysokorychlostních vlaků se svým systémem Train à Grande Vitesse (známým pod zkratkou TGV). Ten spojuje města po celé Francii a navazuje na spoje s dalšími evropskými destinacemi. Francie se může pyšnit jednou z nejrozsáhlejších sítí vysokorychlostních tratí na světě, na níž vlaky dosahují maximální rychlosti přes 300 km/h.
Španělsko je další evropskou zemí, která masivně investuje do vysokorychlostních vlaků. Španělské vysokorychlostní vlaky AVE (Alta Velocidad Española) propojují nejen města ve Španělsku, ale také navazují na mezinárodní spoje do Francie a dalších zemí.
Německo má svůj vlastní systém vysokorychlostních vlaků nazývaný ICE (InterCity Express). ICE vlaky jsou oblíbenou volbou pro cestování v Německu, obzvláště mezi velkými městy, jako jsou Berlín, Mnichov či Düsseldorf. Síť vysokorychlostních tratí se i u našich západních sousedů neustále rozšiřuje.
Italská Frecciarossa představuje důležitý systém pro celoevropskou železniční infrastrukturu. Vlaky jsou totiž velmi populární volbou pro cestování mezi italskými městy, jako jsou Řím, Florencie či Benátky.
V Česku se v současnosti staví vysokorychlostní dráha, která umožní vlakům dosáhnout rychlosti až 200 km/h, což bude pokrok oproti současným vlakům, jež mohou jet maximálně rychlostí 160 km/h. České dráhy už provozují vlakové spoje, jako je například Pendolino, které jsou schopné dosáhnout vyšší než povolené rychlosti, ovšem tyto stroje nemohou v současnosti v Česku využít svou plnou kapacitu.
Díky zvyšující se popularitě vlaků se také rozšiřují možnosti, kam po železnici cestovat. V červenci španělská dráha Renfe zavede spoj z Francie až do Barcelony, který bude jezdit čtyřikrát týdně. V budoucnu plánují spustit linku, která se z Prahy do Barcelony dostane za devatenáct hodin, a to za sto eur. Díky své rychlosti, pohodlnosti a mnohdy i ceně se tak vysokorychlostní spoje stávají často příjemnější alternativou k letecké dopravě.
Vědecký dvoutýdeník je seriál Studentských listů, který vychází každý druhý týden. Zabývá se novými technologiemi a aférami ze světa vědy.