Ministerstvo školství v úterý představilo manuály pro provoz škol v následujícím školním roce. Jaké jsou reakce ředitelů, učitelů i poslanců zabývajících se oblastí vzdělávání?
„Manuály jistě nejsou úplně bez chyb, ale oproti jaru je to velký pokrok. Jsou komplexní, zahrnují různé aspekty (pohled pedagogický, psychologický, organizační či zdravotní) a jsou popsány srozumitelně,” říká šéf Asociace ředitelů základních škol Michal Černý.
„Oceňuji, že je v novém manuálu vyznačeno, co je pro školy povinné a co jsou pouze nezávazná doporučení,” přidává se prezident Pedagogické komory Radek Sárközi, ale dále je spíše kritický. „Většinu manuálu tvoří nezávazná doporučení, školy se jimi tudíž řídit nemusí. Na jaře školy vycházely z textu závazných mimořádných opatření ministerstva zdravotnictví, nyní se ale nemají o co opřít. Veškerá zodpovědnost tudíž zůstává na bedrech ředitelů škol,” upozorňuje šéf spolku, který sdružuje přes 2 800 členů včetně učitelů, ředitelů a dalších pedagogů.
Předseda Asociace ředitelů škol Černý oceňuje, že manuál obsahuje i různé návody, odkazy a podporu. „Přistihl jsem se, že při čtení jsem často pokyvoval hlavou na znamení pochopení. Pokud bychom odpověď nenašli, je v manuálu číslo na ‚horkou linku‘ pro ředitele škol. Materiál tedy považuji za dobrý nejen já, ale i další kolegové ředitelé,” napsal Studentským listům.
„Manuál je přehlednější než na jaře a ředitelé mají možnost uzpůsobit pokyny podle svých podmínek,” říká ředitelka pražského Gymnázia Nad Štolou a předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová.
Šéfové asociací sdružující učitele a ředitele však upozorňují i na možné problémy. „Některá dílčí opatření se v praxi určitě nepodaří naplnit beze zbytku, např. oddělit žáky 1. a 2. stupně, nespojovat třídy, nevytvářet skupiny napříč třídami, ale protože jsou uvozena např. spojením ‚podle možností školy‘, přistoupíme k nim kreativně,” předestírá ředitel ZŠ Klánovice Michal Černý. „V rámci našich možností a zdravého rozumu se budeme snažit co nejvíc věcí dodržet. Nemůže to ale být za tu cenu, že děti otrávíme a vybudujem u nich fóbii ze školy.”
Šéf Pedagogické komory Sárközi upozorňuje na rizika spojená se smíšenou výuku, kdy budou muset učitelé většinu žáků ze třídy vzdělávat distančním způsobem a zbytek prezenčně. Obává se také ochrany pedagogů z rizikových skupin. „U učitelů starších 65 let a z rizikových skupin není zajištěna adekvátní ochrana jejich zdraví. Hrozí, že kvůli tomu dají výpověď, což se již v praxi děje,” uvedl pro Studentské listy.
Manuály jsou dobré, shodují se poslanci
„Manuál vítám. Školy ho mají k dispozici před přípravným týdnem, což je dobře. Mohl však být ještě dřív,” říká poslanec Jiří Mihola z KDU-ČSL. „Důležitým vzkazem ministra školství je, že se ‚vypnutí škol‘ nepředpokládá, kontaktní výuka bude zahájena normálně, neruší se ani školy v přírodě či adaptační kurzy.”
„Metodické materiály po prvním přečtení hodnotím velice pozitivně, oproti těm jarním mají diametrálně vyšší kvalitu,” uvedl pro Studentské listy pirátský zákonodárce Lukáš Bartoň. „Jsem rád, že byla vyslyšena kritika a materiál již obsahuje jasné označení toho, co je povinné a co doporučené. Manuály jsou dobré, ačkoliv některé drobnosti by se daly najít a určitě budou některé nejasnosti, až se je ředitelé budou snažit realizovat. Ale to si sedne a bude se řešit za běhu,” doufá Bartoň.
„Z mého momentálního pohledu jsou manuály dostatečné, nicméně jen praxe ukáže, jak budou fungovat,” myslí si poslankyně Marcela Melková z vládního hnutí ANO. Podle ní je důležité především to, aby školy disponovaly dostatečným množvím elektroniky pro případ distanční výuky. „Ne všechny rodiny jsou vybaveny. Školy tedy musí být připravenyjim počítače zapůjčit. Pak teprve je požadavek povinné účasti při distanční výuce relevantní.”