Právě si prohlížíte KOMENTÁŘ: Koalice SPOLU bez Feriho mladé masově nepřiláká. Je to ale špatně?

Opoziční středopravicová trojkoalice SPOLU ve středu představila svoji obnovenou volební kampaň, která se bude v následujících týdnech do říjnových voleb snažit přilákat mladé voliče. Kampaň Jdeme volit nahradila tu původní s podtitulem Mám hlas, která stavěla na tváři exposlance Dominika Feriho, jenž rezignoval po zveřejnění svědectví žen, na nichž se měl dopustit sexuálního obtěžování a násilí.

„2,2 milionu je mladých lidí v České republice, kteří mohou přijít volit a my jsme se rozhodli je cíleně oslovit,” prohlásila na zahájení předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. Její slova jsou skutečně přiléhavá. Jak ukazují průzkumy, podpora obou opozičních bloků, SPOLU i Pirátů se STAN, se se snižujícím se věkem zvyšuje. Červnové třídění dle sociodemografií v modelu Data Collect naměřilo středopravicové koalice v nejmladší skupině 18 až 29 let 25 procent podpory. Průměr byl přitom dvacet procent, pro srovnání v nejstarší skupině nad 60 let pouhých třináct procent.

Pro obě opoziční koalice jsou nejmladší voliči klíčem k dobrému výsledku. Protože dnes mladé lidi, kteří mají chuť jít k volbám, oslovují výrazněji Piráti (ti v modelech mezi mladými dlouhodobě jednoznačně vedou), je pro koalici SPOLU klíčové snažit se je oslovit. To pochopitelně nepůjde tak snadno a masově jako s využitím tváře Dominika Feriho, který se stal mezi mladými až fenomenálně populárním na sociálních sítích.


Jaké jsou největší problémy podle mladých?

Podle letošního průzkumu agentury Focus pro Člověka v tísni považovali středoškoláci (tedy většinou prvovoliči nebo budoucí voliči) za největší domácí problémy politickou reprezentaci (61%), epidemii koronaviru (41 procent) a rasismus (28 procent). Za největší globální problémy pak klimatické změny (55 procent), války a konflikty (46 procent) a pandemie koronaviru (39 procent).

Podle letošního modelu Behavio pro platformu Youth, Speak Up! byla pro mladé voliče ve věku 18 – 29 let důležitá témata dostupnosti bydlení, odpovídajících trestů za znásilnění, ochrany přírody, kvality systému vzdělávání, flexibilních úvazků pro rodiče s dětmi, nízkoemisní dopravy nebo digitalizace.

V loňském modelu agentury STEM pro National Democratic Institute s podtitulem Mladí lidé v ČR a střední Evropě (na Studentských listech jsme o něm psali zde) označili mladí Češi ve věku 16 – 29 let jako největší problémy dneška stoupající ceny a životní náklady (78 procent je označilo za zásadní nebo značný problém), korupci (73 procent) a změny klimatu (67 procent).


Koalice se na to proto tentokrát rozhodla jít jinak. Nestaví na jedné výrazné tváři, ale na více mladých politicích. Na jednoduchém webu pak přináší mimo jiné výtah bodů z programu koalice SPOLU, které mohou zaujmout mladé lidi. Kampaň šikovně zvedá body, jako jsou dostupnější bydlení, kvalita vzdělávacího systému, ochrana přírody, skloubení práce a rodinného života či digitalizace, které tradičně vycházejí ze sociologických průzkumů jako to, co mladé lidi pálí (viz box).

Nová kampaň koalice SPOLU pro mladé nemá potenciál oslovit masově a lacině mladé díky žlutým vykřičníkům, zato může prostřednictvím programových bodů a uvěřitelných mladých tváří, které je budou prosazovat, přitáhnout mladé voliče skrze skutečného vyvolání zájmu o veřejné dění v nich. A to prospěje jak samotné pravicové koalici, tak společnosti. Cesta k přilákání mladých k politice totiž nevede přes laciné idoly.

Vojtěch Petrů

Na Studentských listech působím od listopadu 2021 jako šéfredaktor. Píšu o politice, školství nebo lidských právech. Specializuji se na témata související se zájmem mladých lidí o veřejné dění a jejich zapojení do politiky. Jinak studuji gymnázium ve Svitavách a vedle Studentských listů spolupracuji s dalšími médii.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..