10.02.2019 12:00

Mediální gramotnost – zahraniční média

Šimon Rogner

Zatímco na česká média jsme se už podrobně podívali – rozebrali jsme si jejich zaměření, majitele a další detaily –, ta zahraniční jsme zatím nechávali ležet ladem. To se však dnes změní. Pojďme se podívat na ta hlavní!

Všechna zahraniční média samozřejmě obsáhnout nemůžeme, představíme si tak ta hlavní z našich sousedních zemí – Slovenska, Polska, Německa a Rakouska – a přidáme si k nim média ze Spojeného království, USA, Francie a Ruska.

Slovensko

Nemůžeme začít nikde jinde než u našich bratrů na Slovensku. Tiskovou (ve slovenštině Tlačovou) agenturou je u východních sousedů TASR, pozici hlavního seriózního deníku pak zastává SME. Podobnou funkci jako Právo má na Slovensku Pravda, bývalý komunistický deník. Pod svěřenecké fondy premiéra Andreje Babiše spadají Hospodárské noviny, od roku 2014 pak funguje také Denník N, jenž založili novináři, kteří odešli z deníku SME z důvodu možného prodeje finanční skupině Penta.

Nový čas se stará o hlavní přísun bulvárního zpravodajství, sekunduje mu Plus jeden deň. Internetová média většinou spadají pod již zmíněné deníky. Za zmínku ještě stojí Rozhlas a televize Slovenska, pod které spadá jak veřejnoprávní rádio, tak veřejnoprávní televize. TA3, TV Markíza či TV JOJ patří mezi hlavní komerční televizní stanice.

Hlavní stránka slovenského Denníku N.

Polsko

Veřejnoprávní tiskovou agenturu mají Poláci v PAP (Polska Agencja Prasowa), mezi hlavní deníky patří Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita či Dziennik Gazeta Prawna. Do bulvárních plátků řadíme Fakt a Super Express. Skupina TVP se stará o roli veřejnoprávního média, skupiny TVN a POLSAT pak obstarávají komerční televizní stanice.

Německo

U našeho západního souseda vychází samozřejmě mnoho desítek deníků, týdeníků, časopisů i klasických novin, rovněž zpravodajství byste našli v mnoha podobách na mnoha stránkách. Mezi nejznámějšími tiskovými agenturami, a to také světového formátu, hledejte DPA, AFP Reuters. Značný vliv má bulvární deník Bild, za pozornost stojí Süddeutsche ZeitungFrankfurter Allgemeine ZeitungDie Welt a týdeníky Der Spiegel nebo Die Zeit. Televizní zábavu obstarávají veřejnoprávní televize Das Erste3satZDF, známá jsou také ARTEDeutsche Welle nebo n-tv.

Úvodní stránka bulvárního plátku Bild.

Rakousko

APA – tak zní název rakouské zpravodajské agentury, hlavní v zemi. O denní zpravodajství se starají deníky Neue Kronen ZeitungKleine ZeitungÖsterreich nebo Die Presse. Týdeníky byste našli pod názvy Profil nebo Format. Veřejnoprávní televizní vysílaní obstarává ORF a její kanály ORF 1, ORF 2, TW1 a ORF Sport Plus. Komerční vysílání hledejte na největší soukromé stanici ATV.

Spojené království

Ve Spojeném království vznikla v roce 1851 světoznámá agentura Reuters, v zemi operuje také Press Association. Mezi hlavní deníky patří Daily TelegraphThe TimesFinancial TimesGuardianThe Independent (obdoba českého Metra) a bulvární SunDaily Mail, Daily Express nebo Daily Mirror. Nejznámějšími týdeníky jsou The Economist The Spectator. Televiznímu vysílání dominuje veřejnoprávní BBC se svými kanály BBC 1 BBC 2. Komerčními stanicemi jsou ITVSky Channel Four.

USA

Zmínit samozřejmě musíme i hlavní americká média. V zemi působí mnoho tiskových agentur –  Associated Press (AP)Reuters Bloomberg. Deníky jsou rozděleny na ty s celoamerickým pokrytím jako Wall Street Journal, New York Times či USA Today a deníky vycházející ve velkých městech jednotlivých států. Z nich mají celoamerický dosah zejména Washington Post, Chicago Tribune či Los Angeles Times. Známé týdeníky jsou například Newsweek, TIMEThe EconomistThe AtlanticForbes nebo Fortune. Jedinou veřejnoprávní televizí je PBS, ještě sledovanější jsou ale další soukromé stanice NBC, ABC, CBSFOXCNN Al Jazeera America.

Donald Trump nemá CNN zrovna v oblibě. Několikrát je obvinil ze šíření falešných zpráv (fake news).

Francie

Ve Francii sídlí nejstarší mezinárodní tisková agentura AFP, která začala fungovat už v roce 1835. Stejně jako v jiných zemích i zde najdete mnoho deníků, týdeníků a dalších médií. Za zmínku stojí celostátní deníky Le Parisien/Aujourd’hui en FranceLe FigaroLe MondeLibération nebo Les Echos. V televizi se Francouzi dívají na France 2France 3France 4France 5Arte, Canal+ nebo BFM TV.

Rusko

V podstatě všechna ruská média jsou méně či více kontrolovaná státem. Tiskové agentury Itar-Tass Itar-Tass jsou přímo financovány státem, Interfax náleží do soukromého sektoru. Rossijskaja gazeta je státem financovaný deník, který publikuje nově přijaté zákony, nejčtenějším deníkem je pak Komsomolskaja pravda, jež má mírně bulvárnější nádech. Novaja gazetaKommersant či Vědomosti přinášejí ekonomická a politická témata. Mezi státem financované televize patří Pervyj kanal a Rossija, v angličtině pak vysílá rovněž státem placená Russia today.

© Copyright 2019 Studentské listy | Design by Jakub David & Tomáš Portl