Školy vstupují do standardního provozu, je ale potřeba dodržovat hygienická opatření. Tak se dá shrnout tisková konference Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), na které resort představil manuály pro fungování škol v nadcházejícím školním roce.

Ministerstvo včera zaslalo manuály ředitelům škol, dnes je pak představilo na tiskové konferenci a zveřejnilo na svých webových stránkách. „Zásadní pro nás byl co největší návrat k normálu. Pravidla odpovídají epidemiologické situaci a vycházejí ze zkušeností a zpětné vazby od ředitelů z jarní covidové krize,” začal ministr školství Robert Plaga (za ANO).

Ministerstvo společně s resortem zdravotnictví a hygienou vytvořilo manuál, v němž barevně rozlišuje tři části opatření – závazná, doporučující a informativní. Závazné části vycházejí z platných právních předpisů, doporučující by měly vést k minimalizaci šíření onemocnění a v informativních MŠMT poukazuje na různé skutečnosti a zdroje informací.

Opatření jsou navázána na semafor ministerstva zdravotnictví, MŠMT ho také zmiňuje ve svém manuálu.

Školní výlety a školy v přírodě jsou povoleny, podle Plagy se s plošným zákazem ani nepočítá. Přísnější hygienická opatření budou platit i ve školních jídelnách – žáci by měli dbát na osobní hygienu včetně dezinfekce rukou a například ve frontách na jídlo budou muset nosit roušky. Povinnost chránit si nos a ústa platí i v dalších společných prostorách, jako jsou chodby.

Ve třídách si naopak studenti i učitelé budou moci roušky odložit. „Jde o hegemonní kolektivy,” vysvětlil ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). Podle něj je důležitá, aby se třídy a skupiny co nejméně promíchávaly. Klíčovým preventním faktorem je také časté a intenzivní větrání učeben a ostatních prostor.

V případě pozitivního případu bude podle Vojtěcha snaha uvalit karanténu na co nejméně lidí: „Budeme se snažit, aby byl zásah co nejmenší a abychom kvůli jednomu pozitivnímu nedávali do karantény celou školu.” Podobně mluvila i hlavní hygienička Jarmila Rážová. „Doufáme, že projdeme školním rokem bez významnějšího omezení výuky,” řekla s tím, že nelze zabránit, aby nebyly žádné pozitivní případy.

Karanténa se podle manuálu bude týkat okruhu osob, které byly s pozitivním v rizikovém kontaktu. Rozhodovat o nich bude krajská hygienická stanice, a to na základě protiepidemického šetření, při němž přihlíží mimo jiné k délce kontaktu, vzdálenosti osob či k zavedeným opatřením.

Žáci nebudou muset před vstupem do školy předkládat potvrzení o bezinfekčnosti, stejně tak není omezen počet žáků ve třídách. V manuálech je ale popsán postup v případě, že se vyskytne pozitivní případ či příznaky u studentů či zaměstnanců škol.

Zaměřte se na to, co žáci umí, vyzývá Plaga

Ministerstvo školství se v manuálech věnuje také pedagogickým aspektům vzdělávání v novém školním roce. „Jsem rád, že vláda včera schválila injekci do ICT vybavení ve výši 1,3 milionu korun. V nejbližších týdnech školám oznámíme přesné částky, kalkuluje se podle počtu učitelů k 30. září 2019 krát 20 tisíc korun. Část fondu má být směřován a připraven k zapůjčení v případě karanténních opatření žákům, kteří nemají doma podmínky k distančnímu vzdělání,” řekl Plaga.

Šéf resortu školství chce apelovat, aby se školy při výuce zaměřily na to, co žáci umí, a ne na to, co neumí. „Je důležité se koncentrovat na základní výstupy z rámcových vzdělávacích programů. Dáváme školám k dispozici formativní hodnocení,” uvedl.

https://www.facebook.com/msmtcr/videos/3274970885918181/

Rizikové skupiny mezi učiteli podle něj můžou využít sociální odstup či ochranné prostředky včetně respirátorů. Na tiskové konferenci také zdůraznil, že by rád, aby se koronavirové onemocnění destigmatizovalo. „S panem ministrem zdravotnictví i paní hlavní hygieničkou se o to budeme snažit. Doufám, že k tomu přispějete i jako novináři,” prohlásil.

MŠMT chystá manuál i pro vysoké školy, který ale nebude tak rozsáhlý jako pro ostatní školská zařízení. „Přál bych si, aby jarní období bylo pro vysoké školy impulzem. Aby neprobíhaly velké masové přednášky, ale více se využívalo distanční vzdělávání a výuka se individualizovala,” dodal Plaga.

Šimon Rogner

Spoluzakladatel a bývalý šéfredaktor Studentských listů, teď píšící hlavně o politice. Redaktor ČT24 píšící o soudních kauzách a student žurnalistiky na Karlově univerzitě.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..